Nincs olyan magyar, aki József Attila, Ady Endre vagy éppen Petőfi Sándor alkotásainak megismerése nélkül végezne el bármilyen iskolát. A magyar költészet kifejezés hallatán pedig a legtöbbünknek valószínűleg ők jutnak először eszünkbe. Azt viszont hiba lenne elfelejteni, hogy a múlt század nagy költőivel nem ért véget a szépirodalomnak ezen irányzata, és a 21. században bár sokszor átalakult formában, de továbbra is számos tehetséges magyar és külföldi foglalkozik költészettel. Ennek egyik formája pedig a slam poetry.
Kép forrása: Vancouver Poetry Slam, Kanada
A slampoetry.hu oldalon az irányzatot egy előadó költészeti versenyként definiálják, amely csakis szóban és leginkább élőben hatásos. A műfajban sok irányzat jellemzői felfedezhetőek:
- nem egy egyszerű versfelolvasás, ugyanis az előadók a slameket általában fejből mondják és különböző színházi elemeket is használnak, de többnyire vannak benne rímek, hasonlatok, metaforák és egyéb költészeti elemek,
- nem színházi előadás, hiszen nincsen előre megírt forgatókönyv, a közönség soraiból alapvetően bárki felmehet a színpadra és megoszthatja gondolatait, ugyanakkor az előadások előre begyakoroltak és a nonverbális jeleknek is nagy a szerepük,
- nem tekinthető rap-nek, hiszen nincs alatta zene és nem szükséges a kötött ütemes lüktetés, de az utca nyelvén szól, valódi, mindennapi emberek hétköznapi kérdéseiről.
A slam egy kötetlen stílus, melynek egyetlen általános szabálya, hogy a slammernek nevezett előadónak három perce van a közönség és a zsűri lenyűgözésére.
A műfaj kialakulása 1984-re vezethető vissza, amikor Marc Kelly Smith („Slampapi”), egy építőipari munkás, barátaival elkezdett felolvasó eseteket szervezni, mindössze egymás szórakoztatásának céljából. A siker hatására meghívtak más csapatokat is, aminek hatására egyre inkább egy komolyabb verseny formáját öltötte a rendezvény. Egyre nagyobb hangsúlyt kapott a produkciók előadásmódja, a performansz. Minél több versenyző vett részt az eseteken, annál nagyobb versenyek alakultak ki, ahol a döntő szerepét maga a közönség töltötte be.
A slam poetry hamar elért sikerének okát nem nehéz megtalálni: egy olyan műfajról van szó, ahol a hangsúly a mindennapi emberek valódi mondanivalóján van. Az előadásoknak nincsenek szigorú követelményei, a slammer döntési körébe tartozik, hogy milyen testtartásban, milyen gyorsaságban, vagy éppen milyen nonverbális jelekkel (tapst, dobbantás, stb.) tudja leginkább átadni az üzenetét. A slam poetry esték helyszínének nincsenek szigorú kritériumai: egy átlagos bár egy csendesebb sarokkal tökéletesen megfelel a célnak.
A slam poetry műfajának magyarországi megjelenése a Műcsarnokhoz köthető, ahol 2006 februárjában rendezték meg a Budapest Slam rendezvényt. A költők és rapperek csatájának sikere abban is látszik, hogy a következő évben szintén megrendezésre került az immár Budapest Slam 2 nevet viselő rendezvény, külföldi vendégekkel kiegészülve. 2008 januárjától az érdeklődőknek már nem kellett egy teljes évet várniuk a következő estre, hiszen 4 Slam-rajongó a Kőleves étterem pincehelyiségében kezdett Slam Poetry esteket szervezni, havi rendszerességgel. Megalakult a Slam Poetry Budapest (SPB), mely minden estnek meghatározta a tematikáját, de tíz szavas versenyt, és mindenki fellépésére nyitott Open Mic eseményeket is szervezett. A Tilos Rádió és a Bly Management közreműködésében elindult a random rendszerességű Tilos Slam sorozat és a Sztriit Noiz nevet viselő slam műsor.
Az első Országos Slam Poetry Bajnokságra 2012-ben, míg az első Országos Team Slam Bajnokságra 2013-ban került sor. A megmérettetések a mai napig töretlen lelkesedéssel várják a slammerek jelentkezését. A műfaj Budapesten túl az ország szinte minden nagyvárosában megvetette a lábát, így érdemes minden érdeklődőnek a saját lakóhelyén működő társaságot felkeresnie.
A slam poetry műfajában felfedezhetőek mindazon hatások, melyek a 21. századi életünket is meghatározzák. Az előadások rövidek, és fő céljuk a zsűrire és a közönségre való minél erősebb hatás gyakorlása. Az előadók általában arról írnak amiről tudnak, ez pedig gyakran a család, a kapcsolatok, a társadalmi nyomások és a félelmek. Ezen témákkal pedig a legtöbb esetben a hallgatóság is képes azonosulni. Ahhoz, hogy valaki jó slammerré válljon, nem szükséges az irodalom részletes ismerete, se specifikus tanulmányok folytatása. Éppen ezért egy olyan műfajról beszélhetünk mely nyitott mindenki számára kortól, nemtől, társadalmi helyzettől és iskolázottsági szinttől függetlenül. A slam poetry pedig élőben elmondva az igazi: ezzel pedig motiválja az embereket a személyes találkozásokra, és az élő interakciókra, melynek a fontossága talán még sose volt akkora, mint ma.