Gondolom, sokan ismeritek a Red Dead Redemption játékokat, főleg a második részt. A játék a 19-20. század fordulóján játszódik az Egyesült Államokban. A játékba bevitt, hiteles történelmi szál már az amerikai egyetemi oktatóknak is feltűnt, és úgy tűnik, megpróbálják kihasználni oktatási célokra a játék fiatalok körében való népszerűségét.
Tananyag lesz a Tennessee Egyetemen
A Tennessee Egyetem egyik kurzusának kiindulópontja lesz a Read Dead Redemption 1-2. A kurzuson a játékot az 1899 és 1911 közötti Amerika szemléltetésére fogják használni, írja az index.hu. A kurzus az említett időszak társadalmát veszi majd górcső alá, ezen belül is érintik a rasszizmust és a kapitalizmus kibontakozását. A kurzus megalkotója, Tore Olsson szerint a játékok minimálisan pontatlanok történelmileg, mégis úgy véli, a játékok ismerete ennek ellenére is alkalmas lesz történelmi kérdések megvilágítására és megvitatására.
Történelem a játékokban
Le kell vonnunk ebből a tényeket. Az igényes, történelmileg pontos játékok ma már akarva-akaratlan edukálják a fiatalokat.
A játékokról mára talán szinte teljesen leakadt az a közhely, hogy „erőszakossá teszik az embereket”. Ez a kérdés egyébként még ma sincs pontosan eldöntve, vannak pro és kontra érvek, illetve kutatási eredmények. Ez tehát nem csak a játék témájától, tartalmától függ, hanem az előtte eltöltött óraszámtól, az illető szociális hátterétől, és még sorolhatnám.
Azt azonban be kell látnunk, hogy a játékok nem egy lebutított világot mutatnak be, tele közhelyekkel. Például a leégett Notre Dame-ot részben az Assassin’s Creed Unity alapján újítják fel, mivel a játékban annyira pontosan csinálták meg az alkotók az épület részleteit, hogy akár a való életben is felhasználható a megrajzolt szerkezet.
Én személy szerint az említett Assassin’s Creed Origins, illetve Odyssey című részeiben is ámultam a látványtól és a történelmi korhűségtől. Ezekben a játékokban
konkrétan felépítették az ókori Egyiptomot és Görögországot, a játékos pedig az avatárt mozgatva átérezheti, hogy milyen is volt a világ pontosan 2000 évvel ezelőtt.
Ezt egy történelem tankönyv leírása, illetve képek, videók nem tudják visszaadni. Mindezzel azonban nem arra szándékozok utalni, hogy a történelemkönyvek ideje lejárt, és mostantól az iskolákban a történelemórákon térjünk át az Xboxozásra. A játékok segíthetik a megértést, illetve jobban átérezhetővé tudják tenni az adott kort.
Nem mellesleg nagyon sok dolgot ezekből a játékokból jegyeztem meg. Például azt, hogy miről szólt pontosan a peloponnészoszi háború, hogy Nagy Sándor hogyan formálta át Egyiptom képét, és hogy ki is volt az Ptolemaiosz, továbbá nagyon sok, a valóságban is létező történelmi alakot és mitológiai személyt ismerhettem meg ezekből a játékokból.
Fel kell ismernünk a videó játékokban rejlő lehetőségeket, és az egyébként káros szenvedélynek bélyegzett tevékenységet az előnyünkre fordítani. A játékok persze nem veszik át a történelemtanárok szerepét, de hozzásegíthetik a fiatalokat az általános műveltség megszerzéséhez. Sőt, akár meg is szerettethetik a diákokkal a történelmet, elérhetik, hogy egyre többen jelentkezzenek történésznek illetve felkelthetik az érdeklődésüket egy-egy adott történelmi téma iránt. Az előbbi nem légből kapott kijelentés, például anno a Jurassic Park megjelenése után megtöbbszöröződött a paleontológus hallgatók száma.