(Kép forrása: cnbc.com)
Véletlenül futottam bele az Instagramon a jobboldali The Blaze online televízió egyik videós podcastjába, és ott is ragadtam. Allie Beth Stuckey konzervatív kommentátor, műsorvezető ‘The Relatable’ (kissé erőltetett fordításban, Amihez közöm van) című műsora minden sallangot nélkülöző vállalkozás – Allie egy lányszoba enteriőrben ülve veséz ki különböző, a keresztény-konzervatív, főként női amerikai közönséget érdeklő témákat.
Az adás, amely elém került az Instán, a Jeep autómárkának kifejezetten a múlt vasárnapi Super Bowlra, az országos baseball bajnokság döntőjére készült „The Middle”, azaz „A közép” szlogenű hirdetéséről szólt. Érdemes megnézni, (még) elérhető a YouTube-on (később elmagyarázom, miért csak még.)
Brutálisan profi, az érzelmekre és a zsigeri reakciókra mesterien apelláló reklámról van szó, amellyel egy baj van: velejéig hazug az üzenete.
A hirdetés sztorijában egy igazi középnyugati megjelenésű, hasított bőr csizmás férfi ül egy tipikus amerikai terepjáróban, amely mit ad Isten, egy Jeep, és éppen Amerika földrajzi közepén mereng a nagy amerikai álmon Kansasban. Álma az amerikai egységről, az (újra)Egyesült Államokról szól, és a hirdetés szerint ezt az egységet, melynek a „kék-piros megosztottság” után kell eljönnie, az amerikai középnyugat hagyományos értékei mentén lehet újjáépíteni.
Ahogy a podcastban Allie rámutatott, a reklám bővelkedik az amúgy az amerikai fősodratú médiában manapság tabunak számító keresztény és hazafias szimbólumokban: keresztekben és amerikai zászlókban. Ezzel nem lenne persze baj, sőt, mondta Allie, csakhogy van egy-két probléma az egész, csakugyan vérprofi szpottal.
Először is, szerinte alapvető távolságtartással kell kezelni, amikor nagyvállalatok "jóemberkedő" üzeneteket küldenek egy adott potenciális fogyasztói csoportnak, jelen esetben a konzervatív keresztényeknek. A mögöttes, manipulatív szándék mindig jelen van, mondta.
Másodsorban, az autót nem más, mint a rockikon Bruce Springsteen vezeti. Az a Bruce Springsteen, aki amúgy válogatott gyalázkodásokkal illette Donald Trumpot annak egész elnöksége idején, azzal „fenyegetőzött”, hogy külföldre költözik, ha megint Trump nyer (na nyilván nem Venezuelába, vagy valamelyik más csodálatos, a szocializmussal kísérletező dél-amerikai országba.)
A hevesen a balliberális nézetek és jelöltek mellett kiálló, Joe Biden elnöki beiktatásán fellépő Springsteen totálisan hiteltelen a közép-nyugati, az egymással szembenálló amerikaiakat egyesítő figura szerepében.
Jeep Super Bowl spot. (Jeep/YouTube)
Harmadrészt - és Stuckey szerint ez a legsúlyosabb gond a reklámmal - annak központi üzenete, amely gyakorlatilag egy az egyben Joe Biden és az új amerikai kormányzat az ország újraegyesítéséről prédikáló retorikájának a visszhangozása, igencsak visszatetsző a konzervatív amerikaiakat érő elképesztő megbélyegzések fényében. Stuckey szerint
elég nehéz a Trumpra szavazó, több tízmillió amerikainak azonosulnia egy ilyen reklámmal, miután demokrata politikusok, véleményvezérek, a liberális sajtó és a közösségi média moderátorai rendszeresen terrorista-támogatóknak, agymosottaknak és megvezetetteknek nevezik őket.
Hiteltelen a hirtelen jött ál-empátia a keresztény-konzervatív, hagyományos értékek iránt, mondja Stuckey, miután azokat, akik bevallottan Trump-pártiak, azzal fenyegetik, elvesznek tőlük minden megszólalási lehetőséget, és gyakorlatilag fasisztának titulálják. Stuckey a demokrata képviselő, Alexandria Ocasio-Cortez egyik kijelentését idézi, amelyben AOC egyenesen a Trump-szavazók „újraprogramozását” sürgette. Milyen ismerős ez a retorika! Itthon is rendszeresen azzal írnak le mindannyiunkat, akik a Fideszre szavazunk, hogy megvezettek, hipnotizáltak minket és agymosott horda vagyunk.
Mint minden jó történetnek, ennek is van csattanója. Pár nappal ezelőtt az amerikai Associated Press hírügynökség kiderítette, hogy tavaly novemberben Bruce Springsteent a rendőrség ittas vezetés és közúti veszélyeztetés miatt letartóztatta, és azóta vádat is emeltek ellene. A TMZ amerikai tévés csatorna szerint pár hónap múlva bíróság elé kell állnia a zenésznek. A Jeep sietve bejelentette, „ideiglenesen visszavonják” a Springsteenes reklámot, és gyorsan le is vették a videót a cég YouTube csatornájáról. Valószínűleg már nem sokáig lesz elérhető a reklám sehol, tekintettel a roppant kínos fejleményekre.
Stuckey azt is elmondta, kísérletképpen beírta egy netes keresőbe a „keresztény nacionalizmus, Jeep” szavakat, és nem csalódott: válogatott gyalázkodásokkal illették a hozzászólók a céget, amiért kereszteket és amerikai zászlókat mert megjeleníteni a reklámjában. Ennyit Amerikai újraegyesítéséről.