
Több mint fél évszázados megosztottság után úgy tűnik ismét egyre többen óhajtják Ciprus újraegyesítését. Vasárnap az Észak-Ciprusi Török Köztársaság (amely államot a nemzetközi közösség nem ismer el) választói elsöprő győzelemhez segítették a sziget újraegyesítésének ígéretével kampányoló jelöltet, aki legyőzte a török kormány által támogatott, hivatalban lévő elnököt.
A szigeten a Ciprusi Köztársaság fekszik, amelynek 37%-át Törökország 1974 óta megszállva tartja, és ott 1983 óta az Észak ciprusi Török Köztársaság nevű bábállam működik. Területén található még két brit támaszpont, Akrotíri és Dekélia, amelyek nem állnak a Ciprusi Köztársaság fennhatósága alatt, hanem az Egyesült Királyság független katonai bázisai. Az újraegyesítésről szóló tárgyalások 2017-ben megszakadtak, azóta nincs előrelépés. .

Kép forrása: Magyar Nemzet
Ciprus felosztása
Ciprus 1960-ban nyerte el függetlenségét az Egyesült Királyságtól. A sziget egyes részei azonban továbbra is brit fennhatóság alatt maradtak, ahol mind a mai napig brit katonai bázisok működnek. Ekkor Ciprus lakosságának mintegy 77%-át görög ciprióták, 18%-át pedig török ciprióták alkották. A török közösségek ekkor még nem a sziget északi területén összpontosultak, mint most, hanem a sziget egészén szétszórtan, szórványban éltek.
Az új alkotmány egy két közösségből álló államot hozott létre, amely a görög és a török ciprióták jogainak védelmét szolgálta.
Az ország élén egy görög ciprusi elnök és egy török ciprusi alelnök állt. Ugyanebben az évben Ciprus, Görögország, Törökország és az Egyesült Királyság aláírt egy szerződést, amely megtiltotta, hogy Ciprus bármely más állammal politikai vagy gazdasági uniót hozzon létre. Ezzel a kompromisszummal lényegében kizárták a két közösség egymással versengő céljait: a görög ciprióták által áhított Görögországgal való egyesülést, illetve a török ciprióták függetlenedési törekvéseit. A szerződés továbbá Görögországot, Törökországot és az Egyesült Királyságot a Ciprusi Köztársaság garanciavállalóiként jelölte meg, felhatalmazva őket arra, hogy szükség esetén tegyenek lépéseket az eredeti alkotmányos rend helyreállítására.

Kép forrása: Cyprusmail
A két közösség között 1963-ban erőszakos összecsapások alakultak ki, amely miatt a török ciprióták kiszálltak az állam irányításából. A helyzet annyira súlyossá vált, hogy 1964-ben az ENSZ békefenntartó erőket küldött a szigetre. Ezt követően 1974 júliusában a görögországi katonai junta támogatásával puccs történt Cipruson, amely a sziget Görögországhoz való csatolását vetítette előre. Néhány nappal később Törökország (garanciavállalói szerepére hivatkozva) katonai inváziót indított Ciprus ellen, elfoglalva a sziget északi részét és gyorsan elérték a fővárost, Nicosiát. Ezt követően fegyverszünetre és tárgyalásokra került sor, azonban Törökország augusztusban elindította inváziójának második szakaszát, amelynek során elfoglalta a sziget északi harmadát. A hadműveleteket etnikai tisztogatás és áttelepítések követték: mintegy 165 000 görög ciprióta menekült el vagy kényszerült elhagyni otthonát az északi területeken, míg körülbelül 45 000 török ciprióta költözött át a sziget déli részéről északra. Ennek következtében Ciprus ténylegesen kettészakadt: a görög ciprióták által lakott déli és a török ciprióták által uralt északi rész között az ENSZ által felügyelt ütközőzóna („zöld vonal”) húzódik azóta is.
Kudarcba fulladt tárgyalások
A Törökország kivonulását követelő ENSZ-határozatokat Ankara figyelmen kívül hagyta, és 1983-ban a török ciprióták egyoldalúan kikiáltották az Észak-Ciprusi Török Köztársaságot.
Ezt az államalakulatot mindmáig csak Törökország ismeri el, míg a nemzetközi közösség egésze továbbra is a Ciprusi Köztársaságot tekinti a sziget egyetlen törvényes államának.
Ciprus 2004-ben csatlakozott az Európai Unióhoz, azonban az uniós jogszabályok nem érvényesek az északi területeken. Az elmúlt évtizedek során számos kísérlet történt a béke megteremtésére és a sziget végleges egyesítésére, ám ezek rendre kudarcot vallottak. A legnagyobb előrelépést az ENSZ által kidolgozott Annan-terv jelentette 2004-ben, amely egy szövetségi berendezkedésű, újraegyesített Ciprust javasolt volna. A tervről tartott párhuzamos népszavazáson a török ciprióták 65%-a támogatta a javaslatot, míg a görög ciprióták döntő többsége elutasította. Az újraegyesítési tárgyalások 2015-ben új lendületet kaptak, de 2017-ben ismét megszakadtak.
Észak-Ciprus választások
A vasárnapi észak-ciprusi elnökválasztáson a balközép ellenzéki vezető, Tufan Erhürman a szavazatok közel 63%-át szerezte meg, ezzel fölényes győzelmet aratva a hivatalban lévő elnök, Ersin Tatar felett, aki mindössze 36%-ot kapott. Erhürman az ENSZ által vezetett újraegyesítési tárgyalások újraindítását szorgalmazza, és ígéretet tett arra, hogy fontolóra veszik a ciprusi kérdés szövetségi alapú rendezésének lehetőségét.
Akadályok
Bár a békefolyamat újraindítása jelentős lépés, számos akadály nehezíti az előrehaladást:
Először is, Észak-Ciprus szinte teljesen Törökországtól függ energia-, gazdasági és katonai támogatás tekintetében. Törökország az egyetlen nemzetközi partnere és összekötője a külvilággal, ami hatalmas befolyást biztosít Ankarána az észak-ciprusi politikára, és korlátozni fogja Erhürman mozgásterét. A politikus ezt nyíltan elismeri: bejelentette, hogy első hivatalos látogatását Erdoğannál teszi, és külpolitikáját „Törökországgal egyeztetve” kívánja folytatni.
Erdoğan méltóságteljesen reagált az általa támogatott jelöltje vereségére, gratulált Erhürmannak, és a választásokat a „demokratikus érettség” bizonyítékának nevezte. Ugyanakkor a külügyminisztere nem sokkal korábban megismételte: „A ciprusi kérdés egyetlen reális megoldása a szigeten két különálló állam elismerésében rejlik.” Erdoğan nacionalista koalíciós partnerei közül legalább több politikus is felszólította az észak-ciprusi parlamentet a ciprusi újraegyesítés elutasítására, és a Törökországhoz való csatlakozásra.
Kilátások az újraegyesítésre
Ha Erhürmannek sikerülne is bizonyos fokú önállóságot szereznie, a görög ciprusi oldalon is akadnak komoly kihívások, amelyek a békefolyamatot tovább nehezíthetik. Mint már említettük, a 2004-es újraegyesítési tervet a görög ciprióták utasították el, és a 2015-ös elnökválasztás után tapasztalt rövid optimizmus is szertefoszlott, amikor a tárgyalások 2017-ben több kritikus ponton megrekedtek.
A Tufan Erhürman vezette új észak-ciprusi kormány győzelme új lökést adhat a békefolyamatnak. Erhürman támogatja az ENSZ és a nemzetközi közösség által szorgalmazott szövetségi megoldást, amelyben a két közösség közös állam keretein belül osztozna a hatalmon. Ez éles ellentétben áll elődjével, Ersin Tatarral, aki az elmúlt öt évben (Erdoğan támogatását élvezve) a kétállami megoldást hirdette, elutasítva az újraegyesítés gondolatát. Tatar politikája nem segítette Észak-Ciprus nemzetközi legitimitásának növelését. Erhürman szerint ez inkább fokozta az izolációt. Az új elnök földcsuszamlásszerű győzelme arra utal, hogy sok török ciprióta osztja ezt a frusztrációt, és hogy a sziget északi, nagyrészt világi lakossága egyre elégedetlenebb a török iszlamista kormány befolyásával.
![]()
Kép forrása: Anadolu Ajansi
A választásokra reagálva a ciprusi elnök, Níkosz Hrisztodulídisz gratulált Erhürman győzelméhez, és megismételte, hogy kész érdemi tárgyalásokat folytatni a ciprusi kérdésről. Mindezek ellenére az újraegyesítés előtt továbbra is súlyos jelentős akadályok állnak.
Mi lesz a több tízezer, Észak-Cipruson állomásozó török katonával, maradnak vagy kivonulnak? Megmarad-e Törökország garanciavállalói státusza? Hogyan értelmezhető az „egyenlő politikai jogok” elve egy olyan országban, ahol a lakosság több mint 70%-a görög ciprusi? Vétójogot kapnának-e a török ciprusiak, vagy a hatalom a népesség arányában oszlana meg?
További kérdések is megoldásra várnak: visszatérhetnek-e a menekültek korábbi otthonaikba, és mi lesz azokkal a török bevándorlókkal, akik az 1974-es megosztás óta telepedtek le az északi részen? Visszaadják-e a földeket, vagy kártérítés jár majd? És hogyan befolyásolná az újraegyesítés a tágabb görög–török feszültségeket, különösen a kelet-mediterrán gázmezők körüli vitákban?















(1957-ben folytatódhatott a szemeszter - Forrás: forestry.ubc.ca/about/our-history/sopron-story/)
(Statista: Az Unió más EU-tagállamokban élő állampolgárainak száma 2023-ban, országonkénti bontásban)








