Kellemes nyárvégi este volt. A résnyire nyitott ablakon már hideg éllel hozta be a szellő az utolsó trolibuszok hangját a lakásba. Árpád dolgozószobájában ült, s mint rendesen, dolgozott. Szokásáshoz híven egy új forgatókönyvön törte a fejét, de sem a több pohár whiskey, sem a nagypolgári lakás nyújtotta kényelem nem volt segítségére. Évek óta ír, s egyre rosszabbul megy. Lassan tíz éve már hogy utolsó sikeres előadásán túl van. Ezért várta barátját, Ferencet, aki ha nem is a rendezők legjobbja volt, ám rendezéseit még viszonylag nagy figyelem, de legalábbis hírverés övezte. Ő is túl volt már zenitjén, sok évet lehúzott a szakmában, de tapasztalt kezével még remek színpadképet varázsolt, s tudta ki melyik szerepre a legalkalmasabb. Árpád sokadik cigarettáját szívta, mikor végre megszólalt a csengő . Sietve ajtót nyitott.
- Szervusz Árpád!
- Kedves Ferenc!
- Mi lenne az a nagy feladat, amelyben segítségemet kérted barátom? - kezdte sietve a frissen jött vendég.
- A fejemben motoszkál egy ötlet már hetek óta, és mondhatni megfertőzött.
- A forradalom?
- A forradalom.
- Formába kellene önteni. Divatos ez manapság.
- A történet?
- Vázolom: aktus egy, a nyugati fény sejtelmesen világítja meg a fekete ökölbe szorított kezet. Az ujjak lassan szétnyílnak, és kiderül, csak egy szegény külkerületi szénbányásznak görcsöl a hasa.
- Ez nagy falat nem? Mi lenne a sztori lelke?
- Semmi extra. Nyugaton már elbábozták nekünk csak adaptálni kell. Van egy gonosz, meg van a jó, aki odacsap. Csak jó nagyot szóljon.
- Mint a szalagcímek?
- Pontosan.
- Szóval, van a rossz, aki jó iskolába járt, középosztálybeli, a fények miatt világos anyagú bábú kell ehhez. A jó, mint ellenpólus, koromszínű, de a színpadkép nagyrészét be kell töltenie, sok mozgás, jó fények. A konfliktusuk pedig a múltban rejtőzik - hiszen a rossz, elnyomta a jót. Innetől már egyszerű - a többit te is kitalálod, serpenyővel csapkodás, rikácsolás.
- De nálunk nincs ennek alapja, hát nem történt itt ilyen!
- Próbálkozásnak jó lenne, de igazad van, nem túlságosan átélhető….
- Hát akkor mi legyen a műfaj?
- Természetesen dráma. De ezúttal film.
- Film?
- Film. Első jelenet, egyre világosodó kép. Zavargások a városban. szürkület. Egy középkorú, gazdag, fehér, ciszheteró férfi térdel…
- Nem, nem.
- Hadd fejezem be. Térdel egy kartonlapon, oldalán pisztoly. De a tömeg nem figyel rá, el vannak foglalva a ruhaüzletek fosztogatásával. Nem is szeretné ha rá figyelnének, jól érzi magát ő így. A tömeg amúgy is a nagyon széles - és ezáltal gyalogosan átkelni veszélyes - út túloldalán van. Egy hotdog árus belobbanó gázpalackjának felcsapó lángja megvilágítja az arcát, nyugodt. Az túloldali házak mögött lassan nyugszik a nap, és a tömeg is lassan rádöbben, hogy nem márkás cipőt szeretne, hanem társadalmi egyenlőséget.
- Abszurdum
- Persze hogy az. A férfi felébred álmából, és eszébe jut, hogy ha ma is korán érkezik, és ha van elég túlórája, akkor támogathatja a kedvenc független újságát pénzzel.
- És a nézők honnan tudnak a gondolatairól?
- Minden rendes középkorú, gazdag, fehér, ciszheteró férfi erről álmodik. Te azért nem, mert vén vagy, én meg azért, mert meleg.
- Tiszta sor.
- A férfi elmegy dolgozni, és ahogy kilép a körgangos kapuján, és a legközelebbi bérelhető elektromos roller felé sétál, elszalad mellette a történelem.
- A férfit ki játsza?
- A teljes magyar ellenzék.
- Hm. A történelmet?
- A valóság. Hirtelen szinte valósággá válik az álma. Rendőri erőszak éri a kisebbséget, elkezdenek kevesebbet keresni a nők (ugyanazért a munkáért), válaszul pedig a tömeg véletlenül nem az elitet indul lincselni, hanem azok ellen fordul, akik szerint nem feltétlenül szükséges 14 éves fiúkat nővé operálni.
- Ekkora csavar... rögtön az elején?
- Igazad lehet… ezt nem fogjuk tudni természetben ábrázolni. El kell emelkednünk a földtől. Fantasy vagy science fiction?
- Előbbi.
- Jó, tehát a rendes, középkorú, gazdag, fehér - illetve legyen akkor szürke -, ciszheteró törpe hirtelen azt látja, hogy társai teljesen jogosan irtják a…
- Manókat?
- Manókat! Mert ők Zöldek. Jó lesz ez. Szóval mint kíváncsi törp, elmegy megnézni, mi folyik a városközpont felé.
- Közben a tündék elveszik a 13. havi nyugdíjat, így törpünknek eszébe jut, ki a valódi ellenség.
- Így van. Viszont támadt egy ötletem. Legyen ál-dokumentumfilm, a természetben élő kis csökevényes törpöcskékről és manócskákról, megszerzem Lillát narrátornak!
- Sáros?
- Di. Érted te ezt.
- Szóval egy bájos női hang zümmög a füledbe, és nézed, ahogy nálad alacsonyabbrendű létformák irtják egymást. Biztos siker.
- Értem. Viszont lenne nekem is egy ötletem. Legyen mégis sci-fi. Hirtelen megjelennek a tudatrablók az égből, és gyarmatosítják hősünk gondolatait. Oldalt kell válasszon, szó sem lehet a tündék elleni lázadásról, a manóknak pusztulniuk kell, a tündék meg adtak 5 milliót művészeti támogatás címen.
- Egy összegben?
- Egyben.
- Figyelj, ez nekem nem fogy menni, kicsit elkalandoztunk – filmet már nagyon rég rendeztem
- Hát akkor mi legyen?
- Színpadi dráma! Nehéz melléfogni vele, sok ilyet írtál már.
- A legutóbbi nem aratott nagy tetszést.
- A szemkilövetésekről nem te tehetsz. Erős volt a karaktered.
- Meg vad. Főleg az elképzelései.
- Ne hibáztasd magad. Jóvá akartad tenni, a főszereplőcsere után már profizmussal is rendelkezett a karakter.
- Ő sem volt túl erős. Meg nem is maradt sokáig.
- Neked barátom valami olyan kell, ahol kiteljesedhetsz. Nem kéne már erre az ósdi formátumra fanyalodnod hogy színház. Különben is hányan tüntentek érte? Huszan? Maradjunk a filmnél - jobb lesz az. Nem csak karakterekben gondolokozhatsz, hanem komplett osztáylokban. Szebb lehet a képi világ, ez ma nagy érték.
- Mint a füstgránát a rendőrökre mi?
- Érted te ezt barátom!
- De, ha már színpad. Klasszikusan, legyen dráma. Olyan, amilyenről a liberális irodalomtanárok másnap posztolnak a facebookon.
- Akkor monodráma. Úgy is szeretik a szenvedést.
- Volt az a színész ... nagyon szerette a rivaldafényt, én őt ajánlanám.
- Megint?
- Megint. De most csavarral. Jó az alapsztori. Hatalom, gazdagság, tőrdöfés. Feszült hangulat, gázáremelés, ami nem lesz aztán mégis; ilyenek. Kifutott, az igaz, de képzeld azt el, azt a képet, nagyon erős: sejtelmes fények, s egy monológja közben hátrál, hátralép, de ebben a pillanatban a balszélről, mint főnixmadár, felviláglik valaki. A felesége. Nem mint ember, annál magasabb. Ő az ellenzék vezére.
- Ez így túl sok. Lehet nem bírják el még egyszer…
- Akkor vígjáték. Az is jól mutat.
- És mi lesz az ősi ellentéttel?
- Gazdag, szegény? Az most tele lenne párhuzamokkal a valóságra.
- Politikai nézetek, te náci.
- Komcsi.
- Köszönöm. Szóval megint ott tart a világ, hogy el lehetne takarítani a szemetet, de helyette csak egymásba rúgunk?
- Én kaptam pénzt, szóval szívesen rúgok.
- Én is. De attól még kritizálhatom, aki adta. Főleg ha eltávolítják egy kedves barátomat az állásából.
- Te is távolítottál el embereket, az is fekete autó volt, csak nem 4 komisszár ült benne, hanem a csajod.
- Akkor az ment, most ez megy. A lényeg, hogy ami megy ott, az megy itt is, csak egy évvel később kell bemutatni.
- Igényeljünk rá akkor pénzt. Rajzolok egy kört krétával, beleállok, és hamut szórok a fejemre.
- Jogos. De a színpadkép. Képzeld el - egy egyetem előtere, fiatalok, akik előtt az élet áll. Tesznek valamiért. Életükben először.
- De hát ez disszonancia! Más érdekében tesznek, nem is veszik észre hogy mi történik igazából. Lehet az ő érdekeikért, végre tényleg valami jobbító szándék. Verseny, ösztöndíj a jól teljesítőknek, rugalmasabb beszerzések…
- Maradjunk inkább a drámánál.
- Igen?
- Hidd el, ez elég.
- Kinek?
- A nézőtér bal oldala mindig nevet.
- És a jobb?
- Az is bal. Már csak ők jönnek be. A jobbak be sem jönnek.