„Közép-Európa elmaradott a nyugati blokk országaihoz képest.” „Közép-Európa fejlettebb, mint a kelet, de mégsem tartozik a nyugathoz.” Biztos sokan találkoztatok már hasonló mondatokkal a mindennapokban. Az igazságtartalmuk nehezen vitatható. De hogyan húzzuk meg a határokat az említett blokkok között?
A történelem során számos példát láthattunk arra, hogy a térség országai vagy nemzetei valamilyen formában együttműködésre szánták el magukat vagy kényszerültek. A legismertebb kortárs példa a Visegrádi Négyek, de megemlíthetjük itt az Austerlitzi Háromszöget vagy éppen a Három Tenger Kezdeményezést, de a Monarchia is tekinthető ilyen csoportosulásnak, még ha ebben a résztvevő országoknak nem is volt egyenlő mértékű beleszólása.
A lokális együttműködések kialakulásához több tényező is hozzájárulhat. A közelség talán a legegyértelműbb indoka, de gondolhatunk a posztszocialista országok közös sorsára vagy egyes esetekben a nyelvi hasonlóságokra (szláv országok) vagy éppen a hasonló földrajzi adottságokra.
De akkor pontosan mi is tartozik Közép-Európához? Erre a kérdésre kerestük a választ két kollégámmal, Igari Andrással és Bálint Jankával. A következőkben a velük készített tanulmányunk eredményeit szeretném bemutatni.
Elemzésünk során az alapsokaságot az európai országok tették ki, kivéve az olyan miniállamokat, mint a Vatikán, San Marino, Andorra, Monaco és Liechtenstein, illetve Koszovót, amelyet számos európai állam nem ismer el, illetve kevés statisztikai adat áll róla rendelkezésre. A blokkok elkülönítésére egy statisztikai módszert, az úgynevezett klaszteranalízist használtuk. Ennek segítségével az egymással több változó tekintetében együtt mozgó országokat egy csoportba sorolja a rendszer. Azt, hogy hány csoport alakuljon ki, mi adtuk meg, így vizsgáltuk végig kettőtől egészen nyolc csoportig.
Az országokat a következő 22 mutató mentén hasonlítottuk össze. Kiválasztásuknál elsődleges szempontunk a jólléti prediktorok és a politikai attitűdöt reprezentáló változók összegyűjtése volt.
| 
    Mutató  | Vonatkozó időpont | 
    Adatforrás  | 
    Mutatócsoport  | 
| Csecsemőhalandóság / 1000 születésre | 
    2017  | 
    Világbank  | 
  Egészségügyi fejlettség | 
| Szülési anyai halálozás /100.000 szülésre | 
    2015  | 
    Világbank  | 
  Egészségügyi fejlettség | 
| Születéskor várható élettartam | 
    2017  | 
    Világbank  | 
  Egészségügyi fejlettség | 
| Állami egészségügyi kiadások (GDP%) | 
    2016  | 
    Világbank  | 
  Egészségügyi fejlettség | 
| Krónikus betegségek miatti halál 65 év alatt /100.000 fő | 
    2015  | 
    Eurostat  | 
  Egészségügyi fejlettség | 
| 15-24 évesek közötti munkanélküliség | 
    2017  | 
    Világbank  | Társadalmi-gazdasági fejlettség | 
| Oktatásra fordított GDP % | 
    2013-2017  | 
    Világbank  | Társadalmi-gazdasági fejlettség | 
| Egy főre jutó GDP (PPP/fő) | 
    2017  | 
    Világbank  | Társadalmi-gazdasági fejlettség    | 
| Képzettség - Egyetemi (tertiary) képzettek a 25-64 éves korosztályon belül (%) | 
    2017  | 
    Eurostat  | Társadalmi-gazdasági fejlettség | 
| Urbanizációs index (%) | 
    2017  | 
    Világbank  | Társadalmi-gazdasági fejlettség | 
| Agrárium részaránya a GDP-ből (%) | 
    2016-2017  | 
    Világbank  | Társadalmi-gazdasági fejlettség | 
| Depressziósok aránya a lakosságban (%) | 
    2014  | 
    Eurostat  | Életvitel | 
| Dohányzók aránya (%) | 
  2017 | 
  Eurostat | Életvitel | 
| Pszichoterápiára járók aránya (%) | 
    2014  | 
    Eurostat  | Életvitel | 
| Élettel való elégedettség (1-10 skála átlaga) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | 
    Életvitel  | 
| Bizalom az EU-ban (%) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | 
    Politikai attitűd  | 
| Harcolna-e az országáért? (%) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | 
    Politikai attitűd  | 
| A politika fontosság az életben (%) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | Politikai attitűd | 
| Gyerekvállalás (db) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | Életvitel | 
| Soha nem venne részt politikai demonstráción (%) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | Politikai attitűd | 
| A demokrácia rossz (%) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | 
    Politikai attitűd  | 
| EU-s lakosnak tartom magam (%) | 
    2000-2014  | 
  Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat | 
    Politikai attitűd  | 
A kontinenst kétfelé bontva a határvonal nagyjából az egykori vasfüggöny vonalát követi, viszont érdekesség Csehország és Szlovénia helyzete, akik jelen esetben a nyugati blokkhoz kerülnek. Adja magát a kérdés: vajon ők beletartoznak-e az általunk ismert Közép-Európa fogalomba?

A    hatfelé   osztott   térképre   pillantva azonban  választ kapunk az előző
kérdésünkre, Csehország és Szlovénia visszatért a közép-európai csoportba. Ez az ábra nagyon jól elkülöníti a területeket egymástól fejlettség tekintetében. Megjelenik a legfejlettebb régió a skandináv államok vezetésével (térképen 4.), aztán a magországok  többek között Németországgal és Franciaországgal (5.), a mediterrán országok (3.), a keleti blokk országai (6.), és végül a számunkra legfontosabb, a közép-európai országok (1.).

Érdekesség, hogy a köztudatban élő magyar, szlovák, lengyel, cseh, szlovén, horvát hatos mellé csatlakoztak a balti országok, Szerbia és Fehéroroszország. Utóbbi ország relatív nyugatra húzása (az, hogy nem az ún. kelet-európai klaszterba került) az Európában egyedülálló, az orosz gazdaságtól és gázimporttól függő (és a nyomott árak miatt a nagyfokú eladósodást is ideig-óráig elkerülő), a szovjet rendszer és a piaci igények hibridjeként létrejött belarusz gazdasági modellnek köszönhető, amely a FÁK-országokénál kedvezőbb jóléti mutatókat eredményez.
Összességében elmondható, hogy nem egyértelműek a
közép-európai régió pontos határai, mi kísérletet tettünk egy felosztás
létrehozására, de nem kizárt, hogy más mutatók mentén teljesen más felosztást
is kaphatunk. Mindenesetre a felzárkózást tekintve fontosnak gondolom a lokális
együttműködéseket, melyek segítségével utolérhetik a fejletlenebb országok
fejlettebb társaikat, és egy egységesebb, erősebb európai piac alakulhat ki
hosszú távon.

