Néhány hete került bejelentésre, hogy a YouTube felületén ezentúl nem látjuk majd hány dislike-ot kap egy videó. Az új rendszer keretén belül továbbra is rányomhatunk a Tetszik mellett a Nem tetszik gombra, ám nyilvánosan utóbbiak száma nem kerül kijelzésre – a tartalomgyártó viszont a saját felületén követheti a számokat. De jó-e ez a rendszer? Lássuk az előnyeit és a hátrányait!
A nem nyilvános dislike előnyei
- A YouTube érvelésének egyik alapja, hogy a lépés által óvja a kezdő tartalomgyártókat, akiket a visszajelzések alapján nagyobb mértékben érnek – gyakran igazságtalan – támadások, mindezen negativitás pedig a vállalat szerint rossz hatással van rájuk, illetve nehezíti a felívelésüket. Jómagam kezdő tartalomgyártóként ezzel az érvvel részben egyet tudok érteni, az elején ugyanis igen nagy szerepe van a dislike gombnak – sokszor egy-két dislike is meghatározó tud lenni kevés nézettség mellett, miközben a további nézőket is komolyabban befolyásolja (akik esetlegesen aránytalan módon szintén kritikusabbá válnak, vagy nem is nézik meg a tartalmat látva a dislike-ok számát).
Persze ha egy tartalom rossz, így kritikát kap, az teljesen természetes, ám olyan sem történik ritkán, hogy egyesek igyekeznek egyszerű rosszindulattal elvenni az adott tartalomgyártó motivációját, szándékosan (különösebb ok nélkül) negatívan értékelve a videóit építő kritika helyett, túl szigorúan minősítve az induló csatorna gyermekbetegségeit..
A nyilvános dislike gomb eltűnése tehát bizonyos tekintetben leveszi a terhet a tartalomgyártóról, megspórol tőle egy komolyabb adag stresszt, ám nem tünteti el a lehetőséget, hogy továbbra is lássa a visszajelzéseket a saját felületén – ezáltal is észlelve a hibáit (Persze ehhez érdemes hozzáadni, hogy maga a YouTube állítása szerint is kevesebbet használják a gombot az emberek ha az nem nyilvános, tehát megtörténhet, hogy egy tartalomgyártó nem hiteles képet kap saját tartalmának minőségéről).
Íme a 2018-as YouTube Rewind. Soha egyetlen videó nem kapott több dislike-ot még
- Özönszerű lehet a dislike-ok jövetele népszerű csatornák esetében is, különösen akkor, ha a tartalomgyártók egymással keverednek konfliktusba. Emlékszem például arra az ikonikus (legalábbis nekem tinédzserként annak tűnt) román Satana vs Zmenta csatára, amikor két rendkívül népszerű tartalomgyártó kezdett el üzengetni egymásnak egy (amúgy nem gyerekes, hanem meglehetősen aktuális és izgalmas) vita keretében. Az akkori helyzet „komolyságát” jelzi, hogy Satana 6 éve feltöltött (és ma is elérhető) videóját már több mint 1.2 millió ember látta, miközben akkoriban még bizonyos portálokon is cikkeztek az esetről. De hogy miért is hozom fel ezt a történetet? Egyszerűen azért, mert akkoriban mindketten népszerűek voltak, ám a vitát követően (amiben amúgy szerintem simán Satananak volt igaza) Satana rajongói annyira ellepték gyűlölködéssel Zmenta csatornáját, hogy ő gyakorlatilag teljesen megállt a tartalomgyártással (ha pedig mostanság tölt fel bármit, egyből ellepik a negatív értékelések). Persze az ő hanyatlása sok mindennek köszönhető, de jelzi, hogy
bizonyos esetekben tényleg lehet hatása a nézők részéről érkező gyűlöletnek, ahogy egyesek túl komolyan is veszik az online térben való utálkozást – igaz, az ilyesfajta gyűlölet megnyilvánulhat (sőt, talán még erőteljesebben nyilvánul meg) kommenteken keresztül is.
A nem nyilvános dislike hátrányai
- A legnagyobb veszélyt a minőségbeli romlás és a helyzet okozta káosz jelentheti. Gondoljunk csak bele, amikor egy útmutatót (tutorial) akarunk megnézni, új telefont szeretnénk vásárolni, vagy egyszerűen csak tanácsra vágyunk valamilyen ügyben, a like-dislike számláló sokat segít abban, hogy melyik anyagot válasszuk. Persze felmerülhetnek az előző pontokban említett aggályok, ám alapvetően sokkal valószínűbb, hogy amennyiben egy útmutató rengeteg dislike-ot kap, az azért történik, mert rossz vagy komolytalan a magyarázat amit ad. De említhetnék egy olyan példát, ami a személyes esetemben is gyakran fennáll (annak ellenére, hogy alapvetően tudatos felhasználónak érzem magam): amikor lemaradok bizonyos sporteseményekről, van, hogy a Youtube felületén igyekszem visszanézni az összefoglalókat. Néha azonban igen trükkösen ügyködnek egyes „tartalomgyártók” (szándékosan idézőjelben), azt az érzetet keltve, hogy valójában ők az adott eseményt közvetítő hivatalos csatorna (vagy egyszerűen csak tényleg az adott meccs vagy esemény összefoglalóját töltötték fel): amikor azonban rákattintok a videóra, és azt látom, hogy 0 like mellett 50 dislike ékeskedik, egyből rájövök, hogy igazából az egész egy átverés, a videó pedig valójában másról szól, csak fotókból áll, esetleg egy videójátékon lejátszott mérkőzés.
A „tartalomgyártó” szándékait jelenleg gyorsan le lehet fülelni, ám a nem nyilvános dislike gomb mellett sokkal nehezebb lesz kiszűrni a ténylegesen rossz tartalmakat. Persze továbbra sem lesz lehetetlen rájönni a turpisságokra, de az mindenképp több időt igényel majd a felhasználók részéről.
- A praktikus problémán túl felmerül egy koncepcionális probléma is: biztos jó-e elvenni a felhasználó ezen véleménynyilvánítási szabadságát? Hisz az igaz, hogy kommentet bárki írhat (bár azt azonnal törölhetik is), de a dislike gomb a felhasználók részéről az esetek többségében valós egyet nem értést jelent - még ha vannak személyes bosszúk és trollok is. Bár a dislike opciója továbbra is marad, ám a nem tetszik kattintások számát a többi felhasználó nem látja majd, így lehetetlen lesz kialakítani egy bármilyen szintű konszenzust az adott tartalom kapcsán.
Ezzel pedig egy olyan probléma is felmerül, hogy a felhasználó egyre bizonytalanabbá válik azzal kapcsolatban, hogy tényleg rossz-e az adott tartalom, vagy egyszerűen csak ő túlzottan kritikus vagy gondolkodik helytelenül.
- A „helytelen gondolkodás” mentén pedig megérkezünk egy újabb kényes témához. Nem kell őrülten nagy konteóhívőnek lenni ahhoz, hogy egy olyan feltételezés merüljön fel bennünk, mely szerint
a YouTube valójában nem a kis tartalomgyártókat akarja megvédeni – hanem épp a legnagyobbakat, legyenek azok kormányzati, politikai, közéleti vagy üzleti szereplők. A dislike gomb eltüntetése sok tekintetben épp azoknak kedvez, akiket amúgy is sokan kritikával illetnek, miközben elvesz egy „tüntetési lehetőséget” az átlag felhasználóktól – és ilyen tekintetben már polgároktól.
A YouTube bejelentése során elhangzásra kerül, hogy sok esetben egyesek csak azért nyomják meg a nem tetszik gombot, mert „nem értenek egyet azzal, amit az adott tartalomgyártó képvisel”. Valójában viszont épp ez a dislike gomb lényege: az, hogy ki tudjuk fejezni, amivel nem értünk egyet. Persze léteznek elfogadhatatlan tartalmú vagy hangvételű megnyilvánulások, de összességében ha egy adott ügyben nem értünk egyet, azt tökéletesen ki tudja fejezni a dislike – ez pedig nem kellene gondot jelentsen egy olyan környezetben, ahol a véleménynyilvánítás érték.
Nemsokára az Anthony Fauci-ról készült dokumentumfilm alatt lévő dislike-ok is eltűnnek
Sokatmondó lehet, hogy a YouTube bejelentésének videója alatt 2 millió nézettséghez 17 ezer like, illetve 268 ezer dislike párosult. Nos, legalább már nem sokáig látjuk a megalázóan sok negatív értékelést – ahogy a YouTube Rewind videói alatt sem. Bár sokat nem változtat a helyzeten, a kérdést azért feltesszük: szerintetek jó ötletnek tekintendő a dislike gomb nyilvánosságának eltüntetése?
Kiemelt fotó: YouTube Blog