Reaktor

Segítő misszió, avagy a Tanítsunk Magyarországért programról mentorszemmel

A Tanítsunk Magyarországért Programról beszélgettünk a program egyik mentorával, a Debreceni Egyetem Mentornagykövetével, Kiss Fruzsinával, negyedéves tanár szakos hallgatóval.
210423-busifkatmfruzsi-juhaszbencephotos-2-hr.jpg

Nagyon szép feladat, amit vállaltatok, viszont nem mindenki ismeri magát a programot. Mutasd be kérlek néhány mondatban miről van szó, mi a Tanítsunk Magyarországért program! A programot egyetemistaként segíted, csak úgy lehet valaki részese a programnak?

A Tanítsunk Magyarországért Program egy sokkal komplexebb, átfogóbb program, mint amit először gondolnánk. Ugyanis ez egy egyetemi program, középiskolás mentorprogram, HÖOK mentorprogram és vállalati mentorprogram egyben. Célja az egymásról való gondoskodás és a közösséghez tartozás élményének megélése, ennek az értéknek az átadása a kistelepülésen élő diákoknak. A program alapja, hogy jó érzés továbbadni, amit tudunk és látni, hogy ezzel másoknak is segíthetünk. Tudjuk, hogy vannak nehezebb helyzetben lévő kistelepülések, ahol az ott élőknek esélyt kell adni, hogy sikerrel boldoguljanak az életben, ehhez pedig gyermekeiknek meg kell teremteni a lehetőséget a sikeres továbbtanuláshoz és munkaerőpiaci elhelyezkedéshez, mert tanulással és munkával tudnak előre jutni.

interju.jpg

 Az egyetemi mentorprogramban kortárs mentorok segítik a 7. osztályos kisdiákokat a tanulásban, pályaválasztásban, látókörük kiszélesítésében. A középiskolás mentorprogram az 50 órás közösségi szolgálat egy blokkban való teljesítését teszi lehetővé, amikor a középiskolás diákok 4-5 napot kistelepülési általános iskolában töltenek, órákat látogatnak, majd szakkörökön vesznek részt az általános iskolásokkal közösen. A HÖOK mentorprogram azokat az elsőéves hallgatókat támogatja az egyetemi beilleszkedésben, akik szociális körülményeikből fakadóan hátrányból indulnak. A vállalatok pedig úgy csatlakoznak a programhoz, hogy megnyitják a vállalataikat, üzemeiket a kisiskolások előtt, betekintést engedve az ott zajló munkába. 

Tehát méltán mondhatjuk, hogy elég széles az a paletta, amivel a program lehetőséget tud adni. Valamint fontos kiemelni, hogy így nem csak egyetemistaként, de középiskolásként és vállalkozóként is lehet segíteni a programot, hogy minél többeknek tudjunk segíteni.

Valóban elég izgalmasan hangzik, de mennyire hatékony? Milyen tapasztalataid vannak eddig, mi motivál a mentori tevékenységedben?

2019-ben kezdtem el mentorálni, Bagamérban. Akkor indult a program, amire azonnal jelentkeztem is, amint megkaptuk az üzenetet az egyetemtől. 2 évet foglalkoztam az akkor 7-es gyerekekkel és most már biztosan állíthatom, nagyon hasznos és hatékony programról van szó. Nagyon szép fejlődésen mentek keresztül a gyerekek, mind személyiségileg, mind lelkileg. Úgy gondolom, sokat értek ezalatt a két év alatt. Igyekeztem a tőlem telhető legtöbbet adni nekik, segítettem a tanulásban, meghallgattam őket, beszélgettem velük, ha arra volt szükségük és természetesen kirándultunk is. Megmutattam nekik a szülővárosomat, voltunk állatkertben, megnéztük az egyetemet. Ezekkel tudtam nekik segíteni és nagyon büszke vagyok rájuk, mert mind az 5 lány továbbtanult, mindenkit az első megjelölt iskolába vettek fel. Az ő sikerük adja a motivációt, hogy mentornagykövetként beszéljek ezekről a dolgokról, hogy minél többen részesei legyenek ennek a csodának, amit ez a program nyújthat. Mind a gyerekeknek, mind nekünk mentoroknak nagyon sok tapasztalást, élményt és lehetőséget ad a Tanítsunk Magyarországért Program. De akkor tudunk még hatékonyabbak lenni, ha minél többen csatlakoznak a programhoz. Így mindenkit erre bíztatok, hogy bátran csatlakozzon, aki érez magában ambíciót egy ilyen szuper és fontos feladathoz.

Ezek szerint a mentoráltjaid, akikkel foglalkoztál elballagtak az iskolából. Tartod velük a kapcsolatot és kíséred őket tovább, vagy új csapattal fogsz foglalkozni?

Is-is. A két év alatt eléggé a szívemhez nőttek a gyerekek, nem szeretném elengedni a kezüket. Akármikor szükségük van rám, én itt vagyok nekik. Azóta is szinte heti rendszereséggel beszélünk, jó érzés, hogy keresnek. De ettől függetlenül nagyon izgatottan várom, hogy találkozhassak az új kiscsapattal, akiket a közeljövőben fogok segíteni útjuk megtalálásában.

210423-busifkatmfruzsi-juhaszbencephotos-17-hr.jpg

Eddig beszéltünk arról, hogy mit adhat a gyerekeknek a program. Viszont, csak érintettük, hogy egy mentornak mit tud nyújtani. Ki tudnád fejteni, mit kaphattok ettől a programtól?

Természetesen, ahogy sokat ad a gyerekeknek, úgy a mentoroknak is. Úgy kell ezt elképzelni, mint egy önismereti utazást. Rengeteget tudunk fejlődni a mentorálással, sokat tanulhatunk, tapasztalhatunk. Minden gyerekben van tehetség, amit nekünk kell segíteni kibontakoztatni. Ez persze nagyon nagy felelősség és munka. Szükség van hozzá nyitottságra, türelemre és sok-sok figyelemre. Ha pedig sikerrel végezzük a feladatunkat, a gyerekek nagyon hálásak lesznek érte és ami fontos, hogy sok szeretetet kapunk tőlük. Ezek olyan tapasztalások, amiket az élet több területén hasznosíthatunk. Emellett a Tanítsunk Magyarországért program egy igen támogató közeg, ahol bármikor bizalommal fordulhatunk egymáshoz. Mind a kapcsolattartónkhoz, mind az egyetemi oktatónkhoz, mind másik mentorhoz. Mindenki nagyon készséges és segítőkész. Mondjuk egyébként szerintem máshogy nem is lehet produktívan végezni a feladatunkat.

Önkéntes alapon foglalkoztok a gyerekekkel?

Az egyetemi mentorprogramban segítő egyetemisták ösztöndíjat és költőpénzt kapnak a programtól. A költőpénz adja meg a financiális hátteret, hogy a gyerekeket el tudjuk vinni kirándulni, vagy múzeumba, színházba stb. Emellett – bár ez egyetemenként eltérő lehet – szabadon választható kreditet is kaphatunk az egyetemen. Ezenfelül, segíti a program a munkánkat egy utazási kártyával is, amivel így díjmentesen juthatunk el a gyerekekhez tömegközlekedéssel. A program többi szegmenséről sajnos nincsen információm.

A mentorálást megelőzően kaptatok bármilyen felkészítést, vagy hozzád hasonlóan, csak tanár szakos hallgatók vesznek részt a programban?

A program mindenki számára, kartól, szaktól függetlenül nyitott. Így, nem csak tanár szakos hallgatók vesznek részt a mentortevékenységben, hanem mindenféle területről érkezett hallgatók. Bár hozzá kell tennem, a tanár szakosoknak ez még inkább kedvező lehetőség, ugyanis olyan gyakorlatot kapnak a mentorálással, amit az egyetem egyébként nem tud biztosítani.

A mentorálást egy nagyon alapos felkészülés előzi meg, ahol mind elméletben, mind gyakorlatban, tréningeken keresztül felkészítenek minket a gyerekekkel való foglalkozásra. Olyannyira alapos a felkészítés, hogy egy komplett „tanár szakos gyorstalpalót” építettek bele a féléves tematikába, ami az elméletet illeti. Foglalkozunk a kommunikáció fontosságával, a hátrányos helyzettel, a rezilienciával és családi élettel is. Ezután tudásunkról számot adunk egy teszt alapú vizsgán, majd egy élménynap következik, gyakorlati tréninggel egybevonva. Az élménynapon lehetőség nyílik találkozni azokkal a gyerekekkel is, akikkel a program keretein belül foglalkozni fogunk. Ez alapján bátran mondhatom, hogy már csak a kurzus miatt is megéri felvenni a Tanítsunk Magyarországért tantárgyat, ugyanis nekem, tanár szakosként is az egyik leghasznosabb kurzusom volt. Gyakorlatorientált, átfogó ismereteket nyújtó képzést kaptunk.  

Végezetül, kinek ajánlanád a programot?

Leginkább mindenkinek, aki érez magában kellő bátorságot és motivációt, hogy belefogjon ebbe a misszióba. Érkezzen bármelyik területről, legyen egyetemista, középiskolás, vagy vállalkozó. Ez egy olyan egyedülálló és hiánypótló lehetőség, amivel mindannyian csak nyerhetünk.

Reaktor

Facebook

süti beállítások módosítása