Reaktor

"Kifizetjük, elfelejtjük": Fordulat a kormány válságkommunikációjában?

 adv.jpg

Egyre hangsúlyosabb témája a kormányzati kommunikációnak a válság, azonban sokak némi fordulat következett be az eddigiekhez képest. Egyesek szerint "szokatlan dolgot csinált Orbán", amikor "szembesítette a valósággal a népet". Sokan tartották álságosnak, megrendezettnek azt a videót, ahol a miniszterelnök adventi koszorút vásárolt az irodájába és beszélgetésbe elegyedett az eladóhölggyel. Továbbá az is megállapítható, hogy a különböző közösségi média felületeken is felerősödött a kormánytagok kommunikációja, sokat foglalkoznak a Nemzeti konzultációval, amely keretében a szankciós csomagokról lehet véleményt nyilvánítani.

Nagyon fontos minden politikai szereplő számára, hogy hogyan kommunikál a választóközönséggel, milyen fogásokkal próbál meg hatni rájuk. Természetesen az állampolgárokat rengeteg céllal és szándékkal lehet politikai üzenetekkel bombázni, az üzenet maga irányulhat a saját tábor, a bizonytalanok, illetve az ellenfél párt vagy pártok szavazói felé. A mai politikai pártoknak és politikusoknak komoly kampánycsapataik, agytrösztjeik és tanácsadóik vannak, ezek nélkül nem lehet a mai politikában érvényesülni.

A mai világban lehetetlen kikerülni a politikai üzenetek befogadását, ahhoz ténylegesen remeteként kellene élni. Azonban aki nem teheti meg, hogy a civilizált világon kívüli, politikamentes életet éljen, az lépten-nyomon belefut egy-egy plakátba, matricákba, adott esetben 5-15 másodperc hosszúságú átugorhatatlan politikai hirdetésekbe. Lángosozó Kunhalmi Ágnes, ételfutár Jakab Péter, kiránduló Novák Elődék és adventi koszorút vásároló Orbán Viktor: ezek mind üzennek valamit a befogadók számára. Egy választás során mindenki törekszik az "övéit" minél nagyobb hatásfokkal mozgósítani, illetve az ellenfelet lejáratni, ezáltal otthon tartani a mások szavazóit.

De mégis mit akar üzenni a kormányzati kommunikáció a mostani körülmények között?

Orbán Viktor egy teljesen mindennaposnak számító virágboltban vesz az irodájába egy adventi koszorút, közben társalog az eladóval. Ez közelebb hozhatja a választókhoz a politikust, azt az érzetet kelti, hogy az olyan átlagemberekkel is érintkezik a miniszterelnök, mint ő maga. Természetesen ki lehetne emelni olyan párbeszéd paneleket, hogy a kormányfő felesége intézi az otthoni koszorút, tehát a hagyományos nemi szerepekről is szó esik, de nem ez a lényeg. A választás végezetül egy fehér gyertyás adventi koszorúra esik, az eladóhölgy ki is emeli, hogy a fehér a tisztaság jele. Mivel a kormányfő irodájába kerül, ezáltal hozzá köthető, vele azonosítható a fehér szín szimbolikája.

Tovább növeli a közelségérzetet azon része a beszélgetésnek, ahol Orbán Viktor elkezd érdeklődni a bolt sorsa és helyzete felől. Az egy nagyon fontos üzenete a videónak, ami ezután elhangzik:

-De talpon vannak?

-Talpon vagyunk.

-Energiaárak?

-Megjött a számlánk. Azt majd elfelejtjük.

-De kitudják?

-Ki, ki. Muszáj lesz.

Bontsuk szét a két szereplő ábrázolását! Orbán Viktor ebben a párbeszédben a törődő, érdeklődő államférfi szerepében van feltüntetve, akinek nagyon fontos, hogy a "mindennapok virágárusa" ki tudja-e fizetni a rezsiszámlákat. A másik szereplő, az eladónő pedig a türelmes, kötelességtudó (mivel befizeti a számlát) és lojális állampolgár, aki nemcsak, hogy állja a sarat, de még el is felejti a magyar kormánynak, hogy most nehezebb idők vannak. Ezek az üzenetek nem az "ellenzéki keménymag" szavazóknak szól, hanem annak a 3 millió környéki embernek, aki a Fideszre szavazott a választáson. Mindenki küszködik a megélhetéssel, még a Fidesz-szavazók is, ezekkel az üzenetekkel azt próbálják elkerülni, hogy lemorzsolódjanak.

ab.jpg

(kép forrása: magyarnemzet.hu)

A jó és hatékony politikai kommunikáció elengedhetetlen része a hatalomgyakorlásnak, égetően fontos, hogy akár a rossz körülményeket is valamilyen módon elfogadhatóvá tegye a hatalmon lévő, hogy eladható legyen. Az első szabad választások után felálló Antall-kormány nem is gondolta volna, hogy az átmenet nehézségeit mennyivel jobban kellene lekommunikálni. A mai napig az az általános vélekedés Antall Józseffel kapcsolatban, hogy nem érdekelte az emberek megélhetése. Azóta azonban rengeteget professzionalizálódott a politika, gondosan ügyel arra, hogy az állampolgárok számára mit üzen és mit nem.

A másik nagyon fontos terület a Nemzeti konzultáció és az azt övező kommunikáció. A magyar kormány nyilvánvalóan a megélhetési nehézségekért való felelősséget átruházza Nyugat-Európára, azon belül is Brüsszelre. A magyar kormány egyes tagjainak eltérő megközelítései vannak a szankciók kapcsán, feltehetőleg van egyfajta munkamegosztás. Varga Judit rendre a magyar érdekek megvédéséről posztol az Instagramon, míg mondjuk Nagy István agrárminiszter "felkéri" az embereket, hogy a konzultáció kitöltésével támogassák meg a kormány küzdelmét, hallassák több millióan a hangjukat, hogy azt Brüsszelben is meghallhassák.

444.jpeg

(kép forrása: 444.hu)

Nagy István reagál az emberek félelmeire, tisztába van az infláció hatásaival, tudja, hogy az emberek mivel szembesülnek a boltokban. A Nemzeti konzultációval azt akarják erősíteni az emberekben, hogy ők is hatással lehetnek a külpolitika és a gazdaság alakulására, megvan minden eszközük arra, hogy a kezükbe vegyék az irányítást. Mindenki szereti azt hinni, illetve érezni, hogy hatással van az életének a menetére, hogy kontrollálni tudja az eseményeket, a kormány ezt az igényt próbálja meg kielégíteni.

Összefoglalva a leírtakat, több dolgot is el lehet mondani a kormányzat kommunikációja kapcsán. Először is azt érzékeltetik az állampolgárokkal, hogy érdeklődnek, sőt, aggódnak a megélhetésükért, illetve nincsenek elszakadva tőlük. Az adventi koszorús videóban felvázolták a "jó állampolgár eszményét", ahol a helyes viselkedés az az, hogy a nehéz időszakot át kell vészelni, türelemmel kell lenni, illetve bízva a vezető képességeiben "el kell felejteni" a számlákat, emiatt nem szabad megvonni a bizalmat. A magas árak összekötése a szankciós csomagokkal egyfajta felelősségi súlypont áthelyezést eredményez, a magyar kormány helyett Brüsszel lesz a hibás. Az ötödik Orbán-kormány mindeközben az emberek támogatását és felhatalmazását kéri egy konzultáció kitöltésével, cserébe a cselekvőképesség "jóérzését" adja nekik.

Van-e érezhető fordulat a kormány kommunikációjában? Minimális, de meg lehet állapítani egyes mintázatokat. Orbán Viktort eddig is egy emberközeli politikusként ábrázolták, aki mindenkivel képes szóba elegyedni. Összkormányzati szinten megállapítható, hogy a politika próbálja érzékelteti magáról azt, hogy tisztában van a jelenlegi körülményekkel, a magas árakkal, a vágtázó inflációval. Amennyiben valami megállapítható, az az, hogy sokkal többet foglalkoznak "kendőzetlenül" az átlagember sorsával. Továbbá kikristályosodik a befogadók számára a "jó állampolgár" eszményi képe, aki türelmes, megértően viselkedik a kormány iránt, illetve kötelességét teljesítve kitölti a Nemzeti konzultációt.

Reaktor

Facebook

süti beállítások módosítása