Reaktor

A nagy Netpincér – Wolt csata

jon-tyson-uuzufw4qepk-unsplash.jpg

Gondolj bele abba, hogy hány alkalommal rendeltél futárcégen keresztül élelmiszert vagy készételt a járvány előtt, illetve hányszor vetted igénybe a szolgáltatásaikat a koronavírus-járvány kezdete óta. Ugye, hogy megnőtt a szám? A járvány választás elé állított: vagy rendelsz, vagy otthoni ételt fogyasztasz. Jómagam is sokszor és sok helyről rendeltem különböző applikációkat használva, de hogy számomra melyik platform volt a leginkább meggyőző, arról számoljon be a nagy Netpincér – Wolt csata!

Amennyiben valaki kissé gonoszan áll hozzá a kérdéshez, azt mondhatja, hogy a futárcégek és ételrendelési portálok már-már örömködve figyelték a járványhelyzetet, reménykedve a legszigorúbb korlátozásokban, hogy aztán mindenki az ő platformjaikat igénybe véve étkezzen és igyekezzen pótolni a koronavírus okozta kimaradásokat. A koronavírus miatti nehézségeket mások pozitívabban látva azon gondolkodhatnak, hogy ezen cégek adtak lehetőségek számos vendéglátóhely fennmaradására, továbbá a fogyasztókat is kielégítették a folyamatos szállítás által. Az igazság és a fő motivációk pontos megismerése persze korántsem könnyű, de alapvetően nem kifogásolható a tény, hogy vállalkozások meglátták a potenciált bizonyos szegmensekben, akár a vírus hatására. Másrészt, ahogy ezen cégek, úgy a futáraik is vállaltak egyfajta kockázatot, miközben sikerült javarészt megfelelni a fogyasztók elvárásainak is, akik a járvány ellenére szerettek volna az otthoni ételeken és italokon túl mást is fogyasztani, még úgy is, hogy ezt a megszokott módon nem tehették meg.

Fontos továbbá hozzátenni, hogy az ételrendelési portálok nem a vírus hatására indultak el. A hétköznapok részévé vált ugyanis, hogy emberek az otthon kényelmes közegében szeretnének valami finomat elfogyasztani, a platformok által kínált opciók pedig megteremtették ezen lehetőséget – gyakorlatilag évtizedekkel ezelőtt.

Mégis, a koronavírus hatására ezen opciók felértékelődtek, így jómagam is – a korábbiakhoz képest legalábbis – nagyon sokszor rendeltem ételt. De hogy az én tapasztalatom alapján honnan is érdemes rendelni, illetve mely cég tetszett jobban, arról a Netpincér vs Wolt versenyben olvashattok a cikk további részében!

 

Jelen tartalom során átlagos fogyasztóként hasonlítom össze a Wolt és a Netpincér szolgáltatásait. Nem célom egyik vállalat mélységeit sem elemezni, ahogy azt sem kívánom megkísérelni, hogy egy általános, objektív mérce szerint határozzak meg győztest. A cikkben egyszerűen a személyes tapasztalataim olvashatóak, amelyek alapján az általam felállított (saját belátás szerint végzett) kritériumrendszer szerint nevezek meg egy, az én igényeimnek jobb platformot. Sem a Netpincérhez, sem a Wolthoz nincs semmilyen formában kötődésem, a tartalom pedig nem megkeresés vagy megrendelés alapján készült. Más vásárló számára valószínűleg eltérő szempontok fontosak, ez pedig teljesen természetes.

 A kritériumok tekintetében összesen öt szempontot vettem figyelembe:

  • a felület (különösen is a mobilalkalmazás) kezelhetőségének könnyedségét
  • az elérhető éttermeket és azok árait
  • a fizetési opciókat és a kiszállítás körüli tényezőket
  • a különböző kedvezményeket és akciókat
  • az innovációt

A felületek kezelhetősége

Mind a Netpincér, mind a Wolt alapvetően könnyen kezelhető, illetve egyszerűen elérhető, legyen szó webes felületről vagy applikációról. Egy profil létrehozása után, szállítási cím megadásával már kezdhetjük is a böngészést. A Netpincér telefonos felületen jelenleg tudunk választani az ételkiszállítás (készétel), üzletek (élelmiszer) és elviteles rendelés opciókból, gyakorlatilag pedig ugyanezen opciók várnak ránk a Wolton is, ahol külön éttermek és üzletek kategóriában keresgélhetünk.

A Netpincér egyik nemrég hozzáadott újítása azonban sokat javít a vásárlási élményen, egy szűrő segítségével ugyanis a fizetési lehetőségeken, illetve az ételek típusain (pizza, gyors, sushi, burger stb.) túl aszerint is rendezhetjük az éttermeket, hogy milyen értékeléssel rendelkeznek, milyen gyorsan szállítják ki az ételt, illetve mennyire vannak távol a szállítási címtől. A Netpincér applikáció a tavalyi év során egy teljesen új dizájnt kapott, ami jól is nézett ki, de hiányoztak belőle a komolyabb szűrők – a mostani, nagyon sok szempontra (ételek típusai, ár, érzékenységekkel kapcsolatos igények, kedvezmény) kiterjedő rendszer pedig végre hatékonyabbá teszi a rendelési folyamatot.

foto1_szurok.png

A Netpincér telefonos applikációjában elérhető szűrők egy része

A Wolt esetében a rendelni kívánó görgetni tud, és bár látja az értékelést és az árkategóriát, ahogy tud legjobbra értékelt, népszerű vagy alacsony árú éttermeket megtekinteni, az ételtípusokon belül hiányzik a szűrő – tehát ha pizzát akar fogyasztani, az applikáció nem segít megtalálni a lehető legjobbat.

foto5_wolt_pizza.png

A Wolt felülete ha pizzát jelöl ki a vásárló választásként

Mindazonáltal a rendelés folyamata mindkét applikációban meglehetősen egyszerű, az ételeket nehézségek nélkül tudjuk kiválogatni – bár a Wolt esetében kellett idő, amíg rájöttem arra, hogy miként tudom kétszer ugyanazt az ételt kicsit más feltétekkel vagy extrákkal kérni – , hozzáadhatunk speciális igényeket és kéréseket, így szignifikáns különbséget nem tudnék mondani a két applikáció között. Mégis, a már említett szűrők miatt Netpincér 1-0 Wolt!

Éttermek és árak

Kicsit a mennyiség vs minőség érzet fogalmazódik meg bennem a két cég kínálatát összehasonlítva, igaz számos étterem mindkét helyen megtalálható. A személyes preferenciáim közül több helyszín is kizárólag a Wolt felületén keresztül szállít, és bár úgy látom, hogy mindkét felületen találnak az érdeklődők számukra megfelelő ételt, alapvetően a Wolt kínálata színvonalasabb.

foto4_wolt_alapoldal.png

Reggelizők kínálata és ételtípusok szerinti opciók a Wolton

Ez nem azt jelenti, hogy a Netpincéren ne lennének jelen a város legjobbjai, hanem azt, hogy több kevésbé minőségi, gyenge értékelésű partner is szállít.

Az árak tekintetében (a kiszállítás kivételével) sincs nagy különbség, így nehéz dönteni, de a személyes kedvencek miatt a Woltnak adom a pontot. Netpincér 1-1 Wolt!

Fizetés és kiszállítás

A kiszállítást három részre bonthatjuk: az ár, az idő, illetve az élmény kategóriájára. Az idő tekintetében mindkét cég komoly lépéseket tett az elmúlt időszakban, a főként biciklis futárok szállításán keresztül már elmúltak azok a „régi szép idők”, hogy a rendelést követően 90 vagy 120 percet kell várni az étel érkezésére. Persze a helyzeten javíthat a belvárosi elhelyezkedésem, de (az étel elkészítési idejétől függően) szerencsés esetben 25, kevésbé szerencsés esetben pedig 40-45 percen belül érkezik is az étel. Az élményt nehéz összehasonlítani, és nem is szeretnék egy rossz vagy jó élmény miatt minősíteni egy egész futárcéget: mind a Wolt, mind a Netpincér futáraival kapcsolatban voltak nagyon jó élményeim, illetve egy-két kevésbé szerencsés tapasztalatom is – de a rendelési élmények túlnyomó többsége mindkét esetben kellemes és nagyon korrekt volt.

foto2_alapoldal_netpincer.png

A szállítás árát összehasonlítva viszont a Netpincér kedvezőbb feltételeket biztosít. Érthető az, hogy egy távolibb helyszín magasabb áron szállít, de azt túlzásnak tartom, hogy egy, a lakhelyemtől 3.2 kilométerre lévő gyrosozó esetében ez 900 forintos többletet jelent a Wolton – a kiszállítási ár tehát kis túlzással megegyezik az étel árával. Ezzel szemben a Netpincérről sokkal több étterem szállít ki ingyen, esetleg alacsonyabb áron.

A fizetési opciók tekintetében is bír egy nagy előnnyel a Netpincér, mégpedig azzal, hogy elfogadja a SZÉP kártyát, ami az elmúlt időszakban különösen is fontos lehetett sokak számára.

Attól függetlenül, hogy a Wolt milyen okok miatt nem tudja vagy nem szeretné ezt a fizetési módot engedélyezni, vásárlóként a SZÉP kártyás juttatások felhasználásának lehetősége nagy motivációt adhat a Netpincér kiválasztására. Emiatt, illetve a kiszállítással kapcsolatos költségek miatt jár a pont a Netpincér számára. Netpincér 2-1 Wolt!

Kedvezmények és akciók

Külföldi utazások során gyakran gondolkodtam azon, hogy Magyarországon miért is hiányoznak az igazi akciók, akár a szupermarketek, akár az ételrendelés tekintetében. Itthon gyakran éreztem azt ugyanis, hogy az akció egy nagyon jól hangzó valamiként jelenik meg, de a valóságban nem ad semmi olyat, ami igazán értékes lenne a vásárló számára.

Az elmúlt hónapokban viszont többször is éreztem, hogy a Netpincér bizonyos tekintetben képes volt nagyon is jó akciókkal előállni. Ilyennek nevezném az áprilisi EZER akciót – mely kampányban 1000 forintos kedvezmény járt több alkalommal is a mobilappon való rendelésekben –, vagy épp a májusi 1+1 akciót – ahol két ugyanolyan adag étel jár egy áráért. Az már más kérdés, hogy míg egyes éttermek nagyon gazdag kínálattal csatlakoztak az akcióhoz, mások ezt pimasz módon tették. Anélkül, hogy bármilyen személyes ellenszenvem lenne a vegán étrenddel kapcsolatban, ha egy nem vegán – és nagyon is népszerű – budapesti pizzázó dönt úgy, hogy az akcióban csak és kizárólag vegán pizzákat árul, az finoman szólva is megkérdőjelezhető.

A Netpincéren (főleg napközben) másfajta akciókat is láthatunk – például a megjelenő éttermekből 15 percen belül rendelve a fizetési összeghez viszonyított kedvezményt kapunk –, több esetben ingyenes a kiszállítás, éttermektől függően pedig 15 és 30 százalék közötti kedvezmény is jár rendeléskor.

foto3_kedvezmeny.png

A Netpincér egyik napközbeni kedvezménye az adott étteremből: 2500 forint feletti rendelés esetén 800 forint kedvezmény jár, 4000 forint felett 1400, 7000 forint felett 2600

Bár a Wolton is megjelennek bizonyos kedvezmények – például a kuponkódok által –, legyenek azok különleges ajánlatok, esetleg ingyenes kiszállítás egy bizonyos érték felett, ezek sokkal kevésbé széleskörűek, és alapvetően nem képesek megragadni a vásárlót.

A Wolt esetében a Blue Friday 50 százalékos kedvezményt találtam az elmúlt hónapok talán legjobb akciójának, de ebben is felmerültek problémák, mivel egyszerűen olyan jó volt a kedvezmény, hogy a futárok tolongtak a sokak által kedvelt belvárosi éttermek előtt, azok pedig a nap folyamán kikapcsolták az opciót – így végül többek között én is lemaradtam többszöri próbálkozás ellenére. A versenyben tehát itt is a Netpincér nyer: 3-1!

Innováció

Nem jó az, ha versenytárs nélkül létezhet egy szereplő a piacon, a Wolt megjelenése és megerősödése pedig arra készteti a Netpincért – illetve az azóta megjelenő Bolt Food-ot is –, hogy folyamatosan lépéseket tegyen a fejlődés érdekében. Persze ha nincs vetélytárs, a szolgáltatások pedig rosszak, a fogyasztó mondhatja azt, hogy inkább nem rendel semmit, de ez mégis radikálisabb döntés annál, mintha a másik letöltött appot indítaná be. Ha tehát nincs rivális, sokkal gyengébb szolgáltatásokkal is meg lehet őrizni a fogyasztót, így azonban figyelemmel kell követni a vetélytárs hozzáállását is. Az elmúlt évek során nagyon pozitív irányba indultak el a cégek, és bár javítani való mindig van, de a szolgáltatások minősége jobb lett, a kiszállítási idő gyorsabbá vált, az akciók száma sokasodott, a pandémia pedig egy újabb lendületet adott a cégeknek, amelyek népszerűsége bár a nyitás – és a normalitáshoz való visszatérés – következtében valamelyest értelemszerűen csökken, de továbbra is nagy súllyal bír, főleg úgy, hogy egyre többen tapasztalták meg az otthon melegében elfogyasztható finom ételek lehetőségét.

foto6_wolt.png

A Wolton elérhető élelmiszerüzletek felülete

A Wolt indulásának időpontja körül jelent meg a Netpincér GO, mely kapcsán felmerültek gyanúk, hogy valójában a szolgáltatás csak azért született, mert a Wolt gyorsabb kiszállítási lehetősége magához csalta volna a vásárlókat. A pontos okoktól eltekintve azonban az biztos, hogy a konkurencia kötelezettséget jelent az innovációra: ahogy felgyorsult a kiszállítási idő, úgy jelent meg az érintkezésmentes kiszállítás mindkét cégnél a pandémia közepette, illetve a változó igényeknek köszönhetően mind a Netpincér, mind a Wolt felületén egyre több üzlet is elérhető vált, ahonnan élelmiszereket is be tudunk szerezni a készételek mellett.

Specifikus győztes tehát innováció tekintetében nincs, ha az egyik lép, a másiknak is lépnie kell, az elmúlt években pedig mindkét cég gyorsan lépkedett előre. Végeredmény: Netpincér 4-2 Wolt!

A nagy csata győztese jelen összehasonlításban tehát a Netpincér, elsősorban a felület kezelhetősége, a plusz fizetési eszközök, illetve a széleskörű kedvezmények és akciók miatt. Ennek ellenére elmondható, hogy általánosságban mind a Netpincér, mind a Wolt egymáshoz meglehetősen hasonló minőséggel és opciókkal vár, más fogyasztó pedig az én tapasztalataimtól eltérő élményekkel rendelkezhet, ahogy a futármunkát végzők, vagy épp az éttermek is teljesen más szempontokat vehetnek figyelembe a rangsorolás végzése során.

Te melyik futárcéget tennéd az első helyre?

süti beállítások módosítása