Az online térbe áthelyeződött választási kampány egy nagyon aktuális kérdés nemzeti és nemzetközi viszonylatban is. Minden választópolgár találkozott a 2022-es országgyűlési választások során az online térben történő kampánnyal, akár posztok, akár videók, akár képek formájában. De hogyan zajlott le az a folyamat aminek eredményeként ma a közösségi média különböző felületeinek van dönt szerepe a politikai kampányokban?
A választási kampányok során alkalmazott technikai újításokat mindig siker koronázta akár a részvételi számok, akár a kampány során elért választók tekintetében. A technikai újítások választási, politikai kampányokban történő alkalmazásában az Amerikai Egyesült Államok mindig is úttörőnek számított.
A rádió kora
Már 1920-ban Warren Gamaliel Harding elnökjelölt, későbbi elnök, hanglemezt használt fel a kampánya során. Két évtizeddel később Franklin D. Roosevelt a kampány és elnöksége alatt is rendszeresen használta a rádió adta lehetőségeket. Az akkori amerikai ,,kampánystábok” remekül észrevették és kiaknázták azt, hogy a választópolgárok akkor fognak aktívan részt venni a közéletben, ha személyesen megszólítva érzik magukat. Így minden elnökség arra törekedett az Egyesült Államokban, hogy a technikai újításokat a lehető leghamarabb a bevezessék a választási kampányok eszköztárába.
A televízió kora
Ezen elmélet nyert bizonyítást az 1960-as években, amikor a televízió elterjedt az amerikai háztartásokban. Mindkét oldal aktívan élt a televízió adta megjelenési lehetőségekkel: nem csupán kisebb költséggel lehetett sokkal több választót elérni, hanem a közeli képek a személyesség, a közvetlenség érzetét keltették a nézőben.
A technikai újítások minél teljesebb kihasználása érdekében már kommunikációs szakembereket alkalmaztak, a televíziós megjelenés döntő jelentőségűvé vált a kampányban.
(forrás: https://paleymatters.org/jfk-tv-president-7d81e76ebe93)
Sokak szerint John Fitzgerald Kennedy televíziós megjelenése, szimpatikus külseje és megnyerő szereplései hatalmas jelentőséggel bírtak az elnöki kampánya során.
A következő évtizedek választási kampányait a televízió uralta. Minden jelölt külön stábbal, tudatosan készült ezekre a szereplésekre. Újításként jelent meg a reklámok kihasználása. A jelöltek minden televízióban sugárzott másodpercre igyekeztek lecsapni, akár viták, akár hírek, akár alig pár perces reklámok formájában.
Az internet kora
Az internet megjelenése az 1990-es évek elején alapjaiban változtatta meg a választási kampányokat, de nem azonnal. Először nem a közösségi médiáé volt a főszerep, hanem a gyors információáramlás eszközeként tekintettek rá a kampányban. A blogok voltak az online kampány következő nagy lépcsőfokai, amit a politika ki is használt. Minden jelölt saját weboldalt indított, ahol még erőteljesebben jelent meg a közvetlen, személyes jelleg.
Modernkori online kampányról a 2008-as amerikai választások tekintetében lehet először érdemben beszélni, ami egyértelműen új korszakot nyitott a választási kampányok történetében. Ekkor a választási kampány jelentős része átlépett az online térbe, ezen belül is a közösségi média különböző felületeire, ez a jelenség a mai napig meghatározza a választási kampányokat. A nyílt, kétoldalú kommunikáció, a hatalmas elérések, a költséghatékony módszerek olyan tömegeket képesek elérni és mozgósítani, ami egy évszázada elképzelhetetlen lett volna.
Ez a folyamat Magyarországon is hasonló módon –csak kicsit megkésve- zajlott le. A 2010-es országgyűlési választásoktól kezdve játszik a közösségi média meghatározó szerepet a választási kampányokban, mára pedig megkerülhetetlen részévé vált a közösségi média nem csupán a kampányoknak, hanem a mindennapi politikának is.
(Borítókép forrása: https://inlea.com/10-new-technologies/)