Reaktor

Száguldás, e-roller-szerelem

Mi a helyzet az elektromos rollerek szabályozásával? Mennyire biztonságos? Milyen közlekedési eszköznek minősül és milyen KRESZ-szabályok vonatkoznak rá?

Az elektromos roller a mindennapi közlekedésünk részévé vált. Kis méretű, könnyedén lehet vele haladni a forgalomban és szinte „bárhol” használható, a bérlése pedig olcsón megoldható, de vásárolni is lehet különféle eszközöket.

Az egész roller-story annyira könnyednek és lazának tűnik elsőre, hogy szinte mindenki kedvet kaphat a használatához. A gond csak annyi vele, hogy nincs közlekedési szempontból szabályozva, ami emeli a balesetek kockázatát és számát.

A traumatológusok tapasztalata szerint rollerezés esetén gyakori az arc, a kulcscsont, a boka, a kéz sérülése, illetve törése, de volt már gerinc-törött áldozat is. A balesetek többsége ütközésből és elesésből fakad.

A Dr. Manninger Jenő Baleseti Központ szakmai munkacsoportja tavaly március és október között felállított egy baleseti statisztikát az alapján, hogy hány páciens érkezett a sürgősségi ügyeletükre kerékpáros, rolleres és elektromos roller balesetből fakadóan. Az adatok alapján 1553-an szenvedtek balesetet. A legtöbb sérült (1115) kerékpározott, 296-an e-rollereztek és 142-en mechanikus rollert használtak. Míg a kerékpáros sérülteknek csak a négy százaléka, a rolleresek hat százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka volt ittas.

Mindezek ellenére az e-roller egyelőre nem szerepel a KRESZ-ben, ezért nem egyértelmű, hogy közlekedési szempontból milyen eszköznek minősül.

A magyar jogrend nem ismeri az elektromos roller fogalmát, így segédmotoros kerékpárnak vagy motorkerékpárnak is minősülhet. Közlekedési baleset esetén a jármű KRESZ szerinti kategóriájának ismeretében dönthető el, hogy a jármű vezetőjére mely, a KRESZ-ben meghatározott szabályok vonatkoztak. Azonban az e-roller esetében nincs ilyen kategória meghatározva, ráadásul a segédmotoros kerékpár vezetéséhez jogosítvány szükséges, azzal az ember nem közlekedhet kerékpárúton, és bukósisakot is kötelező viselnie, ami az elektromos rollerek használói körében nem jellemző.

Az e-rollerek maximális sebessége 25-30 km/h körül van meghatározva, amelyeket a bérelhető eszközök nem tudnak túllépni, de vásárolhatóak olyan elektromos rollerek is, amik azonban sokkal nagyobb sebességet is el tudnak érni. Szabályozás nélkül viszont ez életveszélyes.

 

A videón egy nő 120 km/h sebességgel közlekedik e-rolleren egy autópályán Bulgáriában.

A jövőben bekerül a KRESZ-be az e-roller – nyilatkozta Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos. Elmondta, hogy egyeztetés alatt áll egy KRESZ-módosítási javaslat, amely megoldaná az elektromos rollerek dilemmáját.

Ezek alapján a motoros roller a legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű lesz. Ezen belül kis teljesítményű motoros rollernek az számít majd, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt, és sík úton önerejéből 25 km/h sebességnél nem lesz gyorsabb. Nagy teljesítményű pedig az, ami e feletti teljesítménnyel bír.

süti beállítások módosítása