Reaktor

Innovációs csoda egy dubaji székhelyű vállalattól

Dubaj két egymást követő évben, 2022-ben és 2023-ban is elnyerte a Tripadvisor ’Travellers Choice Awards’ díját, azaz Dubaj két egymást követő évben is a világ legvonzóbb és legkedveltebb úticélja volt – derül ki Issam Kazim, a Dubaji Turisztikai és Kereskedelmi Marketing Hivatal vezérigazgatója Forbesnak adott interjújából.

Az építészeti csodának számító, monumentális épületek (például a világ jelenleg legmagasabb épülete, a 828 méteres, neofuturisztikus építési stílusú Burj Khalifa, a Jövő Múzeuma, vagy akár a Dubai Frame), a sokszínű programkínálat és gasztronómia rengeteg turistát vonz a világ minden tájáról, például a közép-kelet-európai régióból is. Csak 2022-ben 382 ezer ember látogatta meg a közel-keleti várost Közép-Európából, a magyar utazók száma pedig különösen pozitívan alakul. Ez a növekedés részben annak a 2016 szeptemberében elindult kampánynak köszönhető, mely Dubaj részéről a nyugati országok mellett különösen a közép-európai országok (mint például Magyarország, Csehország, Lengyelország, Románia) közönségét célozta meg, ezen országokban irodát is nyitott. Az irodák a licencek kiosztásáért és a szállodai szolgáltatások – például utazásszervezés, szállásajánlatok – kategorizálásáért is felnek, céljuk egy minél szélesebb közeg elérése, és ár-érték arányban a lehető legjobb szolgáltatás biztosítása. Dubaj legújabb tervezete nem pusztán a város turisztikai célkitűzéseit alapozza meg, a kereskedelmet is forradalmasítani szándékozza, méghozzá egy olyan országgal, ahonnan egy számára létszükségletű árut importálna.

 A vasútvonal, melynek jelentős része az Arab-tengerben épül, a vízfelszín alatt lebegve

Dubaj bebizonyítja, hogy a 21. század technológiája nem ismer lehetetlent, legyen szó a repülés tanulásáról vagy a robotokkal történő kommunikációról. Az innováció fogalmának új szintre emelésével, a metropolisz olyan látványprojektek megvalósítására törekszik, amelyeknek megtekintéséről senki sem szeretne lemaradni, és árban is megfizethető a középosztály számára. A látványosságok bakancslistájára új szereplőként kerülhet a valaha volt legérdekesebb vasútvonal, mely Dubai városát köti össze az Indiában található Mumbai városával.

Ez távolságban 1900 km-t jelent, amit a vasút 1000 km/h sebességgel tenne meg, kevesebb, mint kétórás menetidő alatt. A sebesség és távolság még önmagában nem is olyan figyelemfelkeltő, mint a tény, hogy a vonat teljes útvonala az Arab-tengerben, a vízfelszín alatt épülne ki. 

train-to-dubai.jpegKép forrása: 

Az eredeti terv szerint, az oda-vissza ingázó szerelvények két légmentes, hajlított ívű úszócsőben közlekednének, melyeket elég mélyre helyeznének, így nem akadályozzák a vízi forgalmat, nem lesznek kitéve az időjárási körülményeknek. Ezeket az alagútszerű csöveket úszótestekhez rögzítenék a stabilitás érdekében.

Ennek megvalósításában elsősorban a dubaji székhelyű National Advisor Bureau Limited vállalatnak van nagy szerepe, még 2019-ben jelentették be a vízalatti vasútvonal megálmodott tervezetét, egy megvalósítást szemléltető videóval. Ami még 2019 környékén csak egy álomszerű elképzelésnek tűnt, az 2023 őszére egészen közel került a kivitelezéshez, sőt, több hírportál közölte, hogy Dubaj megtette az első lépéseket az építkezés elindításának érdekében. Az Egyesült Arab Emírségek Nemzeti Tanácsadó Irodája olyan részleteken dolgozik, mint például a projektnek megfelelő vonattípusok keresése és kiválasztása, pontos műszaki leírások meghatározása.A cél, hogy egy olyan közlekedési rendszert hozzanak létre az egyébként is jó kapcsolatot ápoló India és Egyesült Arab Emírségek között, amely egyrészről turisztikai vonzóerőként hat a nemzetközi közegre, másrészt pedig a két állam között mozgó személyek és létszükségletű csereáruk szállítmányozásának leggyorsabb módját teszi lehetővé. Árucsere terén, a vízalatti vasútvonal kimondott célja, hogy megkönnyítse India részéről az ivóvíz, az Egyesült Arab Emírségek részéről pedig az olaj szállítását, így a személyeket szállító vasútrendszerbe csővezetékeket is integrálnak. Az ilyen vezetékeken keresztül, majdhogynem feleannyi idő alatt jut el az áru Mumbaiba vagy Dubajba, mint repülővel. Dubaj számára ez mindenképp növekvő olajexportot eredményez, a világ jelenleg legnépesebb, ’olajéhes’ országával, míg Mumbaiból fogyasztásra alkalmas ivóvizet importálhat. Erre pont Dubaj városában nagy szükség van, tekintve, hogy a tengervíz sótalanításából nyert csapvíz nagy mennyiségű vegyi anyagot tartalmaz.

A projekt jelentősége az innováción és a kereskedelmi kapcsolatok fellendítésén túl, hogy egyfajta versenyhelyzetet teremtsen a közel-keleti országokban, kiváltképp az Egyesült Arab Emírségekben és Szaúd-Arábiában. Az Egyesült Arab Emírségek technológiája, építőipara, infrastruktúrája mindig is kiemelkedett a régióban, ez a fölény azonban nem egyértelmű a szaúdi Neom-projekt óta, mely alapján 2030-ra egy „The Line” névre hallgató, 170 km hosszú okosvárost építenek Mohammed bin Szalmán koronaherceg kezdeményezésében. Ez pedig tökéletes utazási helyszínként és ingatlanbefektetésként szolgál Dubaj célközönségének is. Az építkezés gyors előrehaladása megmagyarázhatja azt is, miért pont ebben az évben merült fel 2018 óta először az „Underater train” neve a sajtóban. A közel-keleti többszáz milliárd dolláros gigapolisz megépítését csak egy újabb többszáz milliárd dolláros beruházás tudja überelni, ennek fényében érdekes ötletekre és további látványos elemekre számíthatunk a régióban. 

süti beállítások módosítása