Az idén bevezetett szabálymódosításokat követően egy különösen is izgalmas szezon elé nézett a Forma 1 világa, az évad kicsit több mint felének elteltével pedig sok fordulatot láttunk, különösen is a sok éven át tartó Mercedes dominancia helyett előtörő Red Bull és Ferrari (azon belül is elsősorban Verstappen – Leclerc) csatán keresztül. Az idei magyar nagydíj több szempontból is fontosnak ígérkezik tehát, egyrészt amiatt, mert a Ferrarinak valahogy csökkentenie kell lemaradását a Red Bullal szemben, másrészt azért is, mert a nyári szünetet megelőzően ez az utolsó futam, így a csapatok egy végső sikerrel szeretnék lezárni a március második fele óta zajló 13 futamos időszakot. Mindazonáltal a Hungaroring 1986 óta tartó időszaka során bőven tartogatott emlékezetes pillanatokat, úgyhogy a futamra készülve itt az ideje visszatekintenünk néhányra!
5. A megállíthatatlan Schumacher újabb bajnoki címe
Persze az idő múltával minden szebbé válik, Michael Schumacher szomorú helyzete pedig sokakban ébreszti fel a hatalmas sikereinek nosztalgiáját, azt azért el kell ismerni, hogy a német – és úgy amblokk a Ferrari – dominanciája nem feltétlenül tett jót a sportág adta izgalmaknak. Tetszik vagy sem, a 2000-es évek első fele azonban Schumacher időszaka volt, a finn Mika Häkkinen két egymást követő (1998, 1999) világbajnoki címe után ugyanis a Ferrari pilótájaként sorozatban öt világbajnoki címet is behúzott (erre sem Vettel, sem Hamilton nem volt képes őt követően), 2001-ben pedig Schumacher épp a Hungaroringen érte el újabb mérföldkövét. A bajnoki cím begyűjtése nem bizonyult különösen nehézkes feladatnak, Schumacher ugyanis a szezon során 9 alkalommal nyert, 14-szer végzett dobogón, a 17 futamos évadban pedig már a 13. versenyen eldőlt a végkifejlet – igaz még ez sem volt a legerősebb teljesítménye, hisz 2002-ben már 11 futamot követően biztossá vált a világbajnoki cím. És hogy mi történt a Hungaroringen? Az említett körülmények között természetesen Schumacher győzelem, nyolc tizedes előny az időmérőn, majd magabiztos első hely és 10 pont a futamon. Schumacher előnye így 43 pontra nőtt a Hungaroringen (a következő négy futamon maximum 40-et lehetett szerezni), vagyis a német megszerezte negyedik világbajnoki címét, a rajongói pedig a Hungaroringen nézhették a felhőtlen ünneplést.
4. A nagy Alonso – Hamilton botrány
A 2007-es szezon a F1 modern történetének egyik leginkább emlékezetes évada volt, többek között az Alonso és Hamilton közötti csatározás eredményeként is. Az akkor csúcson lévő Alonso (2005-ben és 2006-ban is világbajnok volt a Renault csapatával) ekkor igazolt a McLaren-hez (bár nem maradt sokáig, az év végén távozott is), csapattársként pedig a sokak által (nem véletlenül) nagyon tehetségesnek tartott fiatal brit Hamiltont kapta, akitől bár joggal várhatott mindenki jó eredményeket, de talán azt nem, hogy tényleg annyira durván gyors lesz, sorozatosan a dobogón végez, illetve az utolsó pillanatig küzd a bajnoki címért (és végül veszíti azt el drámaian az utolsó pillanatban a Ferrari finn pilótájával, Kimi Raikkönennel szemben). De beszéljünk inkább a magyar nagydíjról: a szombati időmérőn nem meglepően mind Alonso, mind Hamilton a legjobb helyen szerette volna magát kvalifikálni a vasárnapi futamra, az utolsó gyorskör előtt pedig mindketten kijöttek a bokszba közvetlenül egymás mögött Alonso – Hamilton sorrendben. A csapat körülbelül 20 másodpercig tartotta bent Alonsót, majd a várakozást követően a spanyolnak ki kellett volna hajtania, ám valamilyen oknál fogva ezt körülbelül még 10 másodpercig nem tette meg, Hamilton pedig tehetetlenül álldogált mögötte. Hogy ez miért gond? Azért, mert a leintést megelőzően a pilótáknak be kell fejezniük a felvezető kört, ami végül Alonsónak bár csak egy hajszállal, de sikerült, Hamilton viszont 5 másodperccel lemaradt, így nem próbálkozhatott újra az időmérő végén. Alonso javított, első lett, miközben a McLaren csapatfőnöke dühösen vágta oda fülhallgatóját a világ szeme láttára, nem meglepően erősítve a megszülető gyanút, hogy Alonso szándékosan szúrt ki csapattársával az utolsó pillanatokban. A későbbi vizsgálatok eredményeként Alonso egy 5 helyes rajtbüntetést kapott, így végülis csak Hamilton indult az első helyről, meg is nyerve a futamot Kimi Raikkönen előtt. Alonso ezzel szemben csak hatodik lett, a versenyt követően így Hamilton előnye 7 pontra nőtt a bajnoki csatában a csapattársával szemben. A nagy rivalizálással tarkított szezonban viszont egyikük sem jött ki győztesen – ahogy a McLaren is kizárásra került –, az ekkor 20 pontos lemaradásban lévő Kimi ugyanis mindkettőjüket legyőzte a végén, így mind a csapat, mind a két pilótája bosszúsan nézhette a Ferrari ünnepet.
3. Button élete első F1-es győzelme
Bár Hamilton példája jelzi, hogy vannak pilóták, akik kezdettől fogva versenyképes autóban futamgyőzelmekért harcolnak, mások csak rengeteg próbálkozás és még több munka után élvezhetik ki a győzelem örömét. Elég csak a ma is aktív Sergio Pérezre (Red Bull) gondolni, aki 2020-ban 190 futamot követően tudott előszőr győzni, bár hasonló Mark Webber példája is, akinek 130 próbálkozásra volt szüksége a dobogó legfelső fokához. Nem sokban különbözik Jenson Button pályafutása sem, aki a 113. futamán, épp Magyarországon nyert először versenyt 2006-ban. Persze bár a siker önmagában is emlékezetes, azt is érdemes megemlíteni, hogy Button a 22 versenyző közül csak a 14. helyről indult (igaz az időmérőn jó tempója volt, így 4. lett, de egy 10 rajthelyes büntetést követően a mezőny hátsó felébe szorult), a hátulról való indulás ellenére viszont több mint fél perccel győzte le a második helyezett Pedro de la Rosa-t. Nyilván ebben közrejátszott egy teljesen őrült esős verseny: a 22 pilóta közül csak 7-en jutottak célba, aminek kissé abszurd jellegét jelzi, hogy például Michael Schumacher úgy kapott egy pontot nyolcadikként, hogy 3 körrel a verseny vége előtt egy balesetet követően kiállni kényszerült. A futam tehát joggal maradt emlékezetes mindenki számára, de persze különösen Button életében, aki a jeget megtörve később még 14 győzelmet szerzett, 2009-ben pedig bajnok is lett.
2. Hamilton és az üres rajtrács
Az egyik legfurcsább (és meglehetősen humoros) momentumhoz nem kell sokat visszamenni az időben, elég csak a 2021-es hétvégére visszatekinteni. Ami a tavalyi év időmérőjét illeti, Hamilton meglehetősen magabiztos pole-t szerzett (Bottas lett a második, Verstappen a harmadik), az első kör első kanyarjában pedig tovább javultak a maximum pontszámra való esélyei, ugyanis egy Bottas – Norris – Verstappen ütközést követően Hamilton holland riválisának autója jelentős sérüléseket szenvedett, ahogy sokan mások is incidensekbe keveredtek, így egyszerűnek tűnt a futamgyőzelem felé vezető út. A balesetek következtében jött tehát a biztonsági autó, majd nem sokkal később a piros zászló is, ám a száradó pályán végül mindenki a kerékcsere miatt döntött, kivéve egyetlen versenyző, mégpedig épp a vezető helyen lévő Hamilton. Hamilton így tök egyedül kezdhette meg a rendhagyó körülmények között zajló újraindítást, ám idővel természetesen szintén bokszba kényszerült, egyben pedig a mezőny végére. Ettől függetlenül egy nagyon komoly versenyzést bemutatva a brit hétszeres világbajnok a második helyen végzett, de nem tudta megelőzni azt az Esteban Ocont, aki élete első (és eddigi egyetlen) Forma 1-es győzelmét szerezhette meg Magyarországon. Azt semmiképp nem lehet állítani, hogy Ocon csak a szerencsének köszönheti a sikerét, ám azt biztos, hogy örülhetett a kockás zászlónak, Hamilton ugyanis néhány körön belül őt is elcsípte volna.
1. A brazilok extrém csatája a debütáló pályán
A magyar nagydíj 1986-os naptárba kerülése több ok miatt is emlékezetessé vált, hisz egyrészt az első száguldás volt a keleti blokkban, másrészt hozzávetőlegesen 200 ezer néző látogatott ki a futamra, ami az 1995-ös ausztrál nagydíjig rekordnak számított. Nem hoztak viszont csalódást a pályán történt akciók sem: az időmérőt 1:29:4-es idejével Ayrton Senna (Lotus) nyerte három tizeddel Nelson Piquet (Williams) és közel öt tizeddel Alain Prost (McLaren) előtt, a verseny pedig a két brazil újabb szoros összecsapását hozta, ám végül Piquet diadalmával. Persze a dobogó legfelső fokának elérése egyáltalán nem volt könnyű Piquet számára: előbb a rajtnál csapattársa, Nigel Mansell előzte meg, majd bár a 12. körben Piquet egyszer elment Senna mellett, végül a kerékcseréket követően megint mögé került, 33 körrel a vége előtt pedig 8 másodperces volt a hátránya. Ekkor azonban a Williams hatalmas tempót kezdett diktálni, majd egy extrém driftelés kíséretében Piquet fel is jött az első helyre, „tisztelete jeléül” pedig még a középső ujját is megmutatta Sennának. A következő 20 kör nagy változást már nem hozott, Piquet előnye közel 18 másodpercre nőtt, a két brazil pedig az első két helyen végzett az 1986-os debütáló futamon. Bár a bajnokságot végül egyikük sem nyerte meg – Prost lett a győztes –, a brazil dominancia maradt a Hungaroringen további két éven keresztül (1987-ben újra Piquet, majd 1988-ban Senna lett az első), egészen 1989-ig, amikor is Nigel Mansell a Ferrariban megtörte a brazil sikereket.