Mi indokolta a reformkísérletet?
A háborút követő évek a pénzügyi stabilizációról (hiperinfláció megfékezése), a jóvátétel kifizetéséről és a romos ország újjáépítéséről szóltak, de ezzel párhuzamosan a szovjet érdekszféra részeként Magyarországon is kiépült az egypártrendszer. A tervgazdálkodás első öt évében nehézipari beruházások történtek, melyek figyelmen kívül hagyták az ország adottságait és az életszínvonal stagnálását. Ugyan Sztálin halála után – Nagy Imre miniszterelnöksége idején - részleges reformokra került sor, a politikai visszarendeződés meghiúsította azok kiteljesedését. A forradalom kivitelezhetetlenné tette a második ötéves tervet, ezért az MSZMP Gazdasági Bizottsága kilátásba helyezte bizonyos gazdasági reformok kidolgozását.
1945. után nyugaton a szolgáltatási szektor és a technológiafejlesztés, míg a keleti blokkban továbbra is a nehézipar felfuttatása állt a középpontban. A nyugati hatékony gazdálkodás látványos eredményeket hozott (az időszakban az NSZK átlagos GDP növekedése 6% körül alakult), keleten az életszínvonal jóval lassabban növekedett, de Hruscsov ’békés egymás mellett élés’ doktrínája ennek ellenére gazdasági versenyre hívta ki a nyugati világot. Kádár ’társadalmi szerződése’, az életszínvonal-politika gazdasági reformok nélkül nem volt fenntartható, hiszen az extenzív bővülés már megvalósult, a gazdaság – nyugati mintájú - intenzív úton történő átalakítása vált szükségessé.
Az alapkoncepció a centralizáció mérséklése és a gazdasági szabályozók előtérbe helyezése volt. A reformokat szokatlan módon szakmai és társadalmi vita előzte meg. A magyar ambíciók azonban nem számítottak úttörőnek, az NDK-ban és a Szovjetunióban már a ’60-as évek első felében vezettek be reformintézkedéseket. Az első tervek a forradalom óta gyengélkedő agrárszektort célozták, hiszen ’56. után újabb államosítási és beszolgáltatási hullám fékezte a szektor teljesítményét.

Nyers Rezső
Forrás: mek.oszk.hu
1964-ben a párt elrendelte a gazdaság működésének kritikus felülvizsgálatát és egy újabb reformcsomag kidolgozását. A szakértői csoport vezetője Nyers Rezső lett, aki közgazdászokkal (Péter György, Pulai Mikós) és társadalomtudósokkal (pl.: Hegedüs András) látott munkához. A reformokat – a rendszer megerősítése céljából - a párt reformerei – Fehér Lajos, Fock Jenő, Aczél György is támogatták, mely meggyőződésben Kádár János is osztozott. Végül a szovjetek véleményezése és a szocialista dogmák tiszteletben tartása mellett a tervek 1966-ban szabad utat kaptak.
1968-1972.
Az új gazdasági mechanizmus 1968. január 1-én léptett életbe és három fő területre fókuszált. Egyrészt, a decentralizáció lehetővé tette a nagyobb vállalati önállóságot, visszaszorította a központi tervezést és bizonyos korlátok között a piaci szabályozók alapján történő működést is engedélyezte. Másrészt, új árrendszer meghatározására is sor került, mely a kereslet és kínálat mellett a külső (nemzetközi) és belső (hazai) árviszonyokat hivatott közelíteni. Az alapvető élelmiszerek fix árasak maradtak, voltak termékek, melyek ára egy bizonyos sávban mozoghatott és megjelentek a teljes egészében piaci árazású cikkek is. Végül pedig, a bérrendszer reformja is megvalósult, bérdifferenciálás formájában, így a vállalatok az alapbér felett maguk dönthettek a dolgozók fizetésének végösszegéről. Mivel az intézkedések jelentős része nem a klasszikus szocialista tervgazdaság eszköztárából merít, a piaci viszonyok által előidézett társadalmi változások is megindultak.
Az ’ÚGM’ továbbra is üldözte a tervezhetőség és a teljes foglalkoztatottság illúzióját, emellett a veszteséges vállalatok továbbra is élvezték a nyereségesek profitját, de a reformok végét nem azok hiányossága, hanem szovjet és belső ellenzéki nyomás idézte elő.
Értékelés, következmények
Az ún. reformfékek megléte a reformok iránti felemás elkötelezettséget tükrözték, melyek a belső ellenzék (pl.: külkereskedelmi szervek irányítói, párton belüli ellenzék) tevékenysége mellett a prágai tavaszt követő szovjet nyomásra felerősödtek és a mechanizmus leállításához vezettek. Összességében az 1968-tól kezdődő évtized a ’magyar szocializmus aranykorának’, vagy ahogy Gerő András fogalmazott: ’nagy magyar kispolgárosodásnak’ tekinthető. A reformok a várt eredményt, az életszínvonal növekedését hozták. A magyar háztartásokban megjelent a TV, hűtő és az autó, számos család pedig víkendházat is vásárolhatott. A legkedvezőbben az agrárium reagált az intézkedésekre, de indirekt pozitívumként az ország nyugati megítélésének javulása is elkönyvelhető.

Hirdetés a gulyáskommunizmus időszakából
Forrás: IKT
Az életszínvonal politika folytatása egy idő után külső finanszírozást használtak, mely a magyar államadósságot drasztikus mértékben növelte, kiváltképp az 1973-as és ’79-es olajválságot követően. Az új gazdasági mechanizmus kommunizmussal való összeegyeztethetőségét bizonyítja Kína, hiszen az 1980-as években Teng-Hsziao Ping vezetésével kapitalista gazdaságszervezési elemek beillesztése kezdődött, mely napjainkig jól látható módon nem ingatta meg a kommunista párt hatalmát.














