Reaktor

Az Isztria legérdekesebb városa – Fiume története

 Az Isztria-félsziget keleti csücskében fekvő Fiume már a római korban lakott terület volt. Az adriai kikötőváros földrajzi elhelyezkedése miatt vált fontos kereskedelmi központtá, de kedvező fekvése önmagában kevés lenne ahhoz, hogy a térség legérdekesebb városa címet kiérdemelje. Fiumét fordulatos történelme és évszázadokon keresztül élvezett megkülönböztetett szerepe teszi ennyire izgalmassá.

A város az ókorban és a középkorban az Adria partján fekvő kikötővárosok többségéhez hasonlóan fejlődött. A dalmát kikötők mellett Fiume is jelentős áruforgalommal rendelkezett és már a 13-14. századtól a német területekre érkező és onnan exportált termékek fontos fuvarozási központja volt. A Velence és Genova közti rivalizálás Fiumét sem hagyta érintetlenül, a várost többször ostrom alá vették, lerombolták. A török hódítás előtti évszázadokban a Magyar Királyság laza függésében állt és viszonylag széles körű önrendelkezési jogokat élvezett, de a török kiűzése után a Magyar Királysággal együtt a Habsburg Birodalom része lett, ami erősebb központi felügyeletet hozott. III. Károly 1719-ben újra szabad kikötővé nyilvánította, ami a fejlődés újabb lendületét indította el Fiumében.

fiume_regen.jpg

Fiume 18. századi ábrázolása

Forrás: mek.oszk.hu

A város közigazgatása a 18. századtól vált igazán izgalmassá. 1776-ban a Habsburg adminisztráció a Szent Korona országaként nyilvántartott Horvátországhoz rendelte, de alig három évvel később, 1779-ben önálló státuszt kapott és közvetlenül Magyarország része lett. A döntés Mária Terézia rendelete alapján szavatolta az államalapítás idejétől Magyarország részeként jegyzett város identitását, egyúttal más isztriai városok Horvátországhoz tartozását is biztosította.

Mivel a Magyar Királyság legnagyobb és legjelentősebb kikötővárosa Fiume lett, a város infrastruktúrájának és kikötőjének fejlesztése a 19. századtól nemzeti ügy lett. Először a Károlyvárossal való közúti összeköttetés, majd a 19. század második felében a vasúti kapcsolat is létrejött. A 19. századra a dinamikus polgárosodás volt jellemző: színházakat, iskolákat, hoteleket és kávéházakat nyitottak szerte a városban. A napóleoni háborúk idején öt évre az Illír tartományok része lett, de a reformkor idején ismét magyar fennhatóság alá került. Az 1848-as forradalmat követő turbulens időszakban a császári udvar által felkért Jellasics bán magyarországi hadjárata előtt Fiumét is elfoglalta és Magyarországhoz csak a horvát-magyar kiegyezés keretében (az osztrák-magyar kiegyezést követő évben) tért vissza 1868-ban, mint Corpus separatorum, vagyis közvetlen szárazföldi kapcsolattal nem rendelkező országrész. A kiegyezésnek viszont ára volt: Szerém, Verőce és Pozsega vármegyék végleg Horvátországhoz keültek.

Fiume aranykora a kiegyezés utáni bő fél évszázadra esett. Az immár gőzhajókkal tömött teherkikötő hatalmas tömegekben szállította és fogadta a Monarchia – elsősorban a Magyar Királyság – áruit. A kereskedelem meglepő módon nem csupán a szomszédos államokkal volt intenzív, Olaszország és a Török Birodalom mellett nyugat-európai, afrikai és dél-amerikai partnerekkel is kereskedtek a magyar vállalatok. A 19. században fénykorát élő magyar mezőgazdaság termékei, így a malomipar által exportra termelt liszt Fiuméből kihajózva találta meg vevőit a tengeren túl. A szállítmányozást 1873-bana  Budapest-Fiume vasútvonal átadása is segítette, mely hiánypótló beruházás volt, hiszen Fiume nagy riválisa, az osztrák kézben lévő Trieszt már bő tizenöt évvel azelőtt elérhető volt vasúttal Bécsből.

bp-fiume.png

Fiume ma is átszállás nélkül elérhető Budapestről

Forrás: mavcsoport.hu

Fiume közigazgatási rendszere Budapest helyzetére hasonlított, de nem teljesen. Míg Budapest Pest-Solt-Pilis-Kiskun vármegyén belül helyezkedett el, de nem volt annak része, addig Fiumét Modrus-Fiume vármegye határolta, mely Horvátországhoz tartozott. A magyar állam a kiegyezés után iparfejlesztési és infrastrukturális beruházásokkal támogatta a várost, négy évtized leforgása alatt 55 millió koronát folyósítva. 1905-ben az egyre feszültebbé váló nemzetközi környezetben a Ganz hadihajó gyárat nyitott a városban, melyben az első világháború végéig több, mint 60 hadihajót, köztük a Szent Istvánt - gyártottak.

Az első világháborúban Fiume kereskedelme leállt. A háborút lezáró békeszerződés a létrejövő délszláv államnak ítélte, de egy D’Annunzio nevű olasz költő vezette olasz szabadcsapat 1919-ben független várossá nyilvánította. Az olasz hadsereg 1921-ben bevonult a városba és népszavazást rendeztek, melynek keretében a terület önállóságát biztosították. 1924. után Olaszországé lett a város, 1934-től magyar szabadkikötő is létesült. A második világháborút követően Jugoszláviának ítélték Fiumét, mely az ország felbomlása után Rijeka néven Horvátországé lett.

fiume_cimer_2.png

Fiume címere

Forrás: rijeka

A fiumei belváros monarchiabeli építészete és a falakon látható magyar nyelvű emléktáblák mellett azonban a 21. században is fontos kötődése van a városnak Magyarországhoz, hiszen magyar nyaralók ezrei érkeznek minden évben Fiumébe, vagy a város környékén található üdülőtelepülésekre.

süti beállítások módosítása