Előző cikkemben a Facebookkal foglalkoztam, azzal, hogyan kellene kinéznie, létrejönnie egy Facebook alternatívának. Számos fontos szempont felmerült, ami ezesetben is releváns. Hogy mi a baj Youtube-bal? Aki nem akarja a cikket végig olvasni, annak rövid spoiler: Minden.
Adatot gyűjtenek rólunk, igen. Minden tech óriás erre törekszik, hiszen a egy-egy adat nem, azonban a big data, azaz a komplex nagy adathalmaz már komoly értéket képvisel. Minél több az adat, annál pontosabbak lehetnek az algoritmusok, a célzott hirdetések és minden más szolgáltatás. Ez szép és jó, nem? Hát nagyon nem. A legtöbbünkkel megesik, hogy épp csak, hogy megvásároltuk a legújabb bluetooth fülhallgatót, de amint bekapcsoljuk, az első, hogy valamelyik online közösségi platform videóhirdetését hallgatjuk, mielőtt a kedvenc videósunk legújabb feltöltését nézzük meg, hiszen be van szúrva reklámnak. És ekkor már el is felejtjük, hogy új a füles, meg is akarjuk venni a legújabb gamer laptopot, vagy amit a reklám feldob. Hangulatromboló. Kicsit olyan, mint nyáron, amikor sokan töltenek fel nyaralós képeket, mi meg csak, nézzük, másoknak milyen jó, holott mi is elutaztunk egy hétre. Felejteni ugye bár könnyű a saját örömöket, a rosszat jobban megjegyzi az ember, ezért tesz minket a közösségi média is irigykedővé. A reklámok is így működnek, elfeledtetik, hogy szinte mindenünk megvan, mindig újabb és újabb termékeket fognak majd ránk erőltetni. Erre sokan mondják, hogy „oké, de eddig is volt reklám”, igen, de nem célzott, ráadásul nem ennyire pontosan célzott. Erre kínálhat megoldást egy fizető videómegosztó szolgáltatás, ahol nincs reklám, és nem is gyűjt adatot. A Youtube-ból is van Premium, hirdetésmentes, de a Google szolgáltatása továbbra is gyűjt adatot, szóval megbízhatatlan, és ha egyszer nem fizetünk elő, továbbra is vannak reklámok.
Persze, ha megjelenik egy modern megjelenésű, stabil, fizetős videószolgáltatás, akkor kellenek felhasználók is. Ők már pedig nem teremnek csak úgy, ahhoz kellenek tartalomkészítők, akik elárasztják jobbnál jobb tartalommal az új platformot. Itt az előző cikkemben említett társadalmi összefogásra van szükség, hogy a tartalomkészítők együtt költözzenek át egy igazságosabb algoritmussal működtetett weboldalra. Ha már algoritmus, a Youtube gyakran érthetetlen, hogy miért tilt, vagy miért nem tilt egy-egy csatornát. A családbarát minősítés sem pontos, olykor túl szigorú, máskor egyáltalán nem gyermekeknek való tartalom kerül be ebbe a kategóriába. Ezen a téren a legnagyobb probléma, hogy rendkívül semmit mondó, gyerekeket elbutító alkotásokat sorol ide a videómegosztó szolgáltatás. Erre itt egy nagyon jó videó, ami összefoglalja, hogy mi is ezzel a probléma:
A televízió túl zárt, a Youtube túl nyitott. Egyetlen közös jellemző az igazságtalanság, csak a tévén tudjuk, milyen csatornát nézünk, milyen szellemisége van, és a csatornák azt közölnek, amit akarnak, csak be kell tartaniuk az egyértelmű szabályokat. A Youtubenál nem egyértelműek a szabályok, és a tech vállalat rendelkezik minden csatorna felett. Meg kell tehát találni az átmenetet, ahol csak ellenőrzött videósok alkothatnak, ők azonban szabadon. És igen, szűrni kell az igénytelenséget, mert a társadalmi felelősségvállalás nem csak kirakat és marketing kell, hogy legyen. Sajnos általánosan azzá vált, már ha a Youtubenak egyáltalán van ilyen törekvése. Az is hozzátartozik a társadalmi felelősségvállaláshoz, hogy a céltalan, butító alkotásokat szűrjük, egyértelmű, mindenki számára elérhető és érthető szabályok alapján.
Decentralizált és nyílt kell, hogy legyen, hogy bárki hozzáértő egyén beleláthasson a működésébe. Így megelőzve azt, hogy adatokat gyűjtsön rólunk. Ezesetben akár az említett Facebookot leváltó közösségi média szolgáltatással egy időben is el lehet kezdeni. Túl sok felhasználóra kell odafigyelnünk, Google, Facebook, Tumblr, Spotify, és még sok más. Ezért kell, hogy a nyitott forráskóddal rendelkező közösségi platform köré épüljön minden szolgáltatás. Persze most is van Facebook regisztráció és belépés Spotify-on, de attól az még Spotify fiók. Inkább arra van szükség, hogy csak az említett megvalósítandó social media profillal tudjunk mindenhova belépni, és az alap oldal szolgáltatásai legyenek beépítve a többi weboldalra, gondolok itt kommentelésre, reakció lehetőségekre, megosztásra. Ne legyen külön profil, hanem a közösségi média oldal funkcióit hozza elő egy belépés. Egyszerűbb lenne, és sokkal átláthatóbb, ha az alap profilunkhoz társítaná a beállításainkat, műsorlistánkat és mindent mást a szolgáltatás, nem pedig külön adatokat tárolna rólunk.
De ne feledkezzünk meg a profitról sem. A Youtube-on jól lehet pénzt keresni, de ez sokaknak nem adatik meg. Mondhatnánk, ez nem gond, hiszen erről szól a szabad verseny. Persze, ez rendben is lenne, de így hogyan kezdjenek el tartalmat készíteni azok, akik szerényebb körülmények között élnek? Erre adhat megoldást egy online szociális háló, ahol enyhén, de súlyozott rendszer alakul ki. A tartalomkészítők limitált mennyiségű, ugyanakkor jelenlegi értelemben vett célzott hirdetést nem helyezhetnek el. Így tisztességesen tudnak profitot termelni, és így meghatározott megtekintésszám után a kisebb elérésű videósok ebből a profitból kapnak egy kis részt. Természetesen fontos az átláthatóság, a transzparencia, így mindenkinek elérhetőnek kell lennie, hogy mennyi profitot kapott a nagyobbaktól, a nagyobbaknak pedig látható kell, hogy legyen, mennyi pénzt adóztak a rendszernek, és abból mennyi jutott el olyanokhoz, akik kezdő alkotók.
A kifizetés is máshogy kellene, hogy legyen. Sokkal logikusabb lenne kriptovalutában tartani a pénzt, és a kifizetésnél átváltani, így mindenki össze tudná hasonlítani, pontosan mennyi pénzt keresett egy-egy videóval magához és másokhoz képest. Persze most dollárban méri a Youtube a bevételt, viszont, ilyenkor a kifizetésnél történő átváltás miatt más összeg jön ki a végén, így nem praktikus, a kriptovaluta erre is megoldást kínál. Ez is növeli az átláthatóságot, ami a Youtube-ra nem jellemző.
Az internet szabadságot jelent sokak szerint. Szerintem jelenleg nem, ugyanakkor a szabadság lehetőségét megadja számunkra, csak még ősemberek vagyunk az online térben, kortól függetlenül mindenki. Meg kell tanulnunk kezelni a „tüzet”, és a hasznunkra fordítani. Itt a lehetőség megépíteni a szabad internetet, ahol az értékek átláthatók, és mindenkinek van lehetősége. Az internet új generációja ezt kell, hogy jelentse.