Megérkezett a nyár, a magyarok pedig elindultak Horvátország felé. A Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi képviseletének igazgatója szerint idén júliusban az előző év ugyanazon időszakához képest 90 százalékkal több magyar turista látogatott az országba. Indulás előtt azonban utazók sokasága ugyanazt a rejtélyes dolgot tapasztalta: lemondták a foglalását! De miért is történnek a folyamatos lemondások?
Talán mindenkinek van olyan ismerőse, aki mindenféle ismeretlen weboldalakon vagy kapcsolatokon keresztül foglal szállást magának. A mostani helyzet pikantériája azonban, hogy a lemondás miatt bosszankodó utazók szinte kivétel nélkül a Booking.com oldalán keresztül, vagyis a világ legnagyobb szállásfoglaló platformján foglalták szállásaikat.
És hogy pontosan mi történik a szállásokkal? Ahogy egy magyar nyelvű horvátországi utazós csoport beszélgetése is mutatja az alábbi fotón, a szállásadók néhány nappal az utazás előtt – drasztikus esetben megérkezéskor – közlik különböző indokokra hivatkozva, hogy nem tudják fogadni az utazókat. A beszámolók szerint egyesek a koronavírus-járványt említik indokként, mások szerint túlfoglalás történt, míg megint mások magyarázatot sem adnak, sőt, horvát nyelven kívül másképp nem kívánnak megszólalni (még úgy sem, hogy a Booking szerint angolul és németül is kommunikálnak).
Hasonló esetek persze előfordulhatnak, de hirtelen túl sok ilyen történet kezdett terjedni a magyar nyelvű csoportokban – a külön ezen célzatra létrehozott poszt már 200-nál is több hozzászólásnál jár –, ahogy a Bookingon túl már az Airbnb-n foglalt szállásokat is érinteni kezdte a probléma, így valószínű, hogy nem véletlenül történnek a törlések.
A pontos okokat persze nehéz megismerni, különösen azért, mert a szállásadók az utazókon túl a portáloknak sem adnak indoklást, bizonyos esetekben pedig magukat az utazókat kérik meg arra, hogy töröljék a foglalásaikat (így hivatalosan az utazó áll el az utazás lehetőségétől).
Ennek ellenére egyre több olyan hír jelent meg (többek között horvát szállásadók részéről is), hogy a sorozatos törlések egyik oka a német turisták nagy száma – továbbá az ő vastagabb pénztárcájuk. Miután ugyanis Németország a kiemelten fertőzött területek közé (értsd: oltatlanul karantén szükséges a visszatéréskor) sorolta Spanyolországot (a németek egyik legkedveltebb desztinációját), egyre több utazó változtatott tervén Horvátország mellett döntve – különösen úgy, hogy Görögországban és Ciprusban is nagyot nőttek a fertőzésszámok. A horvát szállásadók az alkalmon kapva ezért inkább visszamondják a sok esetben már hónapok óta létező foglalásokat (vállalva a Bookinggal vagy Airbnb-vel szembeni következményeket is), a lakásokat pedig last minute jelentősen magasabb áron kiadják német turistáknak.
Bár a magyar utazók a befizetett összeget (már ha előleges foglalás történt) visszakapják, ám a last minute lemondások – különösen főszezonban szabad szálláshelyek hiányában – komolyabb fejfájást okoznak, miközben az összeg visszaérkezésének átfutási ideje is gondot jelenhet azoknak, akiknek nincs lehetőségük még egy szállás azonnali kifizetésére.
Kiemelt fotó forrása: Tripadvisor