Reaktor

Magyar sikerek, megrögzött optimisták rovat I. - Munch.hu
Sorozatunkban számbavesszük a legkülönlegesebb magyar vállalkozásokat, kezdeményezéseket, melyek itthonról hódították meg a világot, és kicsit a szívünket is. Egy marék huszonéves, mosolygós, talpraesett fiatalnak szemet szúrt egy igazságtalanság.

126837250_185537729787949_6146014320892666389_o.jpg

Egy takarékosabb családban is megesik, hogy egy-egy falat a szemetesben landol. Még a legjobbakkal is megesik, hogy elszámolják magukat a bevásárlásnál. Mindemellett tény, hogy az ételpazarlás rendkívül nagy probléma. Magyarország nem tartozik a leggazdagabb jóléti államok közé, de még rólunk is elmondható, hogy

az élelmiszereink egyharmada a kukában végzi, ez kb 1,8 millió tonnát jelent itthon.

Számtalan környezeti kár mellett (az üvegház hatású gázok 10%-át élelmiszerhulladék okozza) ez rendkívül szomorú tény, tekintve, hányan éheznek csak itthon, hazánkban. Ha ezektől az adatoktól már mozgolódik az igazságérzetünk, gondoljunk bele, üzemi szinten milyen kritériumok mentén dobnak ki gyakran nagyon jó minőségű élelmiszereket pékségekben, cukrászdákban, boltokban. A szakadékot kidobott kaja és éhes emberek közt megérezte a Munch csapata, és rövid idő alatt divattá alakította az ételmentést.i.PNG

Az applikáción keresztül a regisztrált élelmiszerboltok szigorúan véve kidobásra ítélt (pl.:pár órával lejárt az az idő, amit a pultban eltölthetett a szendvics, de még tejesen élvezhető és jó minőségű) élelmiszereket összegyűjtik, meglepetés csomagokat készítenek belőle, majd jóval áron alul elvihetjük a boltból azt a kajacsomagot, amit az appon keresztül lefoglaltunk. Így mi is jól lakhatunk, és az üzlet is nyert, mert mégis csak többet fizettünk, mint a szemeteskuka tette volna. A Facebookon mindenki visszajelezhet, milyen volt a meglepetés csomag (megérte-e, milyen volt a kiszolgálás, stb.), és minden egyes posztra külön reagál a Munch csapata. Vagy együtt örülnek egy sikeresen megmentett ebédnek, vagy elnézést kérnek egy kellemetlenségért, és felveszik a kapcsolatot az adott üzlettel. Utóbbit többségében hatékonyan, hiszen a későbbi posztok a kritika tárgyát képező üzletről már elismerően nyilatkoznak.

A Munch.hu egy platform, amin keresztül éttermek, pékségek, boltok és szállodák kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű ételeket. A Munch.hu-val könnyedén tehetsz az ételpazarlás ellen úgy, hogy jókat eszel – jó áron!

-írja a csapat.

A kezdeményezés Budapesten indult, de népszerűségével hamar kinőtte a fővárost, és meghódított több magyar nagyvárost is, mint például Szeged vagy Sopron. Nem csak a lelkes rajongótábor támogatását élvezik a srácok, a Munch.hu megnyerte  klímavédelmi díjat, és 2020 legfenntarthatóbb vállalkozásának nyilvánították őket. Jelölték a csapatot a Highlights of Hungary díjra is, de úgy tűnik, a srácok mindig a megmentett étel adagokra a legbüszkébbek. Kapcsolatban állnak olyan, főleg fiatalokból álló szervezetekkel is, amiknek látszólag nem is az elsődleges profilja a környezetvédelem (MŰSZAK, Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete, stb.). Ennek üzenete rendkívül fontos, hiszen

az élelmiszer okosabb felhasználása és a logikusan kivitelezett, nem pánik-hangulatú környezettudatosság olyan össztársadalmi felelősség, ami nagyon nagy részben a mostani fiatalokra hárul.

Az ő gondolkodásmódjukhoz kell szervesen csatolni olyan szokásokat, amik most még jópofák, később viszont már rutin műveletek lesznek. Ilyen például az élelmiszer okos beosztása.capture_2.PNG

A bővülés folyamata rendhagyó módon a felhasználói közösséghez szervesen tartozó feladat. A "muncsolók" a honlapon található google formon keresztül kapcsolatba lépnek a szervező csapattal, és ha tudnak újabb éttermet, üzletet, ami potenciálisan részt venne a kezdeményezésben, a csapattól kapott gyorstalpaló után gyakorlatilag egyedül elintézhetik a kapcsolatfelvételt, így az érintett városban akár az ő kedvenc üzletükben is hozzájuthatnak a jóval olcsóbb menükhöz.

Számokban kifejezve a srácok 2020-ban 8897 adag ételt mentettek meg a kidobástól (azaz kb 4800 kg élelmiszert), 300 adag ételt juttattak el a rászorulóknak, 120 új vendéglátó helyet csatornáztak be a kezdeményezésbe, ezeket pedig - csak a közösségi oldalon aktív tagokat számolva - kb. 8300 elégedett vásárló látogatja (a rekorder köztük 62 alkalommal csapott le a kedvezőbb árú csomagra).

Reaktor

Facebook

süti beállítások módosítása