Nagy port kavart a Budapestre érkező LEGO villamos, ami közel kétmillió darabból épült fel. A gyerekjátékból épült járművet a Deák Ferenc téren helyezték el, és december 20-ig lehetett testközelből megtekinteni a masinát. De mégis hol történik az építőkockák gyártása, hogyan működik a cég gyártási és szállítási folyamata, amely lehetővé tette, hogy a villamos építéséhez minden darab rendelkezésre álljon, és minden LEGO után vágyakozó kisgyerek és felnőtt a karácsonyfa alatt találja a régóta áhított játékot.
(forrás: bkk.hu)
A nyíregyházi LEGO gyárkomplexum
Sokak számára nem újdonság, hogy Magyarországon is van a LEGO vállalatnak saját gyára, azt viszont mégis kevesen tudják, hogy a játékok előbb egy igen hosszú utat tesznek meg, mielőtt itthon kereskedelembe kerülnének. Itthon, Nyíregyházán gyártják ezeket a miniatűr építőkockákat, továbbá a Duplo figurák is itt készülnek. Már 2022-ben körülbelül 70-80 millió figurát gyártottak a LEGO csoport magyarországi gyárában, de mivel idén kezdték el bővíteni a csomagoló- és raktárterületet, ezért a beruházás befejezése után a létesítmény kapacitása várhatóan a harmadával fog nőni 2025-ben.
Ugyanakkor ez a 138 millió eurós beruházás csak a gyártásnak és a csomagolásnak a kapacitását növeli, Magyarország továbbra sem rendelkezik disztribúciós központtal. A bővítés terveiben szerepel a napelemparkok telepítése és a geotermikus energia használata a gyártásban a környezetvédelem jegyében, mégis a fröccsöntés és a csomagolás után a kész játékok Csehország felé veszik az irányt.
Miért is történik ez?
Ez a jelenség annak köszönhető, hogy a termelésben és a disztribúcióban központi szerepet betöltő helyszínek nem ugyanazok, csak szoros kapcsolat van közöttük. Továbbá, mivel Csehországban sikerült kialakítani egy olyan raktárt, amelynek működése oly magas szinten költséghatékony, hogy a vállalatnak megéri ennyit utaztatnia a játékokat, és nem Magyarországon elosztani a legyártott termékeket. A kérdés csak az, hogy ez mennyire egyeztethető össze a vállalat környezetvédelmi törekvéseivel.
A cseh és belga disztribúciós centrum
Jirny-ben található az a disztribúciós központ, ahová a Nyíregyházán bedobozolt termékek megérkeznek, majd a játékok egy részét az elosztás után visszahozzák Magyarországra. Mivel az itthon és a cseh gyárakban gyártott építőkockák nem csak Közép- és Kelet-Európában szolgálják ki a fellépő igényeket, hanem Nyugat-Európába, köztük az Egyesült Királyságba is szállítanak belőlük. De ez vajon még mindig a leggazdaságosabb megoldás?
A LEGO csoport is realizálta, hogy ez nem a legideálisabb kivitelezés, mivel túl hosszú időt ölel fel, amíg a magyar gyárból a cseh disztribúciós központon keresztül eljut a nyugati régiókba is a termék, ezért idén nyáron úgy határoztak, hogy a gyorsabb kiszolgálás érdekében a cseh mintára alapozva építenek egy disztribúciós központot, amely majd a Benelux államokat, Franciaországot és az Egyesült Királyságot szolgálja ki játékfigurákkal.
Hogyan változik a játékfigurák útja emiatt a jövőben?
A Belgiumban, pontosabban Tessenderlóban, kialakított disztribúciós központ lesz a Nyíregyházán és Kladnóban (Csehországban) gyártott termékek egy részének az új desztinációja. A Kelet-Európában gyártott építőkockák vonaton fognak eljutni a belga településre, ahonnan kamionokkal szállítják őket tovább. A vállalat ily módon szeretné mutatni az elkötelezettségét a fenntarthatóság felé, hiszen egyrészt a vasúti szállítás során kevesebb károsanyag kerül a levegőbe, mint a közúti szállításnál. Továbbá az új központ fűtését geotermikus energiával oldották meg, az épület mellett lehelyezett szélturbinák pedig megújuló energiát állítanak elő.