Miért érdemes környezetvédőnek "lenni", vagy annak tűnni?
Lehetsz világvállalat, amely a profit érdekében embertelen körülmények között foglalkoztatja a dolgozóit, éhbérért. Lehetsz korrupt politikus, vagy közszereplő, aki botrányok sorozatának a pecsétjét hordja. Eljött a megváltás! Egy jó marketing kampány, pár érzelmileg felfokozott beszéd, esetleg néha felülsz a bringára. Varázsütésre mindenki elfelejti a sáros múltadat. Nem vagy más, mint egy a 21. század gyönyörű "Zöld Angyalai" közül!
Az éghajlatváltozás és az úgynevezett "klímakatasztrófa" gondolatköre mára eposzi ragyogást nyert. A főáramú médiának köszönhetően a hagyományos környezetvédelmi szervezeteken túl már a politikai pártok, cégek, közszereplők , influenszerek is rendszeresen foglalnak állást környezetvédelmi kérdésekben: szinte kötelező lett.
Mindenki álszent aki védeni akarja a környezetet?
Természetesen a válasz nem. Mint minden fontos ügynek, ennek is voltak önzetlen pionírjai, akik szívből álltak ki a nemes célért, hogy a Föld még száz év múlva is élhető bolygó legyen. Ráadásul annyira jól csinálták, hogy mára a környezetvédelem a világ legmeghatározóbb kérdései közé emelkedett.
Ezt is elérte azonban a népszerű ügyek átka. Prókátorai a haszonszerzés céljával védelmezik. Ha valaki napjainkban radikálisan kiáll a "zöld értékek" mellett, a főáramú média rögtön hősként tekint rá, függetlenül az előéletétől és a mögöttes szándékaitól.
Multinacionális cégek is meglovagolják a "Zöld Hullámot"
A környezetvédelem talán legképmutatóbb újdonsült képviselője a Coca-Cola. Mindenki számára ismertek lehetnek a rengeteg műanyag hulladékot előállító cég utóbbi évtizedben tett "erőfeszítései" az újrahasznosítás melletti kampányolásban. Ezzel csak az a baj, hogy egy óriási megtévesztés.
Miért problémás a műanyag kérdése, és miért nem igaz, amit állítanak?
A műanyagokat nem kell bemutatni senkinek: az életünk minden területének a szereplői, és már jól ismerjük a negatív hatásaikat is használatuk során, és főleg használatuk végeztével. De hiába ismerjük, az egyre nyilvánvalóbb és nagyobb környezeti károk és a sok figyelmeztetés ellenére az utóbbi évtizedben a műanyagok gyártása az eddigi legnagyobb kapacitással üzemel.
Úgy jutottunk idáig, hogy nincsen semmilyen fenntartható megoldás a műanyag hulladék megsemmisítésére. Elásni, elégetni, eldobni, újra hasznosítani - mindezek a megoldások a mai napig problematikusak. A műanyagok óriási mennyiségben készülnek, többnyire egyszeri használatra, és mérhetetlen károkat okoznak a környezetben. A korunkra jellemző fogyasztói társadalomban a gyártók (jelen példa szerint a Coca-Cola) olyan üzleti modellekre építenek , hogy a fogyasztók igényeinek való megfelelés céljából olcsó alapanyagokból gyártanak, és semmilyen felelősséget nem vállalnak a használat utáni összegyűjtésért és a hulladék feldolgozásáért. Ennek eredményeképpen tartunk ott, hogy a Föld lassan belefullad a műanyagba. Az utcák, folyók, földek és az óceánok szennyezettsége tragikus szinteket ért el.
Az újrahasznosítás hazugsága
A Coca-Cola bemutatta az első olyan üdítőitalos palackjait, amelyek újrahasznosított tengeri hulladékból készültek. Ez az első lépés annak a demonstrálására, hogy eljön az idő, amikor az élelmiszeripar a tengerek és óceánok összes hulladékát hasznosítani fogja - írja az Origo.hu . Ez is egy hangzatos marketingfogás, amivel tisztára akarják mosni a múltbeli bűneiket és kitörölni a köztudatból az óceánok beszennyezését és az ökoszisztémákat tönkretételét. De a számítás bejött: mindenki erről beszél és a multicéget magasztalja.
A valóság teljesen más. 1950 óta a világon előállított műanyag kevesebb mint 9%-át hasznosították újra, a többit elégették, elásták vagy kidobták.
Ben Jordan, a Coca-Cola környezetvédelmi politikáért felelős vezető direktora nemrégiben a következőt mondta: "Nagyon sok ember van a világon akik látni szeretnék, hogy a műanyag eltűnik. Tudjuk, hogy ez nem fog megtörténni... Mi mind fogunk műanyagot használni még évekig, nem?"
Ezzel sajnos mégis kevesen vannak tisztában. A példa szemlélteti, hogy egy hangzatos marketing kampány a főáramú média támogatásával bárkit és bármilyen céget ki tud mosni a rossz hírnevéből a lényeg, hogy legyen elég "zöld".
Az efféle képmutatás mindennapossá vált, de nem lepleződik le, mert óriási politikai és lobbitámogatás fedezi. A környezetvédelem lényegét és őszinte erőfeszítéseit a megoldásra pedig lejáratják vele.