Reaktor

Z generációs öltözködés - miből tevődik össze a szett, amire mindenki furán néz?

A pandémia után különösen kontrasztos látványt nyújtottak a tömegközlekedési eszközökre, szupermarketekbe, okmányirodákba beszabadult fiatalok, olyan ruhákban, amikre nem csak a veséjük épségét féltő idős hölgyek szisszentek fel, hanem a tőlük pár évvel idősebb X generáció is. Miből hozta létre ezt a stílust a Z generáció?

Oh, wear size!

Az oversize cuccok a generáció kedvencei, és nem kevés "ideológia" van mögötte. Kevés azon irányzat egyike, amit Észak-Amerika déltől és a kelet-európai trendekből vett át. A "majd belenő" a szegényebb országokban ugyanolyan méret volt, mint az "S" vagy az "M", így a szüleink nem egyszer hordták apa/anya/unokatesó/unokabátyó haverjának a feleségének a nénikéjének levetett ruháit. Iskolaköpenyben éppúgy, mint pulóverben, nadrágban megjelent az oversize. A szüleink ezt még szégyellték, hiszen árulkodott a nagyszüleink anyagi helyzetéről (és nem egyszer politikai beállítottságáról). A kilencvenes évek végén viszont a középosztálybeli fiatalság csavart egyet a dolgon, és elkezdte a szülők levetett ruháit cseppet sem méretre igazítva viselni, jelezve, büszke arra, amit az "ősök" elértek, és felnőnek ők boldogan új ruha és passzentos farmer nélkül is. Erre igen gyorsan reagált a divatipar, Billie Eilish vezényletével pedig -kicsit persze a változatosság miatt túltolva- a következő felnövő nemzedéknek is átörökítjük a -most már olykor igen drága- oversize cuccokat.

genzfashionthumbnail.jpg

Forrás: InStyle

PolPólók - T-shirt láz és a politikai szerepvállalás

Elmúlt a '70-es és '80-as évek szigora, ahol a nők és a fiatalok a politikai diskurzusok elől egy másik szobába lettek száműzve. Nincs már lassan feleség, aki illedelmesen a levesébe mered, ha a férje egy vendéggel vagy a nagyobb fiúkkal politikai vitába kezd. Egyre több mindenki vállalhatta nyíltan a szerettei, majd később az egész világ előtt azt, amit életfilozófiaként megfogalmazott magának. A pólóipar pedig ösztönösen ragadta meg a törekvést. A póló maga eredetileg nem egy utcai darabnak indult, sőt, mielőtt önálló ruhadarab lett, csak gallérjától és ujjaitól megfosztott rongyos, takarításra való "ing" volt. Később aztán, mivel jó szolgálatot tett a konyhában, a kinti munkákban, a kényelme áttevődött az utcai viseletre. Nyilván itt nagyon lebutítottuk a póló nem mindennapi történetét, de nagy vonalakban az elvet már ismerjük. Elhagyták belőle a gombokat és a gallért, ezzel egy mellkasnyi üres teret kaptak az anyagon. Ezt a hangos, lendületes és merész Y, majd később Z generáció számára fontos üzenetekkel ékesítette fel, leváltva ezzel az X-esek csinos és színes mintáit. Az utánuk jövők úgy fest, a minimálra szavaznak, pár fekete betű egy fehér pólón - ennyi az, amit még egy buszhoz rohanó járókelő is el tud rajtuk olvasni.

fashion-t-shirts-for-women.jpg

Trapézfarmer, kötött pulcsi, apusál

Míg a mostani harmincas fiatalokat kinézik, ha az anyukájukkal élnek, a tizenéveseknek és a huszonéveseknek ez természetes. Később házasodunk, később kezdünk háztartást vezetni. És ezt a legtöbben nem szégyellik, sőt, divatot teremtenek belőle! Ha anyukáddal élsz, akaratlanul szert teszel egy színes kötött sálra, egy fura mintás horgolt pulóverre. Ezek nem mennek szét. Soha. Amellett, hogy a mamahotel büszke egyenruhásai már büszkén róják az utakat, a generációs igény is megjelenik a minőségre. Ha már minőség, lássuk a következő pontot!

0dd7bfffa1f59a13a42907c428b16c50.jpg

Bőr, fonál, elpusztíthatatlan cuccok, értékes rondaságok

A kilencvenes években elkezdett nyilvánossá válni a szomorú valóság: az olcsó ruhák árát távoli vidékeken hozzánk hasonló lányok modern rabszolgaként fizetik meg. A Fast Fashion-ellenesség egyik momentuma a tartós, élethosszig kiszolgáló darabok beszerzése - vagy készítése. Apa bőrdzsekije, anya kötött pulcsija, a nagybácsi bakancsa - lányoknak, fiúknak egyaránt elengedhetetlen viselet ebben az érában. Szeretjük, hordjuk, továbbadjuk, büszkén mutogatjuk a tartós darabokat, amit a divatipar kétségbeesetten alig győz újragondolni. 

133640413-423242005536622-7080324777155048299-n-1610465586.jpg

Zokni. Két darab.

A mintás zokni védjeggyé vált a Z generációs divatdiktátorok között. Az iskolai kirekesztés egyik oka volt a rossznak vagy nem-összeillőnek vélt ruhák viselése. A kinőtt, csánkig érő nadrágok a kevésbé tehetősek sajátjai voltak. Ez alól kilógtak a zoknik, amikből csak későn kezdett el elterjedni a secret-verzió. Ráadásul valaminek melegítenie is kell azokat a bokákat.. Maradt a hosszú kiszerelés. És ha már ennyire nagy felület látszik belőle, kommunikáljunk a zoknival is! A Mona Lisa mintától elkezdve a banánosig mindent láttam már zoknira nyomtatva, ez pedig egy teljesen egyedi, Z generációs trend.

soxy-shoes-watch.jpg

Reaktor

Facebook

süti beállítások módosítása