Nem én vagyok az egyetlen, aki az oviban nyíltan odavolt a kisautókért, és azért a bizonyos kicsi, műanyag motorért. Szerintem azzal sem vagyok egyedül, hogy a kollégiumba költözésemig a szobám tele volt az innen-onnan szervált kis kocsikkal, amit érettségire való tanulás helyett művészien rendezgettem a polcon. Az autók szeretete nem nemzeti, magyar specialitás, inkább életkori sajátosság. De megfigyeltük, hogy az egy főre eső világhírű autódizájnerek tekintetében nagyon kiemelkedő picinyke országunk? Elhoztam párat a legkiemelkedőbb alkotók közül, akik bebizonyították: az ország bármely pontjáról érkezhet tehetség a nemzetközi cégek tervezőasztalai mögé.
Varga Péter
Varga Péter zalaegerszegi származású tervező, a Porsche kötelékében dolgozik jelenleg. Legtöbbünknek a 2019-es Taycan ugrik be róla elsőre, amit Kínában mutatott be a magyar fiú. De emellett számos hasonlóan lenyűgöző munkát kaptunk tőle: ilyen a Porsche 911, a Panamera, a Cayenne és a Macan. Az ikonikus, 227 millió forintos autó dizájnerének diákévei alatt a legfőbb anyagi forrása volt az anyukája, aki több munkahelyen is helytállt, csak, hogy őstehetség fia szabadon alkothasson.
Varga László
Amikor a Műegyetmről a MOME-re igazolt magyar srác az első Jaguár interpretációját készítette, még senki nem gondolta volna, hogy a letisztult, klasszikus formavilága annyira megtetszik a nemzetközi piac nagyöregjeinek, hogy pár éven belül már a genfi autószalon díszhelyén pózol majd a saját tervezésű Piëch Mark Zero autójával. Nem kerülte el egymás figyelmét a két Varga: a genfi kiállításon a fent említett kollégát már úgy köszönthette László, mint a stuttgarti gyártó vezető dizájnerét.
X-Tomi
Az autódizájn harmadik felkapott alakja X-Tomi, aki két dolgot is bebizonyított: egyrészt nem kell Vargának születni ahhoz, hogy a terveidért oda meg vissza legyen a nemzetközi piac, másrészt, hogy a közösségi média mennyire jót tesz az alkotói népszerűségnek. Aktívan hozza a közösségi platformokon a szebbnél szebb autócsodákat, akad is szép számmal rajongója. X-Tomi nem csak egyedi autóival tarol, előszeretettel veszi kezelésbe a nemzetközi piac bármely modelljét, és átalakító munkái szinte mindig sikerrel szerepelnek, sőt, a gyártók is oda vannak az ilyesféle építő kritikáért. Kedvenc művelete mellett (amikor a zárt kocsik tetejét kapdossa le, és mindennek kabrió-változatot készít) számos olyan módosítást is láthattunk tőle, ami a magyarokra különösen is jellemző letisztultabb, inkább hátra pontozott, klasszikus vonalvezetést hozza.
Bocsi Attila
Ha valaki ásítozásokba kezdett, mikor a "letisztult forma" kifejezést meghallotta, az valószínűleg inkább a Bocsi-tábort erősíti. A Nucleus torinó stúdiótervezője számára ugyanis közepesen sem fontos szempont az, hogy az általa tervezett autó formájában hasonlítson arra a modellre, amit mi autónak hívunk. Ő tervezte a Peugeot legnagyobb sztárjait, a Peugeot 107-et, a Peugeot EXPERT-et,az 5 By Peugeot modellt, de hozzá köthető a 508 RXH karosszériaterve is. Nyilván ha az ember Svájcban, Franciaországban, Amerikában és Olaszországban is felkapott tervező, és amúgy is szeret kilépni a szellemi komfortzónájából, jogosan merül fel a kérdés, hogy miért zárná be magát autódizájnerként az autók közé? Mielőtt címkét ragasztottak volna a foglalkozására, megtervezte az Airbus helikopterének külső dizájnját. Meleg helyzet volt, de egy igazi tervező tudja az ilyesmit kezelni.