Reaktor

Ezért nevezik át magukat a vállalatok

1236188825_0.jpg

Nemrég került hivatalosan is bejelentésre a Facebook vállalati éves konferenciáján, hogy az anyavállalat a Facebook Inc. helyett Meta néven működik tovább. A hír nem érkezett váratlanul, ahogy nem is egyedi a különböző vállalatok történetében. De miért is kerül sor bármilyen vállalat esetében névváltoztatásra?

Egy új kezdet

Nem egy márka vált népszerűtlenné az idők során különböző viták, botrányok, minőségbeli romlás vagy számtalan más indok miatt. Ebben az esetben a vállalatok gyakran döntenek úgy, hogy a név megváltoztatása által egyfajta új kezdetet valósítanak meg, hisz ha megváltozik a név, bizonyos mértékben eltűnnek a negatív konnotációk is. Bár ezen indok számos szektorban észrevehető, különösen is igaz például az internet- vagy TV-szolgáltatókra, mely vállalatok általában a legkevésbé kedveltek, így gyakran fordulnak ezen megoldáshoz. Így tett például az „újjászülető” TV- és internetszolgáltató Xfinity is 2010-ben, mely korábban Comcast Digital Cable néven működött.

„Mi több mindennel foglalkozunk!”

12-124320_logo-starbucks-vector-graphics-clip-art-coffee-starbucks.png

Egy vállalat a megalakulását követően komoly változásokon eshet át, többek között azáltal is, hogy szélesíti kínálatát, így egyre több területtel kezd el foglalkozni. Felmerülhet tehát a probléma, hogy idővel az eredeti név már nem tükrözi teljes mértékben a vállalat tevékenységét, beszűkíti annak terjeszkedési lehetőségeit, esetleg egyszerűen nem releváns már. 2007-ben az Apple Computer neve Apple lett, 2011-ben pedig a Starbucks logója is megváltozott: bár a legfontosabb elemei megmaradtak, kikerült belőle a „Starbucks Coffee” felirat, ezzel is jelezve, hogy bár a Starbucks fő profilja továbbra is a kávé világa, annál többet is kínál az ügyfelek számára.

Nem jött be az eredeti név

Néha megtörténik, hogy egy vállalat eredeti neve nem eléggé inspirált vagy érdekes. Elég a Google példáját felhozni, mely a kezdetek során Backrub néven futott. Persze számos hasonló esetről tudnánk beszámolni: az Instagram Bourbn volt, míg a Twitter nevéből hiányzott az „e” – így egyszerűen csak Twittr-ként ismertük.

Rossz érzéseket vált ki az eredeti név

kfc-logo-history.jpg

A KFC rövidítés azután terjedt el, hogy a vállalat vezetői elmélkedni kezdtek, hogy vajon a „fried” (sült) szó nem-e eredményez negatív érzéseket a potenciális vásárlókban. Bár természetesen a csirke azóta is sült, miközben a KFC-ben is szerepel a szó rövidítése, kevésbé jön szembe nyilvánvalóan a sült kifejezés – ami alapvetően az egészségtelen ételekre jellemző. Hasonló megfontolások miatt történt a Sugar Pops átnevezése Corn Pops-ra – az aggódó szülők ugyanis nem jó szemmel nézték a cukor megnevezést.

Társadalmi nyomás

A vállalatok jelezve, hogy figyelnek a reakciókra, akár a társadalmi nyomás részeként is változtathatnak nevet vagy logót. 2020-ban például a Washington Redskins Washington Football Team lett (ideiglenes legalábbis), ugyanis a korábbi nevében szereplő Rézbőrűek kifejezést az őslakosokon túl az elmúlt időszakban a szponzorok, a szövetség, illetve a nézők is egyre nagyobb kritikával illették. Hasonló a Total idei döntése, mely részeként TotalEnergies névre váltott, szimbolizálva a tényt, hogy egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntartható energiára.

Egyszerűen csak kapósabb vagy jobb kell!

A névváltoztatás nem minden esetben valamilyen mély indok következménye, néha a cél egyszerűbbé vagy könnyebben megjegyezhetővé tenni a nevet. Ilyen a FedEx, mely eredetileg Federal Express volt, de amúgy is mindenki FedEx néven nevezte –  igaz Latin-Amerikában a „federal” név sokakban váltott ki negatív érzéseket. Más vállalatok azt követően nevezik át magukat, hogy ráeszmélnek, a név esetleg nem könnyen megjegyezhető, nehéz betűzni, egyes emberek félnek kimondani – többek között mert nem tudják hogyan kell helyesen kiejteni –, vagy olyan interpretációkra adhat okot, amelyek kulturális és szimbolikus jelentése nem előnyös

És hogy mi történt a Facebook esetében? Mark Zuckerberg részéről a beszéde során elsősorban a „Mi több mindennel foglalkozunk! érvet hallhattuk – elmondása szerint az anyavállalat egy egész metaverzum létrehozását kísérli meg, ez pedig jóval több a közösségi médiánál –, de persze a változtatásban minden bizonnyal benne voltak azok a különböző botrányok is, amelyekről oly sokat hallhattunk a Facebook háza táján az elmúlt időszakban. Új név, új kezdet?!

Kiemelt fotó: Vox

Reaktor

Facebook

süti beállítások módosítása