Reaktor

Kárpátaljai Magyar Diákok és Fiatal Kutatók Szövetsége – mert a fiatalság a jövő

A Kárpátaljai Magyar Diákok és Fiatal Kutatók Szövetsége a kárpátaljai magyar diákok érdekvédelmi szervezete. A húsz éves szövetség a magyar hallgatókat és fiatal kutatók segíti a magas szintű tudás elsajátításában,  és a fiatalok önmegvalósítását és sokoldalú fejlődését .

Lőrinc Ingrid 2019 októberében vette át a Kárpátaljai Magyar Diákok és Fiatal Kutatók Szövetségének elnöki posztját, de már előtte is aktívan tevékenykedett az ifjúsági szervezetben. Jelenleg az Ungvári Nemzeti Egyetem harmadéves hallgatója. A szövetség céljairól, felépítéséről és programjairól kérdeztem, és arról, hogy a KMDFKSZ és a kárpátaljai felsőoktatás hogyan alkalmazkodik a koronavírus járvány folytán előállt új körülményekhez.

Hogyan jött létre a KMDFKSZ és hogyan jutott el oda, ahol napjainkban is van?

A szervezetet 1998-ban alapították az Ungváron tanuló diákok és az ott dolgozó egyetemi tanárok, majd egy évvel később hivatalosan is bejegyezték, mint Ukrajnában működő ifjúsági szervezetet. A KMDFKSZ a kezdetektől napjainkig politikailag független. Non-profit formában működik, ami azt jelenti, hogy kizárólag támogatásokból „élünk”.

A szervezet olyan magyar diákokból áll, akik Ungvárhoz kötődnek. Közülük kerülnek ki az elnökség, valamint az etikai bizottság tagjai. Három etikai bizottsági tag van, és hét elnökségi tag, az élen az elnökkel.

Melyek azok a programok, amelyek meghatározzák a szervezet működését?

A KMDFKSZ a kezdetekben 3-4 programmal működött, ez mára 30 programra bővült.

„A szakmai programokon kívül igyekeztünk a szórakozásra is figyelmet fordítani, hiszen ha állandóan csak kulturális és tudományos programokkal bombáznánk őket, akkor nem biztos, hogy hasonló népszerűséggel bírnánk, mint jelenleg.”

2019. évi Gólyabál

A szervezet működési ciklusa egy egyetemi évet ölel fel: szeptembertől májusig. Szeptemberben szemeszternyitó bulival kezdünk, október közepén folytatjuk a Kárpátaljai Magyar Diáktáborral, amit közösen szervezünk a beregszászi hallgatói önkormányzattal. A legtöbben a tábor folyamán határozzák el, hogy szeretnének csatlakozni a szervezethez, mert itt van igazán lehetőség arra, hogy jobban megismerjenek minket. Szintén októberben rendezzük rendezzük a közgyűlést, ahol az elnököt és elnökségi tagokat választjuk meg.  Novemberben a diákok számára felejthetetlen élményt jelentő gólyabál következik. Decemberben tartjuk a Mikulás Partyt, és ekkor szervezzük meg a tudományos publikáció fortélyairól szóló workshopunkat is. Ilyenkor szervezi meg a Pulzus Rádió jótékonysági cipősdoboz akcióját, amelyhez mi is csatlakozunk. A január – mivel mi is egyetemisták vagyunk – a vizsgákról szól, a februárt pedig egy szemeszternyitóval indítjuk. Február végén veszi kezdetét a tudományt népszerűsítő körutunk. Az elnökség tagjai ellátogatnak Kárpátalja középiskoláiba, ahol a 10-11. osztályosoknak tartanak tájékoztatót a felsőoktatással kapcsolatban.

Tudománynépszerűsítő körút

Március végén tanulmányi vetélkedőt rendezünk, ami azért is különleges, mivel mi, egyetemi hallgatók készítjük el a feladatlapot, természetesen egyetemi tanáraink segítségével. Áprilisban kulturális programsorozat jön, irodalmi és zenés esttel egybekötve. Májusban a már rendhagyónak nevezhető Scientia Denique konferenciára kerül sor, ahol az egyetemisták bemutathatják eddigi tudományos tevékenységüket. Május középén diákfesztivált és diákhetet tartunk. A Momentum Doctorandus szervezettel közösen szervezzük a Kárpátaljai Magyar Nyári Egyetemet.

Hogyan tudjátok megszólítani a fiatalokat? Mi az, ami arra készteti őket, hogy csatlakozzanak a KMDFKSZ-hez?

Magát a szervezetet az őrizte meg, hogy a diákság köreiben mindig voltak és vannak olyanok, akik elkötelezetten érdeklődtek a magyar kultúra és a kárpátaljai magyar hagyományok iránt.

Fontos kiemelni, hogy a tagok semmilyen anyagi juttatásban nem részesülnek a szervezetben végzett munkáért. Másrészt a közösség ereje: az, hogy együtt tudunk valami jót cselekedni. Ezáltal nemcsak a közösséget vitték előre a tagok, hanem saját maguk is fejlődtek. Mikor a szervezetet 20 évvel ezelőtt létrehozták, azt a célt tűzték ki, hogy a kárpátaljai diákságnak plusz programokat és lehetőségeket biztosítsanak, megismerjék egymást, legyen egy összetartó közösség, hiszen akkoriban nem volt működő ifjúsági szervezet.

Milyen hatással van a szervezet működésére a koronavírus miatt előállt helyzet?

Átírta a mi tavaszi terveinket is. Egy szórakoztató estet nem lehet online megtartani, de igyekszünk arra törekedni, hogy a programok – ha módosult formában is – megtarthatók legyenek. Például a tanulmányi vetélkedő helyett egy esszé- és rajzpályázatot hirdetünk meg. A közösségi térben különböző kampányokkal és felhívásokkal készülünk, valamint cikkekkel, kvízzel, Facebook bejelentkezésekkel.  

Hogyan valósul meg a távoktatás Kárpátalján hallgatói szemmel?

Eleinte nehezen ment, de lassan belerázódunk. A tanárok különböző platformokat használnak az online oktatáshoz: Canvas, Google Hangouts, Google Classroom, valamint az Ungvári Nemzeti Egyetemnek is van egy saját oldala. Van olyan tanár, aki mindenkinek személyre szabott kérdéssort készít a számonkérésre, van akinél meghatározott időn belül kell visszaküldeni a megoldást.

A középiskolában, pedagógus ismerőseim elmondása szerint, nehezebb: sokkal több odafigyelést és készülést igényel a tanárok részéről ez az új helyzet.

Vannak kezdeti nehézségek, de a pedagógusok számára ez esetben nagy segítséget jelentenek a szülők, akik szintén kiveszik a részüket a folyamatban.

süti beállítások módosítása