2024 egy légikatasztrófákban gazdag évre sikeredett, amit igazán a december végi repülőgép szerencsétlenségek koronáztak meg igazán, és amik megingatták az emberek légi közlekedésbe vetett bizalmát. De mik is voltak ezek az incidensek pontosan?
1. Japan Airlines Airbus A350-941
Már problémásan indult az év, hiszen 2024. január 2-án a tokiói Haneda reptéren ütközött a személyszállító repülőgép a parti őrség egyik gépével. Az ütközést a gépen tartózkodó 379 utas túlélte, ugyanakkora kisebb légijármű utasai nem voltak ilyen szerencsések, hat ember életét veszítette.
2. Alaska Airlines Boeing 737 Max 9
Bár a gép nem zuhant le, de komoly pánikot okozott az utasok között. Január 5-én Portlandból indult az Alaska Airlines 1282-es járata, amelyen emelkedés közben kiszakadt egy ember méretű darab. A repülőgép oldalán keletkező lyuk szerencsére nem okozott komoly sérülést, ugyanakkor a Boeing részvényei és a repülőgépgyártó cégbe vetett bizalom is zuhanórepülésbe kezdett.
3. Brazil Voepass ATR-72
A brazil gép 2024 augusztusában Cascavel városából tartott a guarulhosi reptérre, de soha nem érte el célpontját. Az incidens a gépszárnyak jegesedése miatt történhetett, ami azt jelenti, hogy repülési magasságban a vízcseppek ráfagynak a gép szárnyára, megváltoztatva annak alakját, ezáltal pedig akadályozva lesz a levegő áramlása a szárny felett.
A jegesedés ellen a legtöbb géptípuson elektromos fűtéssel védekeznek. Az ATR-72 gépek viszont pneumatikus rendszerrel próbálják kiküszöbölni ezt a jelenséget, azaz egy felfújnak egy gumicsövet a szárny elején, így lepattannak a rárakódott jégdarabok. Azonban ez a megoldás nem minden esetben működik. Ebből a géptípusból az elmúlt 35 évben tizenegy szenvedett fatális balesetet, amelynek fele jegesedés miatt történt.
A pilóták nem tudták orvosolni a problémát, mivel a pneumatikus rendszer nem működött megfelelően, ezért a repülőgép a fedélzeten tartózkodó 58 utasával és a 4 fős személyzettel együtt a brazil Vinhedoban lezuhant. A tragédiát senki nem élte túl.
4. Azerbaijan Airlines Embraer 190AR
Az azeri gép Bakuból indult útjára 2024. december 25-én Groznyba, Oroszországba. A repülőgép valószínűsíthetően műszaki meghibásodással küszködött, de egyesek szerint a rossz időjárás miatt, a gépet Aktau városába irányították és ott kezdte meg az ereszkedést. A műveletet a pilóta nem tudta befejezni, mivel az orosz légvédelem lelőtte a járművet. A vizsgálatok még mindig folynak az ügyben, az azeri miniszterelnök megerősítette, hogy az oroszok állnak a gép likvidálása mögött, ugyanakkor arról nincs információ, hogy a gép szándékosan vagy pedig tévedésből került az oroszok célkeresztjébe. Putyin bocsánatot kért Azerbajdzsán miniszterelnökétől, de nem vállalta a felelősséget az incidensért, amiben 38-an meghaltak, 29-en pedig megsebesültek a gép becsapódásakor.
5. Jeju Air Boeing 737-800
A Jeju Air dél-koreai légitársaság gépe december 29-én Muan városában kezdte meg a leszállást. A légi forgalmi irányítás madárrajra figyelmeztette a pilótákat, ezután nem tudni milyen okból, de vészjelzést adott le a gép, majd kerekek és futóművek nélkül végigcsúszott a kifutópályán és egy betonfalba ütközött. 179 embert életét veszítette, két túlélője van csak a katasztrófának.
Ha ez az incidens nem lett volna elég a diszkont légitársaság reputációjának, mivel közel 68.000 foglalást kellett a cégnek törölnie, másnap egy másik repülőgépüknek kellett visszafordulnia Szöulból a kerekek meghibásodása miatt. A gépen tartózkodó utasok egy része megtagadta az átszállást egy másik Jeju Air által üzemeltetett járatra az elmúlt pár nap eseményei miatt.
Összefoglaló
Összességében kijelenthetjük, hogy repülni még mindig biztonságosabb, mint autóba ülni, hiszen naponta több, mint 3700 ember hal meg autóbalesetben. Ugyanakkor amíg 2023-ban mindösszesen 115 ember veszítette életét repülőgép szerencsétlenségben, 2024-re ez a szám 318-ra növekedett. 2018 óta csökkenő tendenciát mutatott ez a szám, és remélhetőleg a jövő évben megint visszaesik a légi katasztrófák száma.
Nem szabad elfelejteni, hogy 2024-ben több, mint 5 milliárd utas szállt fel és érkezett meg biztonságban a célországba, ehhez viszonyítva pedig elenyésző a balesetek száma. Ugyanakkor az év utolsó hónapjában megmagyarázhatatlan módon megszaporodott a légi balesetek száma, csak decemberben 12 baleset történt. Remélhetőleg ez ösztönzi majd a légitársaságokat, a hatóságokat és a repülési iparági szereplőket, hogy folyamatosan dolgozzanak a megelőzésen és a biztonság javításán.