Kép forrása: hirado.hu
Szombaton kerültek megrendezésre országosan a középiskolai felvételi vizsgák. Bár minden évben viták övezik a feladatsorokat és a vizsgákat, idén kiemelkedően megosztó volt minden körülmény. A felvételi alatt és utána is kérdeztünk szülőket, majd a kora délután nyilvánosságra hozott eredmények után tanárokat is kértünk, értékeljék a lebonyolítást és a feladatokat.
Már a megelőző napokban is egymásnak feszültek a nézőpontok. A nyolcadikosok a többi évfolyamhoz hasonlóan szinte minden iskolában érintettek a COVID fertőzöttséggel kapcsolatban, ráadásul a kontakt-kérdés is megnehezítette a helyzetet. Nehéz ugyanis igazolni a gyermekek hiányzásait, ha szülő fertőzött, hiszen nem számít kontaktnak. A felvételi előtti hetek igen stresszesek voltak.
Már több gyerekünk felvételizett, de a mostani vizsgázónknál tartottunk a dologtól a legjobban. Bárhonnan hazahozhattunk valamit, és ha lebetegszik, a pótlási időpontokban sem tud vizsgázni menni, és gyakorlatilag ok nélkül halasztania kell a középiskolát. Így csak a legszükségesebb dolgokat intéztük házon kívül. Nekem már az is nagy siker, hogy eljutottunk az iskola ajtajáig...
-mondta egy anyuka, mikor a felkészülésről kérdeztük.
Több intézményben ráadásul nincs lehetőség felvételit írni, így a gyerekeknek különféle egyéb iskolákban kell megírniuk a feladatlapot. Sokak szerint ez fokozott aggodalomra ad okot, hiszen ha múlt héten akár csak egy gyermek lappangó betegséggel ment iskolába, akkor a különféle helyekre szétszórt tanulók más, potenciálisan egészséges diákokat fertőznek meg.
A döntés központilag az aggodalmak ellenére a hagyományos eljárás mellett született, a távolságtartási szabályoknak megfelelően ugyanúgy bonyolították le a vizsgákat, mint a pandémia előtti időkben.
Láttam, mi megy az online órák és online dolgozatok alatt. A gyerekek leleményesek, talpraesetten puskáznak, s nincs kétségem afelől, hogy ha egy jó gimnáziumba való bejutás lenne a tét, a szülők még leleményesebb partnerek lennének a tiltott információátadásban... Kimondom, szerintem egy online vizsgán puskázás lenne. És ez nem lenne tisztességes azokkal a gyerekekkel szemben, akik becsülettel készültek egész évben. Ez így most tisztességesebb, bár én is félve engedtem be a suliba a lányomat.
- mondta egy édesapa, és hozzátette, összességében örül neki, hogy idén jelenléti módon zajlott a vizsga.
A feladatok megoldásai igen hamar napvilágot láttak a vizsga után. A matematika feladatsorról kérdeztünk egy felkészítő tanárt:
Az első két feladat klasszikus példa volt, semmi meglepő nem volt benne, szerintem ezt szépen hozták is a gyerekek. A harmadik már más volt, ugyan az elve egyezett a korábbi feladatsorokéval, de első ránézésre rémisztőnek hathatott, mert bonyolult volt a leírás. Ami számomra a legzavaróbb volt, az a negyedik, vonatos feladat. Szerintem összezavarta a tanulókat, nem volt egyszerű kivenni, hogy ez a két jármű pontosan hogy megy, és értelmezés miatt még jó matematikai meglátásokkal is nagyon könnyű volt elrontani már az elején. Szinte biztos vagyok benne, hogy ez egy-két kivételtől eltekintve rosszul sikerült. Az ötödik feladat az első kettőhöz hasonlóan megszokott és begyakorolt példa volt, sokszor találkoztak a típussal az elmúlt évek feladatsorai nyomán a gyerekek.
Jött a második szakasz, a nehezebb, szöveges feladatok. Elsőként "felszínszámolós" példa volt, ezt egy korrekt résznek tartom, kis figyelemmel megoldható volt. Ami talán a legkellemetlenebb meglepetésként ért, az az átlaggal kapcsolatos feladat. Nem sokszor találkoztak a diákok olyan szituációval, hogy visszafelé kell átlagot számolni... Kárpótlásul ezután egy táblázatos feladat jött, ami röhejesen egyszerűen megoldható. Az utolsó feladatnál mindig számolnunk kell nehézségekkel, így volt idén is. Ennél is visszafelé kellett gondolkodni, ami alapvetően távol áll a törzsanyag logikájától.
Összességében nem volt sem nehezebb sem könnyebb, a szélsőségek viszont jellemzőek voltak: extra könnyű és extra nehéz feladattal is találkozhattunk a feladatlapon. Hiányoltam az életszerű példákat, szerintem például ahelyett, ahol visszafejtett átlagot kell számolni, simán befért volna egy egyszerűbb, életszerűbb példa, akár ugyanúgy átlagszámítás témakörben, hiszen ezzel heteken belül a gyakorlatban is biztosan találkoznak majd a gyerekek...
- írja értékelésében az oktató, hozzátéve, hogy összességében megnyugtatta a feladatsor, és nyugodt szívvel engedi pihenni a diákjait.
A szokásoktól elérően most a szülők többsége nem is a matematika, hanem a magyar nyelvi feladatsoron lepődött meg jobban.
Azt gondolom, becsülettel végignéztük az elmúlt évek magyar feladatsorait, és a magyar tanár is többé-kevésbé felkészült volt az iskolában, de ezt a feladatsort én nehéznek találtam. Némileg nehezebbnek, mint az utóbbi pár évben. Nem tudom, a gyerek hogy teljesített, neki alapból a matek megy jobban, de tartok tőle, hogy már az első feladatoknál megijedt, és elkönyvelte, hogy ez nem fog menni. Én mindenesetre megijedtem..
- jegyzi meg az iskola előtt az egyik édesapa.
Természetesen a diákokat sem hagytuk ki az értékelésből.
Erre gyakoroltam, a matek ment, csak a vonatos feladatot nem jól értettem szerintem. Szerintem arra nem is kapok majd pontot. A magyar volt a nehezebb. Ott érvelni kellett a nyomtatott tankönyvek mellett és ellen, azon nagyon sokat kellett gondolkoznom, hogy hogyan tudnám elmondani. A közmondásos feladat is nehéz volt, abból egy-kettőt nem is hallottam soha.
- mondja egy vizsgázó, majd hozzátette, nem szeretné, ha megmutatnák neki a megoldásokat, mert már pihenni szeretne, nem izgulni azon, hogy mit hogyan kellett volna.
Arra számítottam, hogy ha a matek nem is lesz valami jó, a magyarral majd felhúzom a pontjaimat. De nem így lett, ami tök szomorú. Megnéztük anyával a megoldásokat, és matekból max 20 pontom lesz.
- meséli a barátnő, aki szintén felvételizett.