Habár vannak elvek, nincsen kőbe vésett szabály. Azonban léteznek olyan praktikák, amiket legtöbb esetben érdemes betartani. A legtöbb telefonnak már van olyan minőségű kamerája, ami alkalmas videózáshoz, én még is az iPhone-t ajánlom, mivel ebben a legfejlettebb az algoritmus, és a processzor is magas teljesítményű.
Az első lépés az, hogy vízszintesen tartjuk a telefont felvétel közben. Ez alól persze kivétel lehet az, amikor fesztiválon készítünk videót Instagram sztorihoz. Érdemes betartani az aranymetszést is, tehát harmadoljuk a képet és két harmad találkozásánál helyezzük el azt, amit ki akarunk emelni a videóban. Ehhez segítség lehet az, hogy a legtöbb telefonon be lehet kapcsolni a “rácsozást”.
Nem szabad megfeledkezni a felbontásról és képkocka számról sem. Ha több mozgás van a videóban, akkor fontos, hogy törekedjünk a 60-as számra, viszont ha alapvetően nincs kameramozgás, akkor a 30 képkocka is elég, és az előnye, hogy ezzel közelebb vagyunk a mozi-hatáshoz. A felbontás minimum legyen FHD vagy 4K, és a 16:9-es képarány is fontos.
Ha ezekkel megvagyunk, technikai akadálya nem igazán marad a megfelelő snittek felvételéhez. Itt már inkább az esztétikai érzéken, fantázián és kreativitáson múlik az, hogy milyen lesz a végeredmény. Vágás és utómunka nélkül nehéz profi videót készíteni, ezért jó, ha van egy koncepció, amihez készítjük a felvételeket. A plánok alkalmazása sokat javít, de minden az adott felvételen múlik, nem kell ragaszkodni minden áron a hagyományos kameraszögekhez.
Az utolsó lépés a vágás. Itt a felvételek összeillesztésén túl a fényeken és színeken is tudunk javítani. Számos ingyenes telefonos vágószoftver van, én viszont az Adobe Rush-t használom, ha telefonon kell szerkeszteni, mivel itt hanghatásokat is fel tudok használni, és nagyon megbízható alkalmazás. Ezeket a lépéseket betartva, mindössze egy képstabilizáló gimballal kiegészítve készítettem el én is a pályamunkámat a Miskolci Egyetemről, amivel díjazott lettem a CineFesten is.