Reaktor

Több mint 30 éve mobilozunk

Manapság elektronikus eszközök garmadájával körülbástyázva éljük az életünket. Térkép helyett GPS mondja meg, merre menjünk, ha eltévedtünk. Laptopon dolgozunk (vagy épp filmet nézünk, zenét hallgatunk), okostelefonnal kommunikálunk. Használjuk a munkában, a magánéletben, a kommunikációban, a szórakozásban, stb. Azt láthatjuk, hogy nagyon sok „kütyü” vesz minket körül – már akkor is, ha csak az otthonunkban lévőket vesszük számba.

Ebből az eszköztengerből ugyanakkor egyértelműen kiemelkedik egy, mely mára a technikával átszőtt világunk jelképévé vált: a mobiltelefon. Gyakran látjuk korábrázolásokban (illetve a mai világ kritikájaként) a képet, melyen embertömegek telefonjaikba mélyednek.

Jelenünk elsődleges kommunikációs eszköze az elszemélytelenedés szimbólumává vált.

Ugyanakkor a mobiltelefon (manapság a legtöbb már internet-hozzáféréssel)

kétséget kizáróan az egyik leghasznosabb szerkezet.

A társadalom egy jelentős részének nélkülözhetetlen; ma már számos funkcióval bír egy átlagosnak mondott darab is: naptár, ébresztőóra, rádió, fényképező, GPS, internet-hozzáférés, stb. Nem is beszélve a magasabb kategóriájú eszközökről. Ez azonban nem mindig volt így, a kezdeti készülékek leginkább csak a hívások lebonyolítását szolgálták. Súlyuk a 4 kilogrammot is elérhette. Ezenfelül kifejezetten drágák voltak, áruk 70-115 ezer forint között mozgott. (Maga a szolgáltatás sem volt olcsó: a belépési díj 75 ezer, a havi díj 6300 akkori forint volt az induláskor.) Összehasonlításként – hogy lássuk az arányokat – megemlíthetjük, hogy akkoriban egy Lada Samara ára 480 ezer forint körülre volt tehető. Érdekesség még, hogy a kezdetekkor nem csak az indított, de a fogadott hívások után is fizetni kellett.

 cd3ajg9uuaefbm6.jpg

 

De mióta is mobilozunk itthon? Több mint harminc éve, 1990-ben indult el Magyarországon (és ezzel elsőként Közép-Európában) a szolgáltatás az első kereskedelmi mobilhálózaton. Alább röviden áttekintjük a hazai kereskedelmi mobilhálózat fejlődésének főbb lépcsőfokait, illetve szánunk néhány gondolatot arra, hogy merre tarthat a mobilozás, illetve a kommunikáció.

Jelenleg a mobil előfizetések száma 11,7 millió és 11,8 millió között ingadozik, és az 5G-nél, azaz az ötödik generációs mobiltechnológiánál járunk. Mint fentebb említésre került, hazánkban 1990-ben indult el a szolgáltatás az első kereskedelmi mobilhálózaton. Ez 450 MHz-es rádiótelefon szolgáltatást jelentett, amit a Westel Rádiótelefon Kft. indított útjára. Ezt követte a 900 MHz-es sávban elindított második generációs (2G), GSM alapú szolgáltatás 1994-ben. Ez – többek között – jobb minőségű hangot, hangpostát, majd valamivel később az SMS küldésének lehetőségét biztosította. Az első SMS-t idehaza 1995-ben küldték el. (A mobilszámok 1998-ban változtak hatjegyűről hétjegyűre; a 450-es, 1G-s hálózat szolgáltatása 2003-ban szűnt meg.) A 3G-t 2005-ben indították el Magyarországon. Ez jó minőségű videotelefonálást, mobiltelevíziózást és gyors mobilinternetezést nyújt. A jelenleg legelterjedtebb technológia – a 4G – 2012-ben került bevezetésre, az NMHH adatai szerint 2019. negyedik negyedévben már a teljes belföldi mobilinternet forgalom 96,3%-a és a belföldön indított hívásforgalom 25,2%-a zajlott ezeken a hálózatokon keresztül. A 4G jellemzője – többek között – az elődjénél jelentősen nagyobb adatátviteli sebesség. Az ötödik generációs hálózat (5G) pedig jelenleg folyamatosan kerül kiépítésre az országban.

Mire számíthatunk a mobilkommunikációt illetően a jövőben? Jelenleg azt láthatjuk, hogy egyre gyorsuló ütemben növekszik a különböző internet alapú kommunikációs formák aránya az információcsere színterén. Igaz ez a hangalapú – illetve a videotelefonálás esetében képalapú – kommunikációra is. Manapság a hívások egy számottevő része zajlik így a hagyományos hálózat mellett: különböző alkalmazások által, illetve a közösségi média felületein/alkalmazásaiban is megtalálható már a hívás/videóhívás opció.

 

death-of-con-11_880.jpg

Az internet általi, a közösségi média felületein keresztül történő kommunikáció láthatóan már jelentős. Úgy tűnik, hogy ma a fiatalok nagy arányban a közösségi média szolgáltatásait igénybe véve tartják mobiltelefonon a kapcsolatot egymással. Magam is részt veszek egy kutatásban, mely a fiatalok kommunikációs szokásait vizsgálja, és a korai adataink is megerősítik ezt: a 14 és 25 év közötti korosztályban a social media általi és a (hagyományos) telefonhálózaton történő kommunikáció közel fej fej mellett állnak. Előbbihez természetesen ugyan hozzá tartozik a chat, email, stb., de én úgy látom – többek között személyes tapasztalat által –, hogy erőteljesen jelen vannak az ilyen felületekről indított hanghívások is.

Úgy gondolom, a jövőben folytatódik az interneten (sőt még specifikusabban: közösségi médián) nyugvó mobilkommunikációs formák térhódítása, ugyanakkor a hagyományos technológiák még jó ideig velünk maradnak.

süti beállítások módosítása