A napokban kiszivárgott képernyőfotók alapján a Coca-Cola arra oktatja munkavállalóit, hogy legyenek kevésbé "fehérek". Az előadók között volt a Robin DiAngelo írónő, aki megalkotta a szeminárium szellemi alapjául szolgáló progresszív fajelméleti keretrendszert, ami állítása szerint a rasszizmust hivatott felszámolni.
Cég elismerte, hogy tartott ilyen jellegű képzést meghívott előadókkal, és hozzátette, hogy finomítani fognak a befogadó szemléletet népszerűsítő online órák módszertanán.
Bárhogy is finomodik az európai szemmel bizarr, a 20. század történelmét ismerve némi aggodalomra okot adó kurzus, a magyarok megnyugtatása érdekében a hazai leányvállalat álláspontjáról emailben érdeklődtünk.
Tisztelt Coca-Cola Magyarország!
Mint a napokban kiderült, az önök anyacége ideológiai képzést tart a munkavállalóinak Amerikában. A képzésről kikerült felvételek alapján a dolgozók arról tanulhatnak, mik a “fehér” emberek kollektív, eredendően negatív tulajdonságai (Amerikában és Nyugaton), valamint arról, hogy hogyan lehetnek kevésbé “fehérek”, ha ezt orvosolni szeretnék.
A kérdésünk, hogy a szemináriumban említett kollektív, negatív bélyeget a Coca-Cola a magyarokra is érvényesnek tartja, vagy esetleg mi, magyarországi fogyasztók mentesülünk ez alól, vagy azért mert vagy nem felelünk meg a “fehér” definíciójának, vagy mert nem vagyunk a Coca-Cola szemében nyugatiak?
Bízom benne, a Coca-Cola Magyarország egyértelmű választ ad a felmerült kérdésekre, hiszen a képzésben alkalmazott kollektív megbélyegzés hazánk XX. századi történelmét ismerve aggasztó lehet sok magyar számára.
Kaptunk választ, köszönjük, azonban nem találtuk megnyugatónak:
A Coca-Cola képzési programjához kapcsolt videó és a képek nem vállalatunk tananyagaihoz tartoznak. A „Better Together” globális képzésünk egy tanterv része, melynek célja egy befogadóbb munkahelyet teremteni. Ennek tartalma több, egyenként pár percből álló, rövid prezentáció. A tananyag emellett hozzáférést biztosít a Linkedin Learning platformon többféle témához is, mint például a sokszínűség, egyenlőség és a befogadás. A szóban forgó videó tehát a Linkedin Learning platformon volt elérhető, de nem a vállalati tananyag része. Ezentúl is figyelni fogunk arra, hogy meghallgassuk munkavállalóinkat, és tanulási programjainkat finomítsuk, ha szükséges.
Üdvözlettel, Coca-Cola Magyarország kollégák
Van annyira fontos egy történelmileg nem példa nélkül álló, etnikai tisztogatásokat megelőző, dehumanizáló megbélyegzés vállalati policy-be emelése, hogy tisztázzuk a magyarok helyét ebben a kényelmetlen kérdésben.
Látjuk mi, hogy ez egy "jó ügy", de az ehhez hasonló lépések mindig jó ügynek voltak eladva, a numerus clausus is a parasztgyerekek egyetemre jutásának segítése volt, papíron. Ha már vérrel és szenvedéssel az elmúlt évszázadban megfizettük a lecke árát, nem szívesen lépünk egy ismert zsákutcába, övezze bármennyi mosolygós plakát. Ezért fontos ezt jó előre tisztázni a magyaroknak.
Végül megnyugtató választ kaptunk:
Akire pedig vonatkozik, annak egyrészt az ég irgalmazzon, másrészt olvassa az Orwell-Szolzsenyicin tengelyt, vagy akár a 8. osztályos magyar történelemkönyvet (tetszőleges, 1990 utáni kiadás).