Reaktor

Az Észak-Koreával való egyeztetés: kihívás Trump számára

Azzal az egyértelmű eredménnyel, hogy Donald Trump korábbi elnök visszatér a Fehér Házba, valószínűleg megindulnak a találgatások, hogy Trump megpróbálja majd újraindítani a tárgyalásokat Észak-Koreával annak nukleáris fegyver- és ballisztikusrakéta-programjáról. Bár Észak-Korea bevonása ezekbe a kérdésekbe bölcs dolog lenne, egy második Trump-kormányzat valószínűleg ezúttal bonyolultabbnak találná az Észak-Koreával való kapcsolatfelvételt.

Az első Trump-kormányzatnak az Észak-Koreával szembeni kezdeti „maximális nyomásgyakorlás” megközelítésében olyan előnyökkel rendelkezett, amelyekkel a következő Trump-kormányzat nem fog rendelkezni. A szöuli nemzetgyűlés előtt 2017 novemberében tartott beszédében Trump felvázolta, hogyan nézne ki a maximális nyomásgyakorlás stratégiája:


Felszólítunk minden nemzetet, beleértve Kínát és Oroszországot is, hogy teljes mértékben hajtsák végre az ENSZ Biztonsági Tanácsának határozatait, bontsák le a diplomáciai kapcsolatokat a rezsimmel, és szakítsanak meg minden kereskedelmi és technológiai kapcsolatot. A mi felelősségünk és kötelességünk, hogy együtt szálljunk szembe ezzel a veszéllyel, mert minél tovább várunk, annál nagyobb lesz a veszély, és annál kevesebb lesz a lehetőségünk.


Abban az időben Oroszország és Kína együttműködött az Észak-Koreára gyakorolt nyomás fokozásában, és támogatta az ENSZ Biztonsági Tanácsának három határozatát, amelyek betiltották Észak-Korea számos exportját, és felső határt szabtak a rezsim által importálható kőolaj mennyiségének.

kim_and_trump_shaking_hands_at_the_red_carpet_during_the_dprk_usa_singapore_summit.jpg

https://twitter.com/photowhitehouse/status/1006601044539920385

A Trump által Szöulban lefektetett elemek mindegyike azonban már nem érvényes. Ma már tudjuk, hogy nem sokkal a hanoi tárgyalások kudarca után Kína és Oroszország nem volt érdekelt a szankciók érvényesítésében. Míg Észak-Korea Kínával és Oroszországgal folytatott legális kereskedelme még mindig jóval a szankciók előtti szint alatt van, addig az illegális kereskedelem jelentősen megnőtt. Ami a diplomáciai és technológiai kapcsolatok megszakítását illeti, Oroszország és Észak-Korea elmélyítette diplomáciai kapcsolatait, és technológiai együttműködésbe kezdett.

Lényegében az USA tárgyalási befolyása gyengült, míg Észak-Korea pozíciója erősödött. A Phenjannal folytatott párbeszéd folyamata jelentősen más jellegű lenne, mint az első Trump-kormányzat kezdeti tárgyalásai.


Az Észak-Koreával folytatott jövőbeli tárgyalásoknak három akadályt kell leküzdeniük: az első akadály Észak-Korea saját érdekeltségi szintje. Nyilvános nyilatkozataiban Észak-Korea lekicsinyelte a párbeszéd lehetőségét, de ez lehet, hogy csak nyilvános pózolás. Ri Il Kyu, aki tavaly év végén disszidált Észak-Korea kubai nagykövetségéről, azt sugallta, hogy a rezsim a tárgyalások megindítására készül. Tekintettel azonban arra, hogy Trump Hanoiban úgy döntött, hogy elsétál Kim elől, és az azóta szerzett további lehetőségekre - amelyek közül a legkiemelkedőbb az Oroszországgal való kapcsolata, Észak-Korea tárgyalóasztalhoz ültetése bonyolultnak bizonyul. Oroszország ukrajnai inváziója óta a kapcsolat csak mélyült. Miután Kim és Putyin 2023 szeptemberében találkozott, Oroszország és Észak-Korea megállapodott abban, hogy elmélyítik az együttműködést a gazdaság, a tudomány és a technológia területén. Ez az együttműködés kibővült azzal, hogy Oroszország megvétózta az ENSZ szakértői testület mandátumának meghosszabbítását, ami gyakorlatilag véget vetett az Észak-Koreára vonatkozó nemzetközi szankciók ellenőrzésének; az új védelmi paktumukkal, és Oroszország szerint az észak-koreai rakétakísérletek „törvényesek”.


A legjelentősebb előnyök azonban Észak-Korea számára abból származnak, hogy közvetlenül támogatja Oroszország ukrajnai háborúját. Becslések szerint Észak-Korea 9 millió tüzérségi lövedéket, ballisztikus rakétákat, például a KN-23-at, és mostanra több mint 10 000 észak-koreai katonát biztosított Oroszországnak. Észak-Korea valószínűleg csak az Oroszországba irányuló tüzérségi szállítmányokból 4,3 milliárd dollárt keresett, és havonta több mint 21 millió dollárt kereshet az Oroszországba telepített katonákból, ha Észak-Koreát hasonlóan kompenzálják, mint az újonnan toborzott orosz katonákat

Amellett, hogy Észak-Korea fegyverek és csapatok biztosításáért kapja Oroszországtól a pénzét, a Financial Times arról is beszámolt, hogy Oroszország technológiával segíti Észak-Korea rakétaprogramjait. Tekintettel a KN-23-as rakéták jelentett 50 százalékos hibaarányára az ukrajnai harctéren, Oroszország valószínűleg Észak-Koreával együttműködve fejleszti ballisztikus rakétatechnológiáját. Tekintettel az Észak-Korea és Oroszország kapcsolatából származó előnyökre, a tárgyalások helyreállítására irányuló bármilyen erőfeszítésnek vagy olyan előnyöket kell nyújtania Észak-Koreának, amelyek túlmutatnak azon, amit Oroszországtól kaphat, vagy meg kell találnia a módját annak, hogy a két ország közötti kapcsolat megromoljon.

Nem valószínű, hogy Trump többet akarna letenni az asztalra, mint Oroszország, mivel az ukrajnai háború befejezése megváltoztatná Észak-Korea és Oroszország kapcsolatának jellegét. Ebben az összefüggésben a következő Trump-adminisztráció Oroszország számára az Észak-Korea támogatásának megszüntetése lehetne az egyik feltétele annak, hogy az Egyesült Államok erőfeszítéseket tegyen Ukrajna tárgyalóasztalhoz ültetése érdekében. Tekintettel azonban arra, hogy Trump egyértelműen a háború befejezését részesíti előnyben, az Egyesült Államoknak nem biztos, hogy lesz befolyása a kapcsolatok teljes megszakításának biztosítására. Inkább a katonai együttműködés megszüntetése lehet a legvalószínűbb eredmény, miközben Moszkva továbbra is figyelmen kívül hagyja az ENSZ-szankciókat, és más területeken fejleszti kapcsolatát Észak-Koreával - ami jelentős mértékben a háború befejezésével így vagy úgy megvalósulna.

Oroszország meggyőzése Észak-Korea elszigeteléséről nem elegendő, ha Kína nem együttműködő. Bár sokak szerint Peking elégedetlen a Moszkva és Phenjan közötti növekvő kapcsolatokkal, Kína támogatásának elnyerését az Észak-Koreára gyakorolt nyomás visszatéréséhez megnehezíti a Kína és az USA közötti versengés. Kína együttműködése nélkül Észak-Korea továbbra is képes lenne elkerülni a gazdasági nyomást, és továbbra is megmaradna a ballisztikus rakétái fejlesztésének és gyártásának folytatásához szükséges alkatrészekhez való hozzáférése. Attól függően, hogy Kína és Oroszország milyen mértékű támogatást hajlandó nyújtani Észak-Koreának, a következő Trump-kormányzat egy olyan, csökkenő diplomáciai és gazdasági nyomás alatt álló Észak-Koreával szembesülhet, amely tovább fejleszti és növeli fegyverprogramjait. Ez a korlátozott befolyásolási lehetőség azt jelenti, hogy az Észak-Koreával folytatott jövőbeli tárgyalások sokkal problémásabbak lesznek, mint az első Trump-kormányzat idején voltak, mivel Phenjan nagyobb lehetőséget élvez arra, hogy korlátozza az engedményeket.

süti beállítások módosítása