Egyik nap el akartam jutni Miskolc Dél-Kilián városrészből a rokonomhoz délben egy családi ebédre, Berekalja városrészbe. Mivel gyalog ez negyven perc lenne, így busszal szoktam utazni, amihez van egy mobilON nevű alkalmazás is, ami vagy működik vagy nem. Szerencsém volt, működött.
Először csak egyre több késést mutatott az általam kinézett buszon, de amikor már negyed óra késésnél járt, én pedig áztam a megállóban az eső alatt (megálló egy járdasziget és egy tábla, nincs pad, vagy fedél), akkor felhívtam az ügyfélszolgálatot. Kérdeztem, hogy miért késik negyed órát a busz, amire egyből az ügyintéző nem tudott választ adni, majd miután más kollégánál utánajárt, kiderült, hogy baleset történt. A probléma csak az, hogy 12:10 után, csak 14:05-kor indul a következő busz a Szondi György utcáról azaz a város másik végéről. Hétköznapokon délben nem jár busz Berekaljára, egy egész városrész marad ki a közlekedésből.
A megszűnt kettes buszjárat, nem rég még a 2-es, ME, és 20-as járat ment az egyetemre a belvárosból, most már csak a 20-as.
Azonban nem csak a Berekaljai lakosok számára jelent gondot a rossz közlekedés. Nyári éjszakánként, főleg pénteken, a fiatalok csoportokba rendeződve sétálják át a fél, vagy akár a teljes várost is. Gimnazistaként a péntek esték gyakori színhelye volta belváros, ahol valamelyik szórakozóhelyen buliztunk egy jót. Ami ennél is jobb volt, hogy nem aggódtunk amiatt, hogyan jutunk haza. A villamos végigmegy a kereszt alakú város hosszabb vonalán, így a legtöbben a kötött pályás közlekedési eszközzel értünk haza. Most pénteken viszont az utolsó villamos, ami hazavisz a belvárosból Diósgyőrbe, az 23:05-kor indul a Tiszai Pályaudvarról. Éjfél után, azaz szombaton az első járat 3:35-kor megy, tehát ha valaki hajnali éjfélig akar kikapcsolódni, annak órákat kell sétálni, vagy hívni egy taxit. Hozzáteszem, az 1-es busz párhuzamosan megy a villamossal, de az még ennél is ritkábban jár, majdnem meg is szüntette a városvezetés. Nem egy taxis mesélte, hogy sokkal többször taxiznak az egyébként tömegközlekedést választók, mint eddig. Azt hiszem ennek az okát nem nehéz kitalálni.
Ezen felül pedig már kifejezetten bosszantó hogy az MVK nem tart rendet évek óta. A sofőrök agresszívan vezetnek, ha nem talál az ember ülőhelyet, balesetveszélyes néha az utazás. A kapkodásnak az az oka, hogy sietnek, így amíg a villamos késik, mivel sok megálló van, sok emberrel, addig a busz siet. Ezzel a fő gond az, hogy ha a Bölcs utcáról utazok az Egyetemre, és mondjuk kinézek egy olyan járatot, ahol 7 perc átszállási időm van, ami bőven elég kell, hogy legyen, akkor a villamos 3 perc késése és a busz 5 perces sietése miatt már is lekéstem az egyetemi előadást. A sofőröknél egyébként megfigyeltem, hogy telefonoznak és cigiznek a végállomásokon, valószínüleg emiatt is sietnek. Egy éve emiatt írtam is az MVK-nak, de válaszul azt kaptam, hogy amiatt sietnek, mert a forgalom van ahol nagyobb, és így tudják tartani a menetrendet, mert van ahol gyorsabban, van ahol lassabban tudnak haladni. Ez hülyeség, a 20-as busz szakaszán lehet egyenletesen haladni. Pesten amikor a trolira szálltam fel, bemondták, hogy várakozni kell, mert a menetrend szerint két perc múlva indul a járat ebből a megállóból. Esetleg ezt Miskolcon is lehetne alkalmazni. A bérlet- és jegyárakról nem is beszélve.
Busz és villamos egymás mellett a Kilián városrésznél. Éjfélkor és hajnalban nem közlekednek, egy egész városrész sétálhat ilyenkor. Ez lenne a tömegsport?
Budapesten a hajóhoz, trolihoz, villamoshoz, buszhoz, metróhoz és hévhez használható bérlet diákoknak és egyetemi hallgatóknak 3450 Forint. Miskolcon csak villamos és busz van, ehhez a havi bérlet a járatcsökkentés után 4300 Forint. Nem hiszem, hogy bárkit is tönkretesz anyagilag az az ezer Forint különbség, viszont annál inkább bosszantó, hogy alig járnak a villamosok és buszok ahhoz képest, hogy mennyi járat volt pár éve, amikor a bérlet diákként sokkal kevesebb pénzbe került. A vállalat hozzáállása ez emberekhez komolytalan, a városvezetés pedig csak magyarázkodni tud, de javulás azóta sem tapasztalható. A helyi politikusok egyébként is a kis pitiáner konfliktusaikkal vannak elfoglalva, egymásra mutogatnak, na meg persze a kormányra. Ezt még az emberek a járatritkításnál el is hiszik páran, de amikor átszállásokat se tudnak összehangolni (például a Kiliánból az Egyetemre a 21-essel vagy 101B-sel kell indulni, majd a 29-esre átszállni, de itt gyakran hamarabb elmegy a 29-es, mielőtt odaérek vele), addig inkább az MVK-ban kellene rendet tenni. Ez azzal járna, hogy érdekek sérülnek, de sajnos a jelenlegi városi politikai elit ehhez túl simulékony, mondhatnám azt is, hogy kisstílű. Ezek természetesen csak egy-egy probléma a sok közül, ha minden egyes gondot leírnék, akkor abból egy egész könyv kitelne.