Reaktor

A közösségi közlekedés jövője Budapesten

Az önkormányzati választásokat megelőző időszakban a budapesti közélet visszatérő témája volt a főváros közösségi közlekedésének fejlesztése, hiszen a főpolgármester kihívója – közlekedési szakemberként – számos alkalommal bírálta a fővárosi önkormányzat kötöttpályás közlekedést érintő passzivitását és az előző önkormányzati ciklusban elmaradt beruházásokat. Az érvekben emellett a régió más városaiban zajló fejlesztések is felmerültek, azt a képet festve, hogy Budapest tömegközlekedési hálózata lemaradóban van a szomszéd országok fővárosainak gyors fejlődésével szemben. Mint minden politikai vitában, így ebben az esetben is minden álláspont védhető, ennek ellenére érdemes kitekinteni, vajon tényleg fejlettebb Bécs, Pozsony vagy éppen Varsó közösségi közlekedési rendszere?

Fontos szempont a közlekedési hálózat kiterjedtsége, hiszen ez határozza meg, milyen mértékben képes ellátni a tömegközlekedés a tömegek közlekedését, melyek nem feltétlenül a belvárosban, mindinkább a külső városrészekben és az agglomerációban élnek, de napi szinten ingáznak a város centruma és lakóhelyük között. A kiterjedtség szempontjából Budapest tradicionálisan erős, hiszen számos villamos, metró és HÉV vonal segíti a belső és külső városrészek összeköttetését. A budapesti ún. fonódó villamosvonalak különösen nagyban segítik a konnektivitást, melyet jól jelez, hogy a világ legforgalmasabb villamosvonala, a 4-6 is a magyar fővárosban közlekedik. Bécs közösségi közlekedésének kiterjedtsége a budapestihez hasonló mértékű. Az osztrákok egyel több metróvonallal, de egy jóval szerényebb villamoshálózattal számolhatnak. Prágában is hasonló a helyzet, a metró-és villamosvonalak lefedettségét erősítendő számos busz és trolijárat járja a város utcáit. Pozsony a régió egyik legkisebb fővárosa, így nem meglepő, hogy közlekedési hálózata is a legkisebb. Metró ugyan nincs, de több villamosvonal áll rendelkezésre. A varsói közlekedési hálózat fejlődik az említett hálózatok közül a leggyorsabban, igaz, a lengyel fővárosban szükséges is a fejlesztés. A város szerkezetéből adódóan nehéz a különböző városrészeket hatékonyan összekötni.

pozsony_vilu.jpg

Az egyes villamos Pozsonyban

Forrás: hampage.hu

Ahogy a bevezetőben is olvasható, az elmúlt években a korábbi önkormányzati ciklusokhoz viszonyítva csak kisebb mértékű volt a közösségi közlekedés fejlesztése Budapesten. A hármas metró korábban elkezdett felújításának befejezésére és új villamosok beszerzésére került sor, de ezen kívül az önkormányzat inkább a városi kerékpáros közlekedés fejlesztését támogatta biciklisávok kijelölésével és a Mol Bubi rendszer megújításával. Ezzel szemben az összehasonlítás alapját képező többi régiós városban (Pozsony kivételével) metrófejlesztés történt: Bécsben az U2 vonal meghosszabbítása, Prágában a D vonal építése Varsóban pedig több új vonal építése valósult meg. Emellett minden konkurens fővárosban elektromos buszflotta, villamoshálózat-fejlesztés és kerékpáros közlekedési beruházások zajlottak. Mindezek fényében nem alaptalan a kritika, miszerint a budapesti tömegközlekedés – különösen a kötöttpályás közlekedés – az utóbbi években a régióban tapasztalható ütemtől elmaradó mértékben fejlődött. Ennek számos okát ismerjük, azt azonban fontos kijelenteni, hogy a város versenyképességének megtartása és növelése kulcsfontosságú kérdés, melyben elengedhetetlen szerepe van a kötöttpályás tömegközlekedési beruházások megvalósulásának.

varso_metro.jpg

Az új varsói kettes metró egyik állomása

Forrás: lamela.com

A jövőbeli közlekedésfejlesztési tervek mindig túlmutatnak a valóban létrejövő fejlesztésektől. Különösen igaz ez Budapest esetében, hiszen a magyar fővárosban beharangozott de nem megvalósult projektekből tucatnyit ismerhetünk. A HÉV vonalak korszerűsítése ugyan még mindig a napirenden van, a megújuló és átmenő pályaudvarrá alakuló Nyugati Pályaudvar, vagy az ötös metró terve már csak a távoli jövőben valósulhat meg. A villamoshálózat bővítése és korszerűsítése talán Budapest egyik legégetőbb kérdése, hiszen a villamosflotta jelentős része 30-40-50 éve forgalomba állt járművekből áll.

A régiós fővárosok a budapestiekhez hasonló ambiciózus tervekkel büszkélkedhetnek. Bécsben nem elégedtek meg újabb metróvonalak építésének tervével, már hidrogénmeghajtású járművek forgalomba állításáról beszélnek. A fenntarthatóság Pozsonyban és Prágában is a jövő közlekedési projektjeinek kulcstényezőjének fog számítani, de a napjainkban robbanásszerűen fejlődő varsói közösségi közlekedés is a zöld megoldások felhasználását tűzte ki célul. Ez utóbbi városban várható a következő évtizedben a legnagyobb arányú fejlődés, mely nem csupán a városi tömegközlekedés, de a regionális vasúti összeköttetést is a városi hálózatfejlesztési projektekbe integrálta. A kezdeményezésnek már több elkészült eleme is van, melyek nem kizárólag Varsó, annál inkább a várost övező kiterjedt agglomerációs gyűrű településeit és városrészeit érintik.

varso_nyugati.jpg

A varsói nyugati pályaudvar látványterve

Forrás: railwaypro.com

A budapesti közösségi közlekedés nem tekinthető elmaradottnak a régió más fővárosihoz viszonyítva, de a fejlődés mértékét tekintve érdemes lépést tartani Varsóval vagy éppen Béccsel, mert a jövő fenntartható és prosperáló városai minden bizonnyal fejlett és megbízható tömegközlekedési hálózattal rendelkeznek majd.

süti beállítások módosítása