Elsőnek egy öndefiníció: előadó, extrémsportoló, kalandor — hogyan tekint magára?
Hát, jó kérdés. Igazából sok mindent csinálok. Művésznek tanultam, tehát képzett művész vagyok, de emellett voltam a Déli-sarkon, párszor áthajóztam az Atlanti-óceánt — evezéssel és kenuzással is —, és tavalyelőtt Olaszországban ultrafutó-világbajnoki címet nyertem. Most fejezem be a hatodik könyvemet, és az elmúlt tizennyolc évben előadásokból élek.
Megtalálható Spotify-on és Apple Podcast-en is.
Közben építettem néhány hajót is, szóval sokféle dolgot csinálok, de belülről nézve ezek mégis összekapcsolódnak, egy egységet alkotnak. Nem különálló dolgok, hanem egyik táplálkozik a másikból. Ha egy projekt nem sikerül, tudom, hogy vissza kell menni az előzőhöz, és abban újra meg kell erősödni.
Azt hiszem, talán a déli-sarki expedíció óta kezdték rám mondani, hogy extrémsportoló vagyok. Előtte kenus voltam, evezős, ultrafutó — szóval sok minden is voltam. Most már én is azt gondolom, hogy extrémsportoló vagyok, ha lehet így fogalmazni, mert a legutóbbi óceánátkenuzással lezártam a magasabb veszélyfaktorú projekteket.

Érdekes, mert azt mondta, hogy alapvetően művésznek tanult. Nem tudom, hogy mindig művészembernek tartja-e magát, de van egy sztereotípia, hogy a művészek kicsit „nyeglék”. Hogy lesz egy művészből mégis ennyire komoly sportoló?
Hát, ha befutott művészről beszélünk, akkor az egy rendkívül penge illető. Nemcsak szakmailag ért az adott dologhoz, hanem elő tudja hozni magából azt, ami csak benne van, és meg is tudja mutatni a többieknek. Ezáltal ad valamit másoknak — sokszor akkor is, amikor ő már talán nem is él. Ez egy nagyon magas szintje a létezésnek, ha valaki sikeres művész tud lenni.
De az is tény, hogy hatalmas az „energia-veszteség” ezen a pályán. Annak idején a középiskolában, talán az egyetemen is mondták, hogy „a művészet olyan, mint a gőzmozdony meghajtása: az energiának a nagy része füstként távozik, és nem válik haladássá.” Ez nagyon találó. Nagyon kevesen futnak be ezen a területen, de a művészi képzés mégis jó alapot ad.
Ha az ember mögé teszi a munkát, és nemcsak a tehetségére támaszkodik, akkor ez az alap később is tartást ad. Még ha valaki nem is közvetlenül a képzőművészetben dolgozik, ez a fajta szemlélet és kitartás plusz stabilitást ad az élet minden területén.
Gyakori kritika szokott lenni az extrémsportolók felé, hogy ők nem feltétlenül csak a saját életükért felelősek. Van családjuk, egzisztenciájuk, és ezáltal egyfajta önzőségnek tűnhet, ha valaki – családos emberként – elmegy egy életveszélyes expedícióra, és esetleg meghal. Mit gondolsz, hol a felelősség? Hogyan kell erre tekinteni?
Én azt gondolom, hogy bárkiről is beszélünk itt a Földön, mindenkinek felelőssége van a környezetéért. Ha van családja, azért, de már maga a létezés is felelősséggel jár. Ha azt nézzük, hogy hány ezer generáció munkája, szeretete, küzdése, lemondása és puszta fizikai ereje van abban, hogy mi most itt ülünk és létezünk, akkor elég abszurd dolog ezzel játszadozni. Egyszerűen meg kell találni, hogyan tudunk bekapcsolódni az emberiség fejlődésébe, és meg kell tennünk azt, amit meg tudunk tenni.
Ez az alap. De ha máshonnan nézzük: aki egészségtelenül táplálkozik, nem sportol, nem figyel oda magára, túlstresszeli magát, vagy épp az alkoholig, gyorshajtásig sorolhatnánk a dolgokat – az is kockáztat. Ugyanúgy hatalmas felelőssége van a saját létezésével és a környezetével kapcsolatban. Csak mivel ezek a hétköznapi dolgok gyakoriak, és nap mint nap sokan „hullanak el” emiatt, az valahogy elfogadottá vált. „Sajnos ez történt” – mondjuk, és megyünk tovább.
Egy extrémsportoló esetében viszont, ha a világ végén történik vele valami, az egész ország arról beszél, hogy „minek ment oda”. Szerintem ez nézőpont kérdése. A legtöbb ilyen sportoló épphogy a veszélyt próbálja csökkenteni. Aki ilyesmit csinál, másként gondolkodik – már azzal, hogy elindul, és odamegy. De ebben is van fejlődés: én például nagyon fontosnak tartottam, hogy előbb-utóbb ki kell ebből szállni. És ne egy külső tragédia miatt, mert ha az zárná le, akkor az egész pályafutásom értelmét vesztené.
Úgy érezném, hogy ezzel áthúztam volna mindazt, amit addig csináltam, és egy szerencsejátékká silányítottam volna. Ezért szerintem nagyon fontos, hogy az ember tudatosan csinálja ezeket a dolgokat, és ha úgy érzi, hogy elérkezett a végéhez, hogy belül ez egy kerek, egész dolog lett, akkor tovább kell lépni.
Ha most a kártyához hasonlítjuk: lehet 19-re lapot húzni – az én olvasatomban ez kötelező. De ha bejött, akkor nem kell többet húzni, mert az már nem ugyanaz a játék. Csak hát ezt megérezni nem egyszerű. Főleg, hogy én tizennyolc évig csináltam ezt, és gyerekkorom óta – tízéves korom óta – erről álmodoztam. Szóval nem könnyű, de szükséges döntés.
Rengeteg film és könyv foglalkozik azzal, milyen nehéz egy hegymászónak vagy más extrémsportolónak letenni ezeket az álmokat. Te pedig már letettél róluk. Nehéz volt ez a döntés?
Maga a döntés körülbelül három éve érlelődött. Nem úgy volt, hogy egyik reggel felébredtem, és azt mondtam: „oké, abbahagyom”, aztán megnéztem az álláshirdetéseket, hogy mi van még ezen kívül. Ez egy nagyon hosszú folyamat volt.
Volt benne statisztikai rész, életkori szempont, fejlődési folyamat a projektek között, és egy lelki része is. Ha most találkozhatnék a tízéves önmagammal – azzal a kissráccal, aki arról álmodott, hogy egyszer átkel az óceánon, eljut a Déli-sarkra –, nem kéne magyarázkodnom neki. Nem kéne azt mondanom: „figyelj, ezt azért nem csináltam, mert…” – nagyjából minden pipa, amit ő szeretett volna. Úgy érzem, megvan az engedélyem, hogy továbbmenjek és csináljam a dolgomat.
Rendben vagyok magammal. A nehéz része inkább most jön: amikor majd időről időre beugrik, hogy milyen jó is volt az a vihar – még ha veszélyes is volt, még ha fel is borult a hajó –, azért az élmény hiányozni fog. Amit az adott, azt nagyon nehéz lemodellezni a civil, biztonságos világban.
De azt gondolom, abban is van egyfajta menőség, ha az ember abba tudja hagyni. Ennek is van üzenete. Nyilván húszévesen nem tűnt fontosnak, hogy meddig élek, hogyan élek, vagy egyáltalán, hogy ez számít-e. Harmincévesen már néha foglalkoztatja az embert, negyven fölött pedig egyre vonzóbbnak tűnik az időskor lehetősége.
Most már látom: ez nem magától történik meg. Ezért tenni kell. És ez is ennek az útnak a része.
És egyébként a kollégáin mennyire látja, hogy nehéz ebből kilépni?
Hát, kb. nulla ember lép ki ebből, úgyhogy elég nehéz, persze. Szerintem abban lehet egy picit más az én életem, hogy én mindent ennek alárendeltem. Nem volt olyan dolog, ami valaha is előrébb került volna az aktuális projektnél. Ezért tudtam olyan mélyen belemenni, és ezért jöhettek olyan eredmények különböző területeken is, hogy most már egy komplett egészként érzem ezt az egészet — nincs hiányérzetem.
De hát, nehéz. Kevés ember öregszik bele ebbe úgy, hogy nem kiég – sem fizikálisan, sem más téren –, és nem valamilyen sérülés miatt hagyja abba, hanem egyszerűen még teljesen aktív. Sőt, ha belegondolok, én most sokkal jobb állapotban vagyok fizikailag, és tudásban pláne, mint tíz vagy húsz éve. Szóval igazából most lehetne csak igazán csinálni a még nagyobb projekteket… de ugyanakkor, hol lenne annak a vége?
Több Guinness-rekordot is megdöntött, és ezeknél az utazásoknál – ha jól tudom – 76–77 napig egy kenuban tartózkodik. Ilyenkor mit érez? A többi embert győzi le, a természetet, vagy saját magát?
Hát, ha a pályafutásom különböző éveiben beszélgettünk volna, akkor valószínűleg mind a hármat mondtam volna – csak különböző időszakokban. Most már azt gondolom, hogy egyik sem. Inkább ez egy fizikai utazás A pontból B pontba, kint a nyers természetben, ahol nem lehet hibázni.
Másrészt az ember megváltozik, mire végez az úttal. Amikor kiköt, már teljesen más emberről beszélünk. Olyan ez, mint amikor valaki elmegy a Caminóra: mindegy, hogy vallási indíttatásból vagy csak azért, hogy gyalogoljon pár hétig egy irányba, más emberként tér vissza. Kiszakítja magát a megszokott környezetéből, más helyzetbe kerül, mások lesznek a prioritások – néhány hét alatt egyszerűen átalakul.
Egy ilyen veszélyes közegben, nagyon messze minden más emberi lénytől, a biztonságot adó szárazföldtől – ez hatalmas lehetőség arra, hogy az ember megváltozzon. Megismeri önmagát, a világot, meg azt az erőt is, ami odakint mozgatja az óceánt, az életet. Szerintem ez a legfőbb dolog.

                        
                        

                        

                        

                        



                        


                        

                        




                        
(1957-ben folytatódhatott a szemeszter - Forrás: forestry.ubc.ca/about/our-history/sopron-story/)
(Statista: Az Unió más EU-tagállamokban élő állampolgárainak száma 2023-ban, országonkénti bontásban)