Múlt szombatra virradóra már előkerült Saigon, mint párhuzam: az 1955-től 1975-ig tartó, változó mélységű amerikai beavatkozás Vietnámban 20 évet ölelt át, ahogy 2021-re Afganisztánban is, és a szuperhatalom újból az utolsó, baráti kézen lévő, nagyvárosi bástyájában található követsége kiürítésére készült.
Vasárnap reggelre az események vártnál is gyorsabb lefolyásának köszönhetően a kiürítés pánikszerű menekülésbe fordult, Vietnámmal ellentétben elérhető közelségben lévő tenger és repülőgép-hordozó kötelék híján a kabuli reptérre, ahonnan nagy hatótávolságú repülőkkel még nyitva volt - és a cikk írásának pillanatában nyitva van - az egyetlen kiút Afganisztán fővárosából.
A vasárnapi káosz szülte a két esemény párhuzamba állíthatóságának leglátványosabb bizonyítékát, az amerikai követség épületére leszálló banánhelikopterrel (balra), ami egy ikonikus saigoni fotóra emlékeztetett (jobbra):
Kabul 2021 / Saigon 1975
Két kép, 46 év. Kétszer ugyanabba a zsákutcába, született és születni is fog megannyi publicisztika és Facebook-poszt.
Had szülessen, ennél érdekesebb háttere is van a fenti párhuzamnak: a Sea Knight (CH-46) / Chinook (CH-47) páros, amelyek nem mai madarak.
A közös elődjük 1958-ban emelkedett először a magasba (V-107), majd a 60-as évek elején álltak szolgálatba, a Sea Knight a haditengerészetnél és a tengerészgyalogságnál, a Chinook a hadseregnél.
60 éve repül ez a gépcsalád, ráadásul az amerikaiak a CH-47-nek 2060-as évekig ki szeretnék terjeszteni szolgálatát, amikor már több mint 100 éves konstrukció lesz, ezért máig gyártják. Hazánkban is jelen van, aminek nem kellett utánakeresnem, mert - általában hétfőn - áthúz egy kötelék a kertem fölött, 2-3 CH-47-es az 1200 legyártottból. Persze 1200 legyártott 60 év alatt nem jelent 1200 bevethető helikoptert, nyilván fogy az állomány, fél évszázados vasat pedig inkább képzel az ember bontóban, mint aktív szolgálatban. A Sea Kinghtból 500 példányt gyártottak 1962 és 1971 között, itt minden röpképes darab legalább 50 éves.
A repülőgépek életkora meglepően hosszú tud lenni, hála az alumínium-ötvözetek korrózióállóságának, leginkább az anyagfáradás korlátozza azt. Az H-47 Chinook Helicopter Airframe Ages nevű, a helikopter konstrukciójánál lényegesen rosszabbul öregedő dizájnnal megáldott oldal szerint 58 éves példány még üzemel:
És nincs is egyedül, ahogy görgetünk lefelé, az elveszett, összetört és múzeumokba került példányokat szép lassan felváltják a szolgálatban lévő aggastyánok. Hasonló tartósságot feltételezhetünk a CH-46-osokról is.
Így jön a képbe az N38TU lajstromjelű példány, amely múlt vasárnap menekítette a követségből a személyzetet:
N38TU - 2021. augusztus 15. vasárnap, Kabul, Afganisztán
Amely a helis.com adatbázisa alapján egy veterán gép:
Helicopter Boeing-Vertol CH-46D Serial 2389 Register N38TU 154038 used by US Department of State ,US Marine Corps USMC. Built 1967.
154038-as lajstromszámmal került a haditengerészethez 1967. december 28-án:
Majd bő 40 évvel később, N38TU lajstromjellel az amerikai külügyminisztérium kábítószerügyi irodájához:
Ebben a szerepében pedig Afganisztánban van, legalább 2015. óta.
53 év szolgálat.
Egy ilyen öreg gépnek története kell hogy legyen, és a vasárnapi káoszon pörgők találnak is neki, amitől ráomlik az internet: a Kabul-Saigon párhuzamot keresők bukkannak rá egy fotóra a USS Hancock (CV-19) repülőgép-hordozó fedélzetéről 1975-ből, ami Saigon kiürítése idején (Operation Frequent Wind) készült:
Csupa menekítésben részt vevő banánhelikopter, és a jobb szélen az egyiknek látszik a hat számjegyű haditengerészeti lajstromszáma is:
154038
154038! Jelenlegi lajstromjelén: N38TU! Ugyanaz a helikopter, új gazda, ugyanaz a küldetés: Saigon => Kabul.
Minden párhuzamot húzni akaró álma!
Sajnos akad azonban egy megerősítésre váró részlet a pixelek között: az utolsó számjegy, ami 8-as, ha 8-ast akar az ember belelátni, de inkább 0.
Mi van, ha a képen látható gép lajstroma 154030? A heli.com alapján van ilyen, ráadásul az is CH-46 Sea Knight, és az is haditengerészetnél szolgált a 70-es években:
Ami érthető, hiszen csak 8 számjegy választja el őket a sorozatban, másfél hónappal korábban, 1967. novemberében vették át.
Ez a helikopter 1980-ban lezuhant és selejtezték, ezért 2021-ben nem lehetett Kabulban, azt viszont tudni lehet, hogy a 165-ös helikopteres osztagban szolgált 1974. július 18-tól, amelyik részt vett 1975. áprilisában Saigon evakuálásában, tehát jelen lehetett, de azt nem tudni pontosan, hogy a 165-ösöknél meddig állt szolgálatban:
154038 haditengerészeti múltja viszont - a jelenlegi információk alapján - 1972-ben ködbe vész, amikor tartalékba kerül, sokat nem tudni róla, amíg 2011-ben a külügy nem veszi magához, hogy múlt vasárnap sztár legyen.
Hogy 154038 van azon a fotón vagy sem, nem tudni biztosan. Ha 154030 van a képen, az még nem zárja ki, hogy 154038 is jelen volt. Mindkettő haditengerészeti Sea Knight volt 1975-ben. Bármit is hiszel, párhuzamnak így se rossz, és egy fokkal alaposabb, mint kép banánhelikopteres kép egymás mellett.