Reaktor

Vásárlás fillérekért, de milyen áron?

pexels-bryan-1203776-18888356.jpg

A Temu egy online piactér, amelyet a kínai PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat üzemeltet. A platform az Egyesült Államokban 2022-ben indult el, majd 2023 elején Kanadában, ezt követően pedig több európai országban, Ausztráliában és Új-Zélandon is megjelent.

Rendkívül gyorsan vált piacvezetővé, az online monitorok szerint több országban is az alkalmazáslisták élén áll, és az Egyesült Államokban a legközelebbi riválisa, a Shein fast-fashion óriás piaci részesedésének több mint felét már megszerezte. A Temu alkalmazást eddig több mint 735 millió alkalommal töltötték le világszerte, a Statista és az App Magic adatai szerint, a havi látogatottság 2024 első negyedévében meghaladta az 500 milliót.

Miben rejlik a Temu titka?

A merész és nagy nyomást gyakorló értékesítési taktika az, amire a Temu épül. Minden termék alatt feltüntetésre kerül, hogy azt mennyien vásárolták már meg, valamint hogy az elmúlt 30 napban az adott ár a legalacsonyabb, továbbá rengeteg ötcsillagos értékelés is szembe jön velünk. Mintha az egészet úgy tervezték volna, hogy úgy érezd, most azonnal meg kell venned.

A weboldal célja egyszerű.

A lényeg, hogy rávegyen egy olyan dolog megvásárlására, amelyre nincs is szükséged, mindezt csak azért, mert az egy nagyszerű és kivételes ajánlatnak tűnik.

Egyfajta kincs gondolatáról szól, amit akkor érzel, amikor kedvezményt kapsz egy termékre vagy szimplán nagyon olcsón találsz rá. Ez a jutalmazási rendszer az agyadban arra késztet, hogy folyton vissza akarj menni az oldalra, egy bizonyos fajta izgalmat érzel aziránt, hogy képes legyél megint számos terméket nevetségesen alacsony áron megszerezni. 

adobestock_615642877_editorial_use_only.jpegKép forrása: The Harris Poll

Ezen a ponton az már tiszta, hogy a platform rendkívül népszerű és rengetegenvásárolnak rajta, de miben rejlik a valódi probléma?

Hiszen végtére is, ha egy terméket ilyen jó áron kaphatnak meg a vásárlók és ezen a Temu veszít profitot az mégsem a világvége. Miért kéne sajnálni az emberektől az alacsony árakat?

A valóság az, hogy míg ezen a fogyasztók ugyan még nyerhetnek is, ha valaki ilyen nagyszerű üzletet köt, akkor jó eséllyel van valaki a termék életútja mentén, aki nem köt annyire nagyszerű üzletet.

Kényszermunka és rossz munkakörülmények

A BBC jelentése alapján az amerikai törvényhozók arra a rendkívül nagy kockázatra figyelmeztetnek, hogy a kínai Temu internetes vásárlási oldalon árusított termékeket kényszermunkával készítették. Mind a Temu, mind a Shein vállalatot megvizsgálták a munkaügyi gyakorlatuk miatt, különösen a kényszermunka alkalmazása miatt az ellátási láncukban. A vizsgálatok aggályokat vetettek fel az e platformok számára termékeket gyártó gyárak munkakörülményeivel kapcsolatban, különösen olyan régiókban, mint Xinjiang, ahol főleg ujgur kényszermunka gyakorlatát széles körben dokumentálták. Ha megnézzük, honnan szerzi be a Temu az áruját, hol gyártja Kínában, láthatjuk, hogy vannak olyan területek, ahol tudjuk, hogy az ujgur rabszolgamunkát alkalmazzák.

Felfaló árazás

A felfaló árazás egy versenyellenes üzleti stratégia, amely során egy vállalat szándékosan olyan alacsony árakat szab meg termékeire vagy szolgáltatásaira, hogy azok jelentős veszteségeket okoznak, akár saját magának is, rövid távon. A cél az, hogy kiszorítsa a versenytársakat a piacról, akik nem tudják tartani az alacsony árakat. Miután a versenytársak tönkremennek vagy elhagyják a piacot, a vállalat visszaemelheti az árakat, kihasználva a megnövekedett piaci erőt vagy monopóliumot. Ez a stratégia gyakran károsítja a piaci versenyt és végső soron a fogyasztókat is. Ilyen alacsony árakat nem lehet elérni a forgalmazási láncolatban mindenki számára történő megfelelő díjazással, rendes munkabérrel, magas minőséggel és a fenntarthatóságra kellő megfeleléssel. Ha egyre több fogyasztó áramlik a Temuhoz, hogy olcsóbban vásároljon, az nyomást gyakorolhat például az Amazonra és más versenytársakra, hogy ők is csökkentsék áraikat, ami hatással lenne a bérekre, valamint a minőségre mind a termékek, mind a szolgáltatások szempontjából.

szemetdomb.jpgKép forrása: Aljazeera  

Környezetszennyezés és egészségkárosító anyagok

A platform alacsony árai és gyors forgalma hozzájárul az erőforrás-fogyasztás és a hulladék termelés magas szintjéhez, különösen tekintettel a divatiparra. Ez olyan jelentős környezeti hatásokhoz vezet, mint a túlzott vízhasználat, a mérgező színező anyagok okozta szennyezés és a mikroműanyagok keletkezése és terjedése. A Temun értékesített termékek közül sok nem csak olcsón, de rendkívül silány minőségben is készül, ami gyakran ahhoz vezet, hogy gyorsan is dobják ki őket, ezáltal pedig a le nem bomló hulladék mennyisége drasztikusan növekszik. 

Csak a divat iparral példázva: hiába rendelünk rengeteg ruhát a Temuról olcsón, ezek mind rövidéletű termékek, amelyeket rendszeresen kell újra és újra leváltanunk. Ez a fajta pazarlás pedig a legkevésbé sem fenntartható hasszútávon.

A Temu ellentmondásokba keveredett a termékeiben esetlegesen jelenlévő káros vegyi anyagok, például ólom és PFAS - amelyeket örök vegyi anyagoknak is neveznek, mert nagyon nehezen bomlanak le - miatt, így például a szöuli hatóságok kiderítették, hogy az egyik, Temu által forgalmazott szandál talpbetétben a megengedett határérték több mint 11-szeresét meghaladó mennyiségű ólom volt található. Ezek a mérgező anyagok nemcsak a környezetet károsítják, hanem az emberi egészséget is veszélyeztetik.

Szellemi tulajdonjog sértések, avagy lebutított hamisítványok

A kisvállalkozások már évek óta küzdenek a termékeik hamisított változatainak az Amazonon, a Shein és más vásárlási platformokon felbukkanása ellen. Ez a probléma most úgy tűnik, hogy kiterjed a Temura is ugyanis néhány kis- és közepes méretű kreatív vállalkozás tulajdonosa úgy véli, hogy a Temu felemelkedése közvetlenül az ő kárukra történik – s mostanra ugyanolyan jogsértési problémákkal küszködik, mint a versenytársaik. Nemcsak az az állítás, hogy a Temu olyan árakat tud kínálni, amire ők képtelenek, hanem sokan azt tapasztalták, hogy termékterveik közel azonos változatait a Temu árusítja ezeken a jóval alacsonyabb árakon.

kepernyokep_2024-09-27_210328.png

A képen egy eredeti Longchamp kézitáska (145 $), míg a mellette lévő képen egy kísértetiesen hasonló Temun forgalmazott táska (8.560 Ft) látható 

Ezek a mesterségesen alacsony árak elvárásokat támasztanak az emberekben, ez pedig az egész iparágra nagy hatással van. Ha valaki hangszórót vehet akár kevesebb, mint 5.000 forintért, vagy rendelhet egy pár cipőt 2.500 forintért, akkor lassan hozzászokik ahhoz, hogy egyfajta standardot követeljen. A kényszermunka, a kiskereskedők kizsákmányolása, a környezetbe történő kibocsátás és a szemét a hulladéklerakóban, mindezek melléktermékként de az elvárás részévé válnak.

Végtére is a Temu sikere sokat elmond a mai társadalmunkról, eszerint ugyanis beléptünk egy szinte olyan disztópikus fogyasztói kultúrába ahol elvárjuk, hogy bármit megkapjunk, amit akarunk, bárhol, bármikor, és a lehető legjobb áron. A saját jólétünk mindenek előtt.

 

süti beállítások módosítása